افزایش میزان قاچاق مواد مخدر

- ۲۰ اسد ۱۳۹۴

چهار شنبه ۲۱ اسد ۱۳۹۴/

 

mnandegar-3گزارش چهارماهۀ ریاست عمومی دادستانی ویژۀ مبارزه با جرایم مسکرات و مواد مخدر نشان می‌دهد که قاچاق مواد مخدر نسبت به سال گذشته ۵ درصد افزایش یافته است.
در این گزارش آمده است در چهار ماه نخست امسال، ۳۲۸ تن به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت شده اند.
یارمحمد حسین‌خیل، رییس این نهاد روز سه‌شنبه هنگام نشر این گزارش گفت که این افراد در مرکز و ولایت‌ها بازداشت شده و در میان‌شان ۳۲ مأمور امنیتی، ۸ زن، دو شهروند ایرانی و ۱۵ قاچاقچی بزرگ مواد مخدر شامل اند.
او می‌گوید که ولایت کندهار با ۳۶، هلمند با ۲۳ و ننگرهار با ۲۰ پروندۀ قاچاق مواد مخدر در صدر فهرست ولایت‌هایی با بیشترین موارد قاچاق مواد مخدر هستند.
آقای حسین‌خیل افزود که بیش از سه تن هیرویین، نیم تن مورفین، ۱۱ تن تریاک، ۲۱ تن چرس، سه‌ونیم تن مواد کیمیاوی و چهار هزار لیتر مشروبات الکلی در این چهار ماه کشف شده است.
افغانستان هنوز بزرگ‌ترین تولید کنندۀ مواد مخدر در جهان است
به گفتۀ حسن‌خیل، برای افرادی که در قاچاق مواد مخدر دست دارند، ۱۰ تا ۲۰ سال زندان در نظر گرفته شده است.
حسین‌خیل می‌گوید، افرادی که از صلاحیت‌های‌شان سوء‌استفاده کرده اند، در هر نهاد و موقف مورد پی‌گرد قانونی قرار گرفته و مجازات خواهند شد.
حسین‌خیل می‌افزاید که چندی قبل یک جنرال وزارت دفاع در بغلان مواد مخدر را از بدخشان انتقال می‌داد و پس از بازداشت به نهادهای قضایی تحویل شد.
حسین‌خیل گفت که افراد میانجی که مانع بررسی آنان می‌شوند هم گرفتار و محاکمه خواهند شد.
هر چند در ۱۴ سال گذشته میلیاردها دالر کمک‌های خارجی هزینۀ جلوگیری از کشت و قاچاق مواد مخدر شد، اما هنوز هم افغانستان بزرگ‌ترین کشور تولید کنندۀ مواد مخدر دنیاست.
هم‌چنان مواد مخدر افغانستان راه عمدۀ درآمد مالی گروه‌های دهشت‌افگن و مسلح غیرقانونی گفته می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.