دادرس: سه‌ بازداشتگاه‎ غیرقانونی خارجی‎ها در افغانستان بسته شوند

گزارشگر:10 ثور 1393 - ۰۹ ثور ۱۳۹۳

mnandegar-3رییس‌جمهور کرزی پس از دریافت گزارش هیأت حقیقت یاب مبنی بر وجود زندان‌های مخفی امریکا، انگلیس و ایتالیا در قندهار و هلمند، دستور تعطیلی این زندان‌ها را صادر کرد.
غلام فاروق بارکزی رییس هیأت حقیقت یاب که از سوی رییس‌جمهور کرزی مامور بررسی وجود زندان‌های مخفی در هلمند و قندهار شده بود، عصر روز سه شنبه در یک نشست خبری گفت: نیروهای امریکایی، انگلیسی و ایتالیایی ۳ بازداشتگاه غیرقانونی را در قندهار و هلمند ایجاد کرده اند.
بارگزی گفت: در ولایت قندهار، ۶ تن از اتباع افغانستان به دلایل نامشخص در زندان نظامیان ایتالیایی زندانی هستند.
وی افزود: در ولایت هلمند هم ۱۷ افغانی در زندانی که امریکایی‌ها و انگلیسی‌ها ایجاد کرده اند بدون دلایل مشخص در اسارت نظامیان انگلیسی به سر می‌برند.
رییس هیات حقیقت یاب گفت: رییس جمهور افغانستان تأکید کرده است که این بازداشتگاه‌ها باید تعطیل و زندانیان به دولت افغانستان تحویل داده شوند.
عبدالشکور دادرس عضو هیات تحقیق در خصوص زندان‌های مخفی نظامیان خارجی در قندهار و هلمند نیز در این نشست گفت: نظامیان خارجی پس از ۲۴ ساعت به هیات تحقیق ریاست جمهوری اجازه بازدید از زندان‌های مخفی خود را دادند.
دادرس با تأکید بر غیر قانونی بودن وجود این زندان‌ها گفت: هیچ خارجی حق ندارد در افغانستان زندان ایجاد کند و افغانی‌ها را به اسارت بکشد.
اعضای هیات حقیقت یاب با ابراز نگرانی از احتمال وجود زندان‌های مشابه در دیگر ولایت‎های افغانستان تاکید کردند که به بررسی های خود در این زمینه ادامه خواهند داد.
پیش از این حامد کرزی رییس جمهور افغانستان بر اساس فرمانی اعلام کرده بود که هیچ یک از کشورهای خارجی حق ندارند در افغانستان زندان داشته باشند و افغان ها را در این زندان ها زندانی کنند.
رییس جمهور کرزی پس از افشای وجود زندان های مخفی در هلمند و قندهار هیاتی را به منظور بررسی وضعیت بازداشتگاهای خارجی ها در این ولایت‌ها مامور کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.