یکی از نزدیکان مارشال فهیم: شـ­ایعــات صـحت نـدارند

گزارشگر:24 حوت 1392 - ۲۳ حوت ۱۳۹۲

نزدیکان مرحوم مارشال محمد قسیم فهیم می‌گویند: شایعاتی‌که در پیوند با درگذشتِ معاون اول رییس‌جمهوری مطرح شده است، حقیقت ندارد و نباید به این شایعه‌ها بها داده شود.
محمد لایق ملک‌زاده، از نزدیکان مارشال فهیم به روزنامۀ ماندگار گفت که مارشال صاحب فقط به‌دلیل مریضی‌یی‌که عاید حالش شده بود، دنیای فانی را وداع گفت و به رحمت حق پیوست. او گفت که قرار است به‌زودی در این خصوص یک کنفرانس خبری نیز از جانب بسته‌گان مارشال فهیم ترتیب داده شود.mnandegar-3
پیش از این در صفحه‌های اجتماعی فیسبوک و تویتر و نیز در میان مردم این شایعه در حد بسیار بلند آن مطرح بود که مارشال محمد قسیم فهیم در ارگ ریاست‌جمهوری مسموم شده است، آن‌هم در مهمانی‌یی‌که به مناسبت تولد دختر رییس‌جمهور ترتیب داده شده بود.
هم‌چنین به نقل از پسر مرحوم مارشال، از ناراحتی و عصبانیتِ شدیدِ مارشال فقید صحبت می‌شد هنگامی که ضیافت رییس‌جمهور را به مقصد منزل ترک می‌کند.
در ادامۀ این شایعات، از کوچیدن پنهانی عبدالکریم خرم، رییس دفتر رییس‌جمهور کرزی نیز یاد شده است که گویا از همسایه‌گی خانۀ مارشال، شبانه کوچ و بارش را منتقل کرده باشد.
این حکایت‌ها از حلقاتِ خصوصی گرفته تا سایت‌های انترنتی و شبکه‌های اجتماعی، پیچیده و کماکان بر انبوهی از شک و تردیدها افزوده است؛ حتا در مراسم تدفین نیز این شایعات انتشار یافته بود و کسانی داد می‌زدند که «مارشال صاحب به شهادت رسیده است!».
روزنامه ماندگار با درک حساسیت این شایعات، مطلبی را زیر عنوان «فقدان مارشال و شایعات ناتمام» به نشر سپرد و ضمن برشمردن شایعات، از مقامات دولتی و نزدیکان مرحوم ماشال خواست تا در این مورد توضیح دهند و سکوت نکنند؛ زیرا از آن‌جایی که زمان وفاتِ آقای مارشال بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است و نیز او نقش بسیار تعیین‌کننده‌یی در صف‌آرایی‌های سیاسی می‌توانست ایفا کند، این شایعات بسیار حساسیت‌برانگیز و خطرناک تمام می‌شوند.
اما نشر آن مطلب، واکنش هایی را به دنبال داشت. خانواده مارشال فهیم با رد این شایعات می‌گویند که مارشال فهیم دو روز پیش از درگذشتش مهمان حامد کرزی نبوده است و کریم خرم هم از منزلش که در نزدیکی خانه مارشال فهیم است، کوچ نکرده است. بنابراین، شایعات مطرح شده صحت ندارد.
از طرف دیگر، یک منبع در ارگ ریاست‌جمهوری که نخواست به گونۀ رسمی در این مورد چیزی بگوید، از نشر مطلبی در مورد شایعات در پیوند به مرگ معاون اول ر ییس‌جمهور ابراز نارضایتی کرد.
این منبع به روزنامه مانگار گفت که این شایعات دروغ محض است.
این منبع گفت که کریم خرم رییس دفتر رییس‌جمهوری هم از محلۀ کارته پروان کوچ نکرده است.
منبع گفت که بحث دعوت رییس‌جمهور از مارشال فهیم نیز صحت ندارد.
منبع اما در خصوص توضیح رسمی در این زمینه، گفت که قرار نیست ریاست‌جمهوری افغانستان در خصوص هر شایعه‌یی‌که در صفحه‌های اجتماعی به نشر می‌رسد، پاسخ یا توضیح بدهد.

گفتنی است که مارشال فهیم هفتۀ گذشته به تاریخ هجدهم حوت سال روان، به اثر سکته قلبی جان به جان آفرین سپرد و در تپۀ بادام باغ شهر کابل در یک مراسم باشکوه مردمی به خاک سپرده شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.