فقـط در این لحــظه باش!

گزارشگر:10 ثور 1393 - ۰۹ ثور ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3به خودتان نگاه کنید؛ چه‌قدر درگیر کارهای روزمره هستید؟ چه‌قدر از زنده‌گی لذت می‌برید؟ شاید حتا زمان تفریح هم ذهن‌تان درگیر مشکلات و کارهایی باشد که باید انجام دهید. اما اگر می‌خواهید از زنده‌گی واقعاً لذت ببرید، فقط در زمان حال باشید؛ این یعنی بودن در لحظه! زیرا «این زمانِ حال است که دنیا را نجات می‌دهد».
جمله‌یی که من همیشه استفاده می‌کنم این است: « فقط باش»، مثلاً در جمله «بیا برویم به ساحل و فقط باش»، یا «فقط در حال استراحت باش»، «فقط بنویس» و… .
وقتی درباره مفهوم این جمله از من می‌پرسند، می‌گویم: «منظورم این است که من واقعاً دوست دارم بنشینم و دنیا را تماشا کنم و فقط وجود داشته باشم بدون این‌که کسی از من توقعی داشته باشد.»
جایی خوانده بودم که به ما انسانِ باشنده می‌گویند، نه انسان انجام دهنده. در طی چند سال گذشته همیشه سعی می‌کردم که در مسایل روزانه خودم حضور داشته باشم. این کار در دنیایی که دایماً تعهدات و مسوولیت‌های‌مان را یادآوری می‌کند، کار آسانی نیست. اما غیر ممکن هم نیست و کاملاً ارزشش را دارد.
۱٫ فقط بودن به معنای بی‌فایده بودن نیست
این تنها یک کنایه است برای داشتن زمانی برای خود تا کمی به دور و برِ خودمان تأملی داشته باشیم. مدتی طولانی فکر می‌کردم که برای بودن در لحظه باید مثل هنری دیوید تورئو از طلوع خورشید تا غروب آفتاب دم در بنشینم و هیچ کاری نکنم. ابتدا به نظر دل‌چسب می‌آمد، اما قطعاً عملی نبود و برای من خیلی زیاده‌روی به نظر می‌رسید. در حالی که دوست داشتم صبح زود روی ایوان بنشینم و یک پیاله چای بنوشم و به صدای پرنده‌گان گوش دهم، هم‌چنین دوست داشتم که پس از یک ورزش درست و حسابی، پشت کمپیوترم هم کمی تایپ کنم.
نکته اصلی، بودن در لحظه حال است. مهم نیست چه کاری انجام می‌دهم، همان‌طور که آخرین شاهکارم را می‌نویسم، برای چند ثانیه به‌آرامی نفس می‌کشم و از آن دقایق لذت می‌برم، از بودنم لذت می‌برم. در آن لحظه من یوگا یا حتا مدیتیشن نمی‌کنم، فقط در حال کار هستم، اما در همان لحظات کار هم زنده‌گی می‌کنم.
۲٫ در هر لحظه یک کار انجام دهید
یادم می‌آید زمانی دوست داشتم چند کار را در آنِ واحد انجام دهم. من به توانایی خودم در انجام هم‌زمان کارها افتخار می‌کردم. تماس‌های تلیفونی پی‌درپی درحالی‌که همزمان روی تردمیل ورزش می‌کردم. البته ۱۰۰% مطمین نیستم ولی فکر می‌کنم چندکاره بودن به‌نوعی اعتیادآور است. به خودم فشار بیشتری می‌آوردم تا بتوانم چند کار را هم‌زمان انجام دهم که منجر به بروز اشتباهات متعدد از سمت من شد. زمانی که چند کار را هم‌زمان انجام می‌دادم، زمان سریع‌تر می‌گذشت!
وقتی که روی یک مقوله تمرکز کنید و آن را به‌خوبی انجام دهید، آن کار را با خطاهای کمتر و سریع‌تر به اتمام خواهید رساند. علاوه بر این، احساس کامل‌تر بودن می‌کنید. عبارتِ «امروز من همه جا هستم» جمله‌یی بود که من همیشه قبل از نگرش جدیدم، زیاد استفاده می‌کردم. اما حالا بیشتر احساس می‌کنم آرامش دارم و خودم هستم.
منبع: آی بانو

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.