مشاور وزیر شهرسازی: در ساخت‌وساز محل برگزاری جشن نوروز از معماری اسلامی و کلاسیک استفاده کردیم

گزارشگر:27 حوت 1392 - ۲۶ حوت ۱۳۹۲

مشاور وزیر شهرسازی افغانستان و طراح پروژه ساختمانی محل برگزاری جشن نوروز اظهار داشت: ساخت ساختمان‎های محل برگزاری جشن جهانی نوروز در پغمان کابل با استفاده از سبک معماری اسلامی و به طور کامل توسط مهندسین داخلی انجام شده است.
ضیاء حسینی مشاور وزیر شهرسازی کشور و طراح پروژه‎های ساختمانی محل برگزاری جشن نوروز گفت: طی سفرهایی که به کشورهای مختلف در آسیا و اروپا داشتم، بناها و ساختمان‎های زیادی را دیده‎ام و سبک‎های مختلف معماری در چند کشور خارجی را مورد مطالعه قرار دادم. mandegar-3با توجه به تحقیقات مفصلی که در رابطه با معماری افغانستان انجام داده‎ام، دریافتم که گونه‎های مختلف معماری غربی و اسلامی در افغانستان کار شده است.
به گفته وی در این طرح تلاش شده است که از طرح معماری اسلامی استفاده شود؛ همان طوری که در طرح مشخص است، این ساختمان شکل هندسی ساده‎یی دارد: یک مربع و چهار برج ۶ ضلعی در چهار گوشه.
حسینی توضیح داد: در ساخت برج‎های ۶ ضلعی این ساختمان، از برج‎های ولایت غور در غرب افغانستان الهام گرفته شده و مربع وسط آن مشابه با قصر دار الأمان در غرب شهر کابل ساخته شده است.
به گفته وی، محوطه این ساختمان نیز طوری طراحی شده که از بالا به صورت ۱۵ دایره در ابعاد مختلف دیده می‎شود؛ یعنی از ترسیم‎های اسلامی و ترکیب‎های مختلف در این طرح استفاده شده و سعی شده که ترکیب به صورت کاملاً هماهنگ با فضاها و مصالح نوین و مدرن ساختمانی باشد.
مشاور وزیر شهرسازی همچنان افزود: داخل فضای قصر کاملاً از چوب و سنگ طراحی و ساخته شده است و ترکیب زیبایی از سنگ و چوب و شیشه به وجود آمده است.
طبق اظهارات حسینی، این پروژه نخستین پروژه‎یی است که توسط خود افغان‎ها طراحی و اجرا شده است و هیچ خارجی‌یی در این پروژه دخالت نداشته است.
وی افزود: بیش از ۷۰ درصد از مصالح و مواد استفاده شده در این ساختمان نیز موادی بوده که در داخل افغانستان تهیه شده است.
به گفته مشاور وزیر شهرسازی، ساخت پروژه محل برگزاری جشن نوروز طبق حکم حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در تاریخ ۲۴ حمل سال جاری آغاز شد.
وی افزود: در آن زمان طرح‎های مختلفی از سوی مهندسان وزارت شهرسازی به ریاست جمهوری ارایه شد، تا این که طرح کنونی در ۱۳جوزا سال جاری در شورای وزیران افغانستان مورد تأیید قرار گرفت و عملیات اجرایی این طرح رسماً از ۱۴ جوزا سال جاری آغاز شد.
طراح پروژه ساختمانی محل برگزاری جشن نوروز، در مورد وسعت و مساحت این محل، اظهار داشت: حجم قصر اصلی حدود ۴۲ هزار مترمکعب و حدود ۸۰۰۰ متر مربع است و دارای ۸ اتاق برای پذیرایی از روسای جمهور کشورهای خارجی می‌باشد.
وی توضیح داد: کل عملیات طراحی و ساخت این پروژه، باید طی مدت ۱۰ ماه به پایان برسد.
حسینی در مورد میزان مصارف این پروژه، گفت: برای اجرای این پروژه ۱/۱۲ میلیون دلار بودجه در نظر گرفته شده بود؛ اما اکنون پیش‎بینی می‎شود این بودجه به ۱۵ میلیون دلار افزایش یابد.
وی افزود: این پروژه طوری طراحی شده که وقتی از بالا به آن نگاه شود، نقشه افغانستان دیده می‎شود.
به گفته طراح این پروژه، برای ساختمان یادشده، یک سالن کنفرانس با ظرفیت ۵۵۰ نفر و سالن غذا‎خوری با ظرفیت ۶۰۰ نفر در نظر گرفته شده است.
این در حالی است که این پروژه باید تا فرارسیدن نوروز تکمیل و ساختمان‎های آن که اکنون در حال تکمیل شدن است، برای استفاده و پذیرایی از میهمانان داخلی و خارجی آماده شود؛ زیرا قرار است جشن جهانی نوروز سال آینده به میزبانی افغانستان، در محل یادشده برگزار شود.
انتظار می‎رود رؤسای دولت‎های ۱۱ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، ترکمنستان، پاکستان و همسایه‎های شمالی افغانستان در این جشن شرکت کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.