پایان قصۀ دور دوم داکتر عبدالله در پنجاه درصد ۴۴٫۴ درصد

گزارشگر:1 ثور 1393 - ۳۱ حمل ۱۳۹۳

کمیسیون مستقل انتخابات نتایج نخستین شمارش نزدیک به ۵۰ درصد آرای شمرده شده را اعلام کرد که بر اساس آن، داکتر عبدالله عبدالله با کسب ۴۴.۴ درصد همچنان پیشتاز است.
ا به گفتۀ او، پس از آقای عبدالله، اشرف‌غنی احمدزی با به دست آوردن۳۳.۲ درصدِ آرا در ردیف دوم قرار دارد و زلمی رسول با به دست آوردن ۱۰.۴ درصد، عبدرب الرسول سیاف ۷ درصد، قطب‌الدین هلال ۲.۷ درصد، محمدشفیق گل آقا شیرزی ۱.۶ درصد، محمدداوود سلطان زوی ۰.۵ درصد و هدایت امین ارسلا ۰.۲ درصد آراء را به خود اختصاص داده اند.
تحلیلگران می‌گویند که انتخابات در دور اول نتجیه می‎دهد و داکتر عبدالله می‎تواند بالای ۵۱ درصد آرا را به دست آورد.mnandegar-3
آقای عبدالله خود هم گفته که محاسبات آن‌ها نشان می‎دهد که انتخابات به دور دوم نمی‎رود.
پیش از این روز ۲۴ حمل کمیسیون انتخابات، ده درصد از نتایج انتخابات ۲۶ ولایت از ۳۴ ولایت کشور را اعلام کرده بود که شامل بیش از پنجصد هزار رای از حدود هفت میلیون رای می‌شد.
از آن جمله ۴۱.۹ درصد آرا به عبدالله عبدالله اختصاص یافت که او را در صدر و ۳۷.۶ درصد دیگر آرا اشرف غنی را با فاصله زیاد از سایر نامزدها در جایگاه دوم قرار داد.
زلمی رسول تنها ۹.۸ درصد آرای ده درصدی را گرفت و پنج نامزد دیگر عبدرب الرسول سیاف، قطب‌الدین هلال، محمدشفیق گل‌آغا شیرزی، داوود سلطان‌زوی و هدایت امین ارسلا به ترتیب در ردیف پنجم تا هشتم قرار گرفتند.
کمیسیون درحالی نزدیک به ۵۰ درصد نتیجۀ انتخابات را اعلام می‎کند که نگرانی‌‎ها از قرنطیه‌کردن رأی پاک مردم بالا گرفته است.
دست‎کم ۱۰۰ هزار رأی شهروندان کشور در ولایت هرات باطل اعلام شده و در ولایت‎های دیگر نیز تلاش جریان دارد که آرای مردم را باطل و قرنطین نمایند.
این اقدام کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی واکنش‎های تند داکتر عبدالله و مردم را در پی داشته است.
روز شنبه کمیسیون از بازشماری حدود ۵۰۰ صندوق و بازرسی بیش از ۵۰۰ صندوق از هزار صندوق دیگر خبر داد.
آخرین بخش نتایج اولیه انتخابات روز چهارم ثور و نتایج نهایی آن بیست روز پس از آن اعلام می‌شود.
یوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات تاکید کرد که نتایج شمارش کامل آراء را مطابق جدول زمانی کمیسیون در چهارم ثور اعلام کند.
حمدیوسف نورستانی رییس کمیسیون انتخابات شام روز گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت که این آرا شامل ۴۹.۶۷ درصد نتایج انتخابات ریاست جمهوری می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.