انتخابات به دور دوم برده شد

گزارشگر:7 ثور 1393 - ۰۶ ثور ۱۳۹۳

کمیسیون مستقل انتخابات با اعلام نتایج اولیۀ انتخابات ریاست‌جمهوری کشور، اعلام کرد که هیچ یک از نامزدها در دور اول پیروز نشده‌اند و دور دوم انتخابات با شرکت داکتر عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی برگزار خواهد شد.
یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات آمار کامل نتایج اولیه را در حضور ناظران انتخاباتی و خبرنگاران اعلام کرد که براساس آن داکتر عبدالله عبدالله با ۴۴.۹ درصد، اشرف غنی احمدزی با ۳۱.۵ درصد و زلمی رسول با ۱۱.۵ درصد آرا به ترتیب اول تا سوم هستند.mnandegar-3
رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که بررسی‌های این کمیسیون نشان می‌دهد انتخابات به دور دوم خواهد رفت.
بر اساس اعلام بررسی‌های انجام شده از سوی کمیسیون انتخابات، در روز رای‌دهی ۲۰۵۶۱ محل انتخاباتی باز اعلام شده که از این بین ۱۹۴۳۱ محل عملاً در روز انتخابات باز بوده است.
در ۵۴۷ مرکز رای داده نشده که از این میان ۱۳۹ محل بسته بوده است.
۴۴۴ محل با مشکلاتی نظیر تقلب و تخلف همراه بوده که کلاً شمارش آن باطل شده است.
۸۱۰ محل مجدداً شمارش شده است.
۱۹۶۴ محل به تفتیش سپرده شده است.
۵۲۵ محل مطابق به معیار کمیسیون، انتخابات در آن جریان شفاف نداشته و آرای آن باطل شده است.
۲۳۴۶۷۴ رای از شمارش خارج شده و باطل اعلام شده است.
میزان اشتراک مردم:
۶۴ درصد مردان و ۳۶ درصد زنان در انتخابات اشتراک کرده بودند که در مجموع ۶.۸۹۲.۸۱۶ نفر در این پروسه سهم گرفته بودند.
همچنین کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که ۴۰.۴۷۶ رأی به کاندیدانی داده شده که از جریان انتخابات انصراف داده بودند.
این نهاد تأکید کرد که مطابق بررسی‌های آنان، انتخابات به دور دوم خواهد رفت؛ اما پیش از آن، نظر کمیسیون شکایات انتخاباتی باید در مورد آمار ارایه شده لحاظ گردد.
بر اساس قانون افغانستان، نامزدی که بیش از ۵۰ درصد آرا را به دست آورد، برنده شناخته می‌شود و اکنون که آرای هیچ یک از نامزدها به این میزان نرسیده، دور دوم انتخابات با شرکت دو نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورده‌اند، در روز هفتم جوزا برگزار خواهد شد.
کمیسیون شکایات انتخاباتی تا کمتر از ۲۰ روز دیگر فرصت دارد که به شکایت‌های احتمالی نامزدها درباره این نتایج رسیده‌گی کند و به این ترتیب احتمال تغییر نتایج اولیه انتخابات منتفی نیست.
مهندسی انتخابات
در زمان شمارش نتایج اولیه انتخابات، آرای صدها صندوق باطل اعلام شد. ابتدا در ولایت هرات حدود صد هزار رای از سوی دفتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی باطل اعلام شد و به دنبال آن، دفتر مرکزی این نهاد از ابطال هزاران رای دیگر خبر داد.
بربنیاد گزارش‎ها، کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی در برخی مراکز و محلات بدون این‎که هیچ شکایتی درج شده باشد، هزاران رأی را باطل اعلام کرده است.
اقدامات کمیسیون شکایات انتخاباتی و کمیسیون انتخابات، انتقادهای تند شهروندان کشور را بر انگیخته است.
آگاهان می‎گویند که برخی چهره‎ها در کمیسیون‎های انتخاباتی، به‎گونۀ سازمان‎یافته رأی نامزد مشخصی را باطل کرده و رأی نامزد مشخص دیگری را افزایش بخشیده‎اند.
آن‎ها باور دارند که در همسویی چهره‎هایی در این دو کمیسیون، از پیروزی داکتر عبدالله در دور نخست انتخابات جلوگیری صورت گرفته است.
تیم اصلاحات و همگرایی‌که تا اکنون پیشتاز این انتخابات است، از کمیسیون‎های انتخاباتی خواسته که دست‎کم دو صد هزار رأیی را که بدون دلیل باطل کرده‎اند، به درستی بررسی کنند.

تیم داکتر عبدالله، احتمالاً خواستار اصلاحات لازم در نتایج آرا و باز شماری نتایج خواهد شد.
پس از رسیده‌گی به شکایت‌ها، نتایج نهایی انتخابات در ۲۴ ثور اعلام خواهد شد.
این دومین بار است که انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان به دور دوم کشیده می‌شود.
در انتخابات سال ۱۳۸۹ نیز انتخابات میان حامد کرزی و عبدالله عبدالله به دور دوم کشیده شد اما عبدالله از شرکت در دور دوم انصراف داد.
هنوز جزییات بیشتری درباره نتایج انتخابات اعلام نشده اما عبدالله در ولایت عمده‌یی مانند کابل، هرات و بلخ و چند ولایت دیگر پیشتاز است و اشرفغنی در چند ولایت مهم دیگر از جمله ننگرهار و هلمند.
درج شکایت
نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی روز شنبه در یک نشست خبری اظهار داشت که کاندیداهای ریاست‌‌جمهوری کشور، پس از اعلام نتایج مقدماتی، در صورت داشتن اعتراض طی ۲۴ ساعت آینده می‌توانند شکایت‎های خود را در این کمسیون به ثبت برسانند.
وی تأکید کرد که پس از مهلت اعلام شده به شکایت‌های کاندیداهای معترض پاسخ نخواهند گفت.
به گفتۀ محسنی، تمام صندوق‌های فرنطینه در ولایت‎ها، بررسی شده و به دفتر کمیسیون مستقل شکایت انتخاباتی تحویل داده شده است.
در همین حال، کمیسیون مستقل شکایت انتخاباتی اعلام کرده که تا اکنون از دو هزار و ۱۳۳ شکایت انتخاباتی به بیش از یکهزار شکایت رسیده‌گی صورت گرفته است.
این درحالی است که کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی خود متهم به مهندسی انتخابات است.
برخی از منابع مهم می‎گویند که کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی به مرکز معامله و فساد انتخاباتی تبدیل شده است. اما تا کنون اسناد موتقی در این زمینه ارایه نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.