وداع با مارشال

گزارشگر:21 حوت 1392 - ۲۰ حوت ۱۳۹۲

پیکر مارشال محمد قسیم فهیم معاون نخست ریاست‎جمهوری افغانستان و یکی از شخصیت‎های تأثیرگذار جهاد و مقاومت، روز گذشته با حضور ده‎ها هزارتن از شهروندان سراسر کشور در تپۀ بادام‌باغ شهر کابل به‌خاک سپرده شد.
در مراسم نماز جنازۀ مارشال فهیم که به امامت استاد عبدرب الرسول سیاف در ارگ ریاست‎جمهوری برگزار شده بود، به شمول مقام‎های ارشد حکومت افغانستان ده‎هاتن از نماینده‎گان کشورهای خارجی نیز حضور داشتند. mnandegar-3
حامد کرزی رییس‏‎جمهوری کشور، پس از ادای نماز جنازۀ مارشال فهیم، او را برادر و همکار نزدیک خود در ۱۲ سال گذشته خواند.
آقای کرزی گفت: «مارشال محمد قسیم فهیم یک انسان وطن‌دوست و دوست‌شناس بود. در تمام قضایای ملی، مهم و سرنوشت‌ساز به این خاک به تمام معنا همراه و همکارم بود. درک ما از اوضاع یکی بود. من امروز دوست عزیز و برادر خود را از دست دادم و مردم افغانستان خدمتگار خود را. او خدمتگار این خاک بود، دلش می‌سوخت و شخصیت کلان این مملکت بود.»
از سوی دیگر، ادیب فهیم یکی از فرزندان مارشال محمد قسیم فهیم از حکومت و مردم به‌خاطر ارج‌گذاری به شخصیت پدرش، سپاس‌گذاری کرد.
او گفت که مارشال فهیم نجات وطن را وابسته به برگزاری یک انتخابات شفاف در کشور می‌دانست.
آقای ادیب فهیم گفت: «از همدردی، غم شریکی و اشتراک همه هموطنان عزیز در مراسم رسمی و دولتی تدفین مرحوم پدرم مارشال فهیم، ابراز سپاس و تشکر می‌کنم. پدرم مارشال فهیم برگزاری انتخابات شفاف و سالم را در کشور یگانه راه نجات وطن از بی‌نظمی و بی‌ثباتی می‌دانست.»
مارشال محمد قسیم فهیم روز یکشنبه ۱۸ حوت سال جاری هجری شمسی، در خانه‌اش بر اثر بیماری‏‎یی‌که داشت، درگذشت.
پیکر مارشال محمد فهیم قسیم معاون اول ریاست‌جمهوری روز سه‌شنبه در تپۀ بادام باغ شهر کابل با حضور هزاران شهروند اندوهگین به خاک سپرده شد.
در مراسم تدفین مارشال فهیم، ده‌‎ها هزارتن از مقامات حکومتی، شخصیت‌های جهادی، شهروندان کشور و دیپلومات‌های خارجی اشتراک داشتند.
سترجنرال بسم‎الله محمدی وزیر دفاع ملی در این مراسم ضمن خوانش زنده‎گی نامۀ مارشال فهیم، او را تأثیرگذارتین چهرۀ سیاسی سال‎های پسین افغانستان خواند.
همچنان، محمد یونس قانونی از همسنگران مارشال فهیم گفت که حضور صدها هزار نفری شهروندان کشور در این مراسم می‎رساند که مارشال فهیم از چه جایگاهی در میان مردمش برخوردار بود.
او گفت که تلاش مارشال فهیم در راستای تأمین وحدت ملی و مشارکت ملی در کشور فراموش ناشدنی است.
مارشال محمد قسیم فهیم در بیش از سه دهۀ گذشته، نقش اساسی در بخش‌های سیاسی، نظامی و اجتماعی کشور داشته است.
در همین حال پس از مرگ مارشال فهیم، بحث در مورد تاثیر نبود او در انتخابات سه هفته بعد ریاست جمهوری افغانستان بالا گرفته‌ است. شماری از تحلیلگران می‌گویند فهیم می‌توانست نقش مهمی در برگزاری انتخابات شفاف ایفا کند و به عنوان یکی از موازنه‌های داخل حکومت از عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی نظارت کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.