عبدالله عبدالله: انتقام‌گیری نمی‌کنم

گزارشگر:25 حمل 1393 - ۲۴ حمل ۱۳۹۳

عبدالله عبدالله کاندیدای پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان گفت که حامد کرزی همچنان می‌بایست در عرصه سیاسی افغانستان به ایفای نقش پرداخته و همین طور اگر خود وی به قدرت برسد درصدد انتقام‌گیری از وی به دلیل تقلب در انتخابات قبلی برنخواهد آمد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی به همراه اشرف غنی، دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری چند روز پیش افغانستان هستند.mnandegar-3
ناظران از مدت‌ها پیش گمان کرده‌اند که حامد کرزی به دنبال رسیدن به یک نقش مهم در عرصه سیاست کشور پس از ترک ریاست‌جمهوری است. این سوءظن‌ها توسط ساخت یک خانه مجلل جدید برای کرزی در نزدیکی کاخ ریاست‌جمهوری و همچنین معرفی قیوم کرزی، برادر وی به عنوان کاندیدای انتخاباتی هر چه بیشتر تقویت شدند.
اگرچه قیوم از رقابت‌های انتخاباتی کنار کشید و زلمی رسول، جانشین وی گمان برده می‌شود که جایگاه سوم را در دور اول انتخابات به دست خواهد آورد، اما کرزی برای تلاش‌های عبدالله عبدالله به منظور جلب نظر پایگاه پشتون‌ها در جنوب اهمیت زیادی دارد.
عبدالله عبدالله در مصاحبه‌ با خبرگزاری فرانسه در شهر کابل عنوان کرد که کرزی در بطن امور سیاسی کشور باقی خواهد ماند.
وی خاطرنشان کرد: رییس‌جمهوری کنونی افغانستان (کرزی) در آینده به ایفای نقش خواهد پرداخت. منظور من یک نقش اداری نیست. من درباره ایفای نقش در عرصه سیاست کشور و در سطحی ملی صحبت می‌کنم. او ۱۳ سال به کشور خدمت کرده است. بنابراین این مساله‌یی طبیعی است که این نقش در آینده چه شکلی به خود خواهد گرفت. این مساله به تصمیم وی بستگی دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا درصدد تعقیب قضایی حامد کرزی یا برادرش که سال‌ها متهم به فساد شده‌اند، خواهد بود گفت: من از رویکرد سیاست انتقام و تلافی پیروی نخواهم کرد. اولویت ما در دولت آینده تعامل با اولویت‌های ملت خواهد بود.
آقای عبدالله براساس نتایج اولیۀ انتخابات پیشتاز است. یکی از راه‌حل‌ها برای مساله افغانستان به باور داکتر عبدالله تغییر نظام افغانستان به نظام پارلمانی خواهد بود و وی قصد دارد با تغییر قانون اساسی کشور این کار را انجام دهد.
وی گفت: این فرصت بیشتری برای پاسخگویی بهتر فراهم آورده و برای مشارکت مردم مناسب خواهد بود. بنابراین بخشی از دستور کار من ایجاد یک فضای بهتر و بزرگتر برای احزاب سیاسی است. چنین اقدامی سبب گسترش قدرت پارلمان افغانستان شده و نقش‌های جدیدی را برای تعامل با هم‌پیمانان احتمالی فراهم می‌آورد.
عبدالله عبدالله اظهار داشت که تا به حال نسبت به گزارش مربوط به وجود تقلب در انتخابات نگرانی پیدا نکرده است. وی تاکید کرد: ما نظاره‌گر انتخابات بوده و فرآیند آن را مشاهده کرده‌ایم. اکنون در انتخابات سیستمی وجود دارد و امیدوار هستیم تا همه تلاش کنند تا این سیستم کار خود را انجام دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.