احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





مردم با هجوم به مراکز توزیع کارت رأی‌‎دهی: اگر کشـته هم شـویم، رأی می‎دهـیم

گزارشگر:11 حمل 1393 - ۱۰ حمل ۱۳۹۳

در حالی که پنج روز دیگر به برگزاری نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، شمار زیادی از مردم با نادیده گرفتن حملات یکشنبه در برابر مراکز انتخاباتی در کابل صف کشیده بودند تا کارت رأی‎‌دهی به‎دست آورند.
صدهاتن روز یکشنبه در برابر یکی از شعبه‌های ثبت نام در ناحیۀ ششم غرب کابل در صف ایستاده بودند. آنان در برخی از موارد حتی ممکن است ساعات طولانی در صف باقی بمانند تا بتوانند کارت انتخاباتی را برای روز شنبه آینده دریافت کنند.mnandegar-3
در کابل با نزدیک شدن به دور نخست انتخابات ریاست جمهوری خشونت تقریباً شکل روزانه‌یی به خود گرفته است. شنبه، مقر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هدف حمله قرار گرفت.
روز قبل از آ ، یکی از اقامتگاه های کارکنان یک سازمان غیر دولتی و سه شنبه یک دفتر دیگر برگزاری انتخابات هدف حمله قرار گرفت.
اما به عقیده عبدالوارث سادات دانشجوی ۲۱ ساله این حملات برعکس تاثیری که طالبان در پی آن است، به دنبال داشته است.
وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت:« حملات طالبان فقط عزممردم را برای شرکت در انتخابات افزایش می‌دهد.»
این دانشجو افزود: «نام نویسی و رای دادن تنها پاسخی است که ما باید به طالبان بدهیم. مردم تغییرات می‌خواهند و تنها شیوه رسیدن به این تغییرات رفتن به پای صندوق‌های رای است.»
رسول خرمی بازرگان ۶۰ ساله گفت :«یک عامل انتحاری ممکن است خود را در صف انتظار منفجر کند. اما اگر می‌ترسیدم، اینجا نبودم و منتظر گرفتن کار رای دهی باقی نمی‌ماندم.»
وی می افزاید:« هر رای حساب می‌شود و حتی اگر قرار باشد بمیرم رای خواهم داد.»
حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار رای دهنده جدید در فهرست‌های انتخاباتی نام نویسی کرده اند و در مجموع ۱۳ میلیون تن می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.
میزان مشارکت در عین حال یکی از بزرگترین ناشناخته‌های این انتخابات به ویژه به سبب خشونت‌ها یا دور بودن صندوق های رای در برخی مناطق دورافتاده افغانستان است.
سال ۲۰۰۹، در انتخابات ریاست جمهوری قبل، مشارکت بنابراعلام سازمان ملل متحد ۳۳ درصد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.