کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی: شکایت‌ها نتایج را تغییر می‌دهد

گزارشگر:25 حمل 1393 - ۲۴ حمل ۱۳۹۳

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید شمار شکایت‌هایی که دارای سند و مدرک هستند، به ۱۸۹۲ شکایت رسیده که ۸۷۰ مورد از این شکایت‌ها می‌توانند بر نتایج انتخابات تاثیر بگذارند.
کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید ۳۳۸ مورد شکایت مربوط به نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و ۱۰۱۷ مورد به کارمندان کمیسیون انتخابات نسبت داده شده اند؛ همچنان ۵۳۷ مورد شکایت علیه نامزدان شوراهای ولایتی در این کمیسیون درج شده است.mnandegar-3
این کمیسیون می‌گوید شمار شکایت های تلیفونی و بدون اسناد کمتر شده است؛ درحالی که تعداد شکایت‌های مستند افزایش یافته است. براساس اظهارات مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی، ۱۹۳ مورد شکایت نشان می‌دهند کارمندان کمیسیون انتخابات در تقلب دست داشته اند.
نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی روز یکشنبه (۲۴ حمل ۱۳۹۳) در یک کنفرانس خبری در کابل گفت: «۸۷۰ مورد شکایت از جمله شکایاتی است که براساس طرزالعمل‌های ما در کتگوری الف قرار دارد و مواردی هستند که می‌توانند بالای نتیجه انتخابات تاثیر گذار واقع شوند».
رسیده‌گی به شکایت‌های انتخابات در کابل و ولایات افغانستان آغاز شده و تمام جلسات رسیده‌گی به شکایت‌ها به صورت علنی و در حضور ناظران کاندیداها و مشاهدان نهادهای نظارت کننده صورت می‌گیرد.
سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که رسیده‌گی به شکایت‌ها ممکن است در ولایات چند روز بیشتر وقت بگیرد؛ اما او گفت که این موضوع نمی‌تواند تقسیم اوقات انتخاباتی را در رابطه با اعلام نتایج نهایی انتخابات تغییر دهد.
پیش داوری نکنید
کمیسیون شکایات انتخاباتی از تمام نامزدان خواسته است تا از پیش داوری در مورد رسیده‌گی به شکایت های انتخاباتی خودداری کنند. آقای محسنی گفت که رسیده‌گی به شکایت‌ها به صورت شفاف و علنی صورت می‌گیرد: «شفافیت سرلوحه کار ما است. نه شعار بلکه در عمل هم کمیسیون شکایات این را به اثبات رسانده است. از این لحاظ خواهش ما از تمام نهادهای ملی و بین المللی و ارگان های مختلف نظام این است که پیش از پیش، بدون این که روند رسیده‌گی را از نزدیک مشاهده کند، از قضاوت های پیش از وقت جدا جلوگیری کنند».
براساس اظهارات مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی، بیشترین شکایات از ولایت های بلخ، هرات، تخار و نورستان ثبت شده اند. این کمیسیون می گوید صندوق هایی وجود دارند که ورق های رای دهی بدون این که شماره کارت و نام رای دهنده در آن ثبت شده باشد، به صورت کتابچه در داخل صندوق ریخته شده اند.
رسیده‌گی به شکایات در کابل رسماً آغاز شد. شمار رسمی و تلیفونی شکایات به ۳۱۰۳ مورد رسیده است. ۲۵۸ مورد شکایت علیه نامزدان ریاست جمهوری، ۵۷۳ مورد علیه نامزدان شورای ولایتی و ۷۷۲ علیه کارمندان کمیسیون انتخابات ثبت شده است. (۰۸٫۰۴٫۲۰۱۴)
کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید میزان تقلب در انتخابات ۱۶ حمل به مراتب کمتر از تقلب در انتخابات دوره های گذشته است. مسوولان این کمیسیون می‌گویند که تقلب به اندازه‌یی نیست که مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرد.
اما آقای محسنی گفت مردم افغانستان با حضور گسترده در پای صندوق های رای عظمت بزرگ تاریخی خلق کردند و کمیسیون شکایات انتخاباتی تنها آرای ناپاک و بی صاحب را از میان این رای های پاک جدا می کند.
محسنی گفت: «کمیسیون متعهد به حفظ و پاسداری از این عظمت و عزت و بزرگی است که مردم ما در روز ۱۶ حمل آفریدند و هرگز نخواهیم گذاشت که بعضی افراد با تقلب و تخطی این عزت و عظمت مردم افغانستان را زیر سوال ببرند».
کمیسیون شکایات انتخاباتی از کمیسیون انتخابات خواسته است تا لیست تمام صندوق‌هایی که به دلیل تقلب قرنطین می شوند، در اختیار کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.