هزینۀ سنگین عروسی‌ها از عوامل عمدۀ مهاجرت و اعتیاد است

- ۳۰ جدی ۱۳۹۱

کمیسیون صحت و جوانان مجلس نماینده‌گان طرحی را آماده کرده که بر اساس آن مصارف عروسی‌ها کاهش خواهد یافت. مسوولان این کمیسیون می‌گویند مصارف گزاف عروسی سبب شده تا جوانان از عهده آن برامده نتوانند.
نخستین بار وزارت عدلیه مسوده‌یی را در مورد کاهش مصارف مراسم عروسی جوانان تهیه کرد؛ اما این مسوده هرگز به پارلمان فرستاده نشد.
نقیب الله فایق، رییس کمیسیون صحت و جوانان مجلس نمایندگان به دویچه وله گفت هزینه سنگین عروسی یکی از عوامل مهاجرت‌ها و اعتیاد جوانان است: «ما مطالعه کردیم که بخشی از این مشکلات به نبود یک قانون بر می‌گردد. وظیفه ما در پارلمان تصویب قوانینی است که بتواند ازدواج جوانان را سهل‌تر بسازد».
در یازده سال اخیر هوتل‌های مجلل با سالون‌های زیبا در متن شهر کابل قد برافراشته اند. عمده‌ترین راه درآمد این هوتل‌ها عروسی‌هایی است که در آنها صدها و هزاران مهمان دعوت می‌شوند.
جوانان افغان می‌گویند یکی از شرط‌هایی که در نامزدی‌ها گذاشته می شود، عروسی در یکی از این هوتل های زیبا و مجلل شهر است. به این دلیل، پرداخت هزینه عروسی کار دشواری است.
این مسوده قرار است پس از رخصتی های زمستانی پارلمان به مجلس عمومی ارایه شود و در صورت کسب آرای کافی، به قانون تبدیل گردد.
در مسوده این قانون آمده که هوتل‌ها تنها می‌توانند مراسم شیرینی خوری و عروسی را میزبانی کنند. در این مسوده پیش بینی شده که در شیرینی خوری‌ها صد مهمان و در عروسی‌ها چهارصد مهمان در این هوتل‌ها دعوت شوند.
در متن این قانون نوع غذاهایی که هوتل ها باید بدهند و همچنین تعداد و شمار لباس عروس نیز ذکر شده است.
آقای فایق گفت قرار است وزارت عدلیه، دادستانی کل، وزارت داخله و شهرداری کابل در تطبیق این قانون همکاری کنند: «این قانون حداقل به خاطر تصویب و تطبیق آن به زمان نیاز دارد؛ اما حداقل خانواده عروس نمی‌تواند ادعاها و تقاضاهای بیشتری داشته باشد. زیرا داماد می تواند به خانواده دختر بگوید که چنین قانونی وجود دارد».
این عضو پارلمان افغانستان نگران است که اگر «مافیای زمین» که برخی از آنان صاحبان هوتل ها نیز هستند، برای تصویب نشدن این قانون تلاش کنند، ممکن است چنین قانونی هرگز تصویب نشود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.