ناظران اتحادیۀ اروپا به‌کمیسیون‎های انتخاباتی: شـفاف عـمل کنــید

گزارشگر:9 ثور 1393 - ۰۸ ثور ۱۳۹۳

ناظران انتخاباتی اتحادیه اروپا که بر انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان نظارت داشته اند، روز دوشنبه از اعلام نتایج اولیه این انتخابات استقبال کردند.
تیس برمان رییس گروه ناظران انتخاباتی اتحادیه اروپا در بیانیه‌یی از اعلام نتایج انتخابات پنجم اپریل انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان توسط کمیسیون مستقل انتخابات کشور استقبال کردند.mnandegar-3
برمان اعلام کرد همکاری بین کمیته انتخاباتی دولت افغانستان و ناظران این اتحادیه عالی بوده است.
برمان خاطرنشان کرد ناظران اتحادیه اروپا توانستند کار حرفه‌یی خود را در نظارت بر این شمارش آراء به انجام برسانند.
وی افزود:« ما از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌خواهیم شفافیت عملکرد خود را افزایش دهد و نتایج اولیه هر یک از پایگاه‌های رای‌گیری را اعلام کند.»
برمان تأکید کرد ناظران انتخاباتی این اتحادیه تا مراحل نهایی انتخابات از جمله مرحله دوم این انتخابات به نظارت بر این انتخابات خواهند پرداخت و به ارزیابی تطابق این انتخابات با قوانین افغانستان و معیارهای بین‌المللی خواهند پرداخت.
کمیسیون رسیده‎گی به شکایت‌های انتخاباتی، روز دوشنبه (۲۸ اپریل / ۸ ثور ۱۳۹۳) رسیده‎گی به شکایت های ثبت شده را به صورت علنی و در حضور ناظران آغاز کرد.
کمیسیون شکایات انتخاباتی روز یک شنبه اعلام کرد که مدت ثبت شکایت‌ها را به منظور دریافت شکایات در مورد آرای باطل شده، ۲۴ ساعت دیگر نیز تمدید کرده است.
اشرف غنی احمدزی و داکتر عبدالله عبدالله دو نامزد پیشتاز، از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته اند تا بی‌طرفانه عمل کند. این دو نامزد تأکید کرده اند که از آرای مردم دفاع خواهند کرد.
همزمان با آغاز رسیده‎گی به شکایت‌های انتخاباتی داکتر عبدالله گفته است: «در مورد شکایات مستندی که ثبت شده است، از طرف ما هیچ نوع عکس‌العملی را تاحال شاهد نبوده اید. این یک نکته بسیار اساسی است».
داکتر احمدزی نامزد پیشتاز دیگر نیز می‌گوید نتایج واقعی انتخاباتی زمانی مشخص می‌شود که به تمام شکایت ها و تقلب های انتخاباتی رسیده‎گی شود: «شفافیت و استقلال با هم هستند. یک کمیسیون در اجرات خود مستقل است، اما به ملت بزرگ افغانستان حساب ده است و باید توضیح دهد».
ناظران اروپایی از کمیسیون انتخابات خواسته است تا جزییات نتایج آرا را در سایت انترنتی خود نشر کند تا همه نامزدان و نهادهای ناظر به جزییات، آمار و ارقام به روز شده دسترسی داشته باشند، تا با این کار شفافیت انتخابات را تضمین شود.
در همین حال، کمیسیون شکایات انتخاباتی ۱۷ روز دیگر وقت دارد تا به تمام شکایت‌ها رسیده‎گی کند و آرایی را که با تقلب به صندوق‌ها ریخته شده از آرای پاک جدا سازد.
براساس تقویم انتخاباتی پس از اعلام نتایج ابتدایی، کمیسیون شکایات انتخاباتی کار خودرا آغاز می کند و به تمام شکایت هایی که در روز انتخابات و پس از آن ثبت شده اند، رسیده‎گی می نماید.
نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید که رسیده‎گی به شکایت‌ها شفاف خواهد بود:«ممکن است آرای بیشتری در نتیجه رسیده‎گی به شکایات، باطل شود و ممکن است آرایی که حتا بی اعتبار شده، اگر اسناد قوی تری ارایه شود مجددا به جمع آرای کاندیدان اضافه شود».
وی می‌افزاید که در نتیجه رسیده‎گی به شکایت ممکن است درصدی آرایی که نامزدان کسب کرده اند تغییر کند.
آقای محسنی همچنان اضافه می‌کند که اگر رسیده‎گی به شکایت‌ها وقت بیشتری لازم داشته باشد، عدالت و شفافیت را قربانی تقویم انتخاباتی نمی‌کند؛ به این معنا که در صورت تمام نشدن کار این کمیسیون نتایج نهایی انتخابات با تاخیر اعلام خواهد شد. قرار است نتایج نهایی انتخابات به تاریخ ۲۴ ثور اعلام شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.