دغدغۀ نیروهای امریکایی در افغانستان: انتقال، انـهدام یا فروش تجهیزات نظامی!

گزارشگر:30 حمل 1393 - ۲۹ حمل ۱۳۹۳

امریکا هنوز نمی‌داند با تجهیزات نظامی خود پس از خروج از افغانستان چه‌ کار کند.
به گزارش شبکۀ تلویزیونی راشاتودی، تا پایان سال دوهزار و چهارده تقریباً همه نیروهای امریکایی باید خاک افغانستان را ترک کنند اما پیش از آن ارتش باید برای جابجایی تجهیزات و آنچه که باید از بین برده شود، برنامه ریزی کند. mnandegar-3در واقع سه راه وجود دارد یا باید این تجهیزات را به خارج از امریکا منتقل کند، یا باید آنها را منهدم و اوراق کند یا باید آنها را بفروشد. با وجود این‌که مقامات پنتاگون تا حدود زیادی به توانمندی‌های ارتش افغانستان باور دارند، هنوز اعتماد زیادی ندارند که تجهیزات خود را در اختیار نیروهای این کشور بگذارند، همان کاری که در عراق انجام دادند.
نجم الجبوری جنرال سابق نیروی هوایی عراق گفت امریکا ششصد میلیون دالر تجهیزات نظامی برای عراق باقی گذاشت. ارتش عراق نیز حدود ده میلیارد دالر تجهیزات از ارتش امریکا خریداری کرد.
علت این بود که عراق تا پیش از حمله امریکا، ارتشی منظم و سازمان یافته داشت.
الجبوری گفت من تا پیش از سقوط بغداد در نیروی هوایی خدمت می کردم. ارتش عراق پیش از حمله امریکا توانمندی‌‍های زیادی داشت و به ویژه این توانمندی‌ها را پس از جنگ با ایران به دست آورده بود.
اما تا پیش از حمله امریکا به افغانستان، ارتش این کشور بیشتر متشکل از جنگجویان قبایل بود و هنوز نمی‌تواند به طور کامل روی پای خود بایستد و به تنهایی عملیات انجام دهد.
مایکل کوگلمن تحلیلگر موسسه وودرا ویلسون گفت پیش از حمله امریکا، ارتشی در افغانستان وجود نداشت. یکی از اهداف اول نیروهای ائتلاف در افغانستان ایجاد ارتش ملی در این کشور بود.
مشکلات زبانی از دیگر موانع تحویل تجهیزات نظامی به افغان‌هاست زیرا این تجهیزات برای انگلیسی زبانان طراحی شده است.
مایکل کوگلمن گفت بیش از نیمی از نیروهای امنیتی افغانستان بی‌سواد هستند که نمی‌توانند علایم جاده‌یی و نقشه‌ها را بخوانند که برای هر نهاد نظامی مشکلی بزرگ محسوب می‌شود.
همچنین این نگرانی وجود دارد تجهیزات نظامی که امریکایی‌ها به ارتش افغانستان می‌دهند به دست طالبان یا دیگر گروههای ستیزه جو بیفتد.
البته امریکا در نظر دارد برخی از این تجهیزات را به کشورهای همسایه از جمله هند، پاکستان و ازبکستان بفروشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.