وزیر اطلاعات و فرهنگ: آزادی‌بیان تحفۀ بیرونی‌ها نیست

گزارشگر:هارون مجیدی/ 7 ثور 1393 - ۰۶ ثور ۱۳۹۳

وزارت اطلاعات و فرهنگ از روز جهانی مطبوعات در تالار کنفرانس‎های این وزارت گرامی‌داشت به‌عمل آورد.

در این نشست شماری زیادی از روزنامه‎‌نگاران، استادان دانشگاه، نماینده‌گان مجلس و ژورنالیستان اشتراک ورزیده بودند.
داکتر سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ در این نشست، خشونت در برابر خبرنگاران را محکوم کرد و گفت: «خشونت در برابر خبرنگاران، به مثابۀ خشونت به سپاهیان عرصۀ اطلاع‌رسانی است که سلاح‌شان قلم، دوربین عکاسی و کمره می‌باشد.»mnandegar-3
داکتر رهین هم‌چنان افزود، در مقایسه با کشورهای همسایه، قانون رسانه‌ها و آزادی بیان در کشور ما بی‌نظیر است و شمار خشونت هم اندک است.
وزیر اطلاعات و فرهنگ، مصونیت خبرنگاران را از وظایف عمدۀ دولت دانسته و گفت: «پرونده‌هایی‌که در چند سال اخیر در برابر خبرنگاران ساخته شد، از سرنوشت آن ما آگاه نیستیم و این موارد در هاله‌یی از ابهام قرار دارند؛ وزارت اطلاعات و فرهنگ اخیراً به رییس‌جمهور پیشنهاد کرد تا یک کمیسیون عالی رتبۀ با صلاحیت به اشتراک نماینده‌گان با صلاحیت وزارت داخله، امنیت ملی، دادستانی کل، وزارت اطلاعات و فرهنگ و دو نفر از ژورنالیستان با تجربه، ساخته شود تا تمام قضایا را از نو بررسی کنند.»
آقای رهین افزود که خشونت در برابر خبرنگاران بی‌پاداش نمی‌ماند.
وزیر اطلاعات و فرهنگ در این نسشت بیان داشت، آزادی بیان تحفۀ بیرونی‌ها برای ما نیست؛ ما چند نسل در راه آزادی بیان، مشروطیت و دموکراسی مبارزه کرده‌ایم و روشنفکران ما در این عرصه با کشیدن دردهای فراوان دستآوردهایی را برای ما به ارمغان آوردند.
وزیر اطلاعات و فرهنگ از کارکردهای رسانه‌ها در سیزده سال گذشته با ستایش یاد کرد و گفت، رسانه‌های ما رسالت خود را در راستای اطلاع‌رسانی و روشنگری به شیوۀ بسیار نیکو به جا آوردند.
در عین حال، سیمین حسن‌زاده معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست گفت، روز جهانی مطبوعات در اصل روز پاس‌داشت از اصول آزادی مطبوعات است و در این روز باید دولت‌ها متعهدانه در برابر حفظ آزادی بیان و عملکرد رسانه‌ها، تلاش‌های خود را پیگیرتر سازند.
بانو حسن‌زاده، یک گزارش آماری را به خوانش گرفت که توسط ریاست‌های اطلاعات و فرهنگ در ولایات ترتیب شده بود که بر بنیاد این گزارش در سال گذشته در سراسر کشور ۶۸ رسانۀ چاپی، ۲۶ نهاد شامل شرکت‌های اعلانات و تبلیغات و آموزش ژورنالیزم، به ثبت رسیده است.
هم‌چنان، عبدالحمید مبارز رییس اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان، نیز آزادی بیان را از مهمترین دست‌آوردهای نظام سیزده ساله در کشور دانسته گفت: این آزادی با رشادت‌ها و پایمردهای ژورنالیستان به دست آمده و تا حال حفظ شده است.
عبدالحمید مبارز بر بنیاد اسناد تاریخی، آزادی بیان را در کشور با پیشینه دانسته و افزود: از نخستین قانون اساسی در کشور و تا اکنون موضوع آزادی بیان هموارده در قانون اساسی تأکید شده است و این آزادی را هیچ کشور بیرونی برای ما تحفه نداده است.
در این نشست پاولوفونتانی به نماینده‌گی از یونسکو، روز جهانی مطبوعات را به ژورنالیستان تبریک گفت و بیان داشت: روز جهانی مطبوعات از روزهایی است که در آن برای امنیت روزنامه‌نگاران در سراسر جهان مبارزه و تعهد صورت می‌گیرد.
آقای پاولوفونتانی از کارکردهای رسانه‌های افغانستان در جریان سال‌های گذشته و به‌‎ویژه در انتخابات اخیر با ستایش یاد کرد و افزود: خبرنگاران با به خطر انداختن زنده‌گی خود نشان دادند که افغانستانی‌ها خود زنده‌گی و آیندۀ شان را رقم می‌زنند.
وحیدغروال رییس دانشکدۀ ژورنالیزم دانشگاه کابل و یکی از سخنرانان این نشست، در پیوند به نهادهای آموزش ژورنالیزم در کشور صحبت کرد و گفت، اگر ژورنالیستان ما حرفه‌یی نشوند و دانش لازم ژورنالیستیکی نداشته باشند، ما آیندۀ بهتری برای عرصۀ خبرنگاری در کشور نخواهیم داشت.
استاد غروال هم‌چنان افزود، دانشکدۀ ژونالیزم دانشگاه کابل بعد از گذشت چهار دهه از فعالیتش، حالا دارای ساختمان بهتر، استدیوهای آموزشی، تلویزیون و رادیو است و دانشجویان در آن مصروف اندوختن تجربه هستند.
وحید غروال وعده سپرد که در آیندۀ نزدیک دانشکدۀ ژورنالیزم آخرین و مدرنترین وسایل چاپ را نیز در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.
در حین حال، احمد سعیدی یکتن از آگاهان مسایل سیاسی نیز در برنامۀ گرامی‌داشت از روز جهانی مطبوعات از نگرانی‌های مردم در قبال حکومت آینده صحبت کرد و گفت: «نگران هستم تا از دست‌آوردهای رسانه‌های ما در سیزده سال گذشته در حکومت آینده (از بین برود) و ما شاهد افت رسانه‌‌ها در کشور باشیم.»
خپلواک ساپی رییس یکی از نهاد های حامی خبرنگاران، از چند دسته‌گی در اتحادیه‌های حامی خبرنگاران شکوه کرد و بیان داشت، از این وضعیت نگران هستم؛ هر چند در این زمینه تلاش‌هایی صورت گرفته است، اما تا حال شاهد کدام نتیجه‌یی نبوده ایم و آرزو داریم تا در آینده این تلاش‌ها نتیجه بدهد.
هم‌چنان، نظری پریانی مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار در این نشست گفت: «چندین سال تجربۀ من در عرصۀ روزنامه نگاری نشان داد که عمده‌ترین چالش ما دست نیافتن به آزدای بیان است.»
آقای پریانی تصریح کرد، ما می‌توانیم از رییس‌جمهور و اراکین دولتی انتقاد بکنیم، اما برای نشر یک خبر و یا گزارش مستند به اسنادی نیاز داریم که به آن دسترسی نداریم و در حالی از آزادی بیان صحبت می‌کنیم که مدیر یک ریاست و یا یک مکتب اجازۀ صحبت کردن با رسانه را ندارد و اگر این کار را انجام دهد، شام همان روز از وظیفه‌‎اش سبکدوش می‌گردد.
آقای پریانی از حوصله‌مندی رییس‌جمهور در مقابل رسانه‌ها با ستایش یاد کرد و افزود: این حوصله‌مندی هم‌زمان با بی‌توجهی رییس‌جمهور در قبال انتقاد رسانه‌ها بوده است.
نظری پریانی هم‌چنان گفت، ما زمانی به تأثیرگذاری کار خبرنگاران و رسانه‌ها در کشور پی می‌بریم که مسوولان اهمیتی به انتقادهای رسانه‌ها داشته باشند و از آن سود بجویند.
مدیر مسوول روزنامۀ ماندگار هم‌چنان از حکومت آیندۀ افغانستان خواست تا بیشتر از آقای کرزی در قبال رسانه‌ها صبر و حوصله‌ نشان دهد و در عین حال با مطبوعات برخورد مسوولانه داشته باشد.
او گفت که بهایی را به رسانه ندهیم که هر چه گفت چیزی نگوییم و در عین حال به حرف آنها توجه نیز نداشته باشیم.
در اخیر این برنامه، به شماری از خبرنگاران و مدیر مسوولان رسانه‌ها ستایش نامه توزیع گردید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.