دیدگاه‎های متناقض دربارۀ تلفات «تراژیدی ترسناک» ارگو

گزارشگر:14 ثور 1393 - ۱۳ ثور ۱۳۹۳

دو روز پس از رویداد مرگبار ولسوالی ارگوی ولایت بدخشان، مسوولان این ولایت آمارهای متفاوتی را از تلفات این رویداد به دست می‌دهند.
والی بدخشان می‎گوید که دست‌کم ۲۵۰۰ نفر در این رویداد جان باخته‌اند؛ اما فرماندۀ پولیس بدخشان این اظهارات والی را یک «مبالغه» می‌داند.
او می‌گوید که یک صدوبیست نفر در این رویداد جان باخته‌اند. اما فوزیه کوفی نمایندۀ بدخشان در مجلس به طلوع نیوز گفته است که در این رویداد ۳۰۰ تن جان داده‌اند.mnandegar-3
شاه‎ولی‌الله ادیب والی بدخشان می‌گوید که از نزدیک با شورای انکشافی و مردم محل صحبت کرده و مدرک دارد که ۲۵۰۰ نفر در این رویداد کشته شده‌اند.
در این حال، نماینده‌گان سازمان جهانی غذا (WFP) می‌گویند که برآورد آن‌ها نشان می‌دهد که ۲۷۰۰ نفر زیر خاک شده اند. مرلین نهاد دیگری که در کنار دفتر حمایت از کودکان برای کمک‌های فوری بهداشتی، غذایی و پاسخ های فوری در بدخشان کار می‌کند، هم گفته که ۳۰۰ خانواده زیر خاک و ۲۷۰۰ نفر تلف شده‌اند.
اما ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که آمار های ارایه شده دقیق نیست و آنها منتظر آمار هیأت اعزامی مرکز هستند.
در همین حال، هزاران نفر از ساکنان بدخشان و ولایت‎های همجوار این ولایت، به ولسوالی ارگو برای بیرون کشیدن اجساد قربانیان رانش زمین رفته‎اند.
همچنان، گروه‌های نجات به محل حادثه رسیده‌اند تا زنده مانده‌های احتمالی را نجات دهند. مردم با بیل و کلنگ به جست‌وجوی مفقود شده‌ها شروع کرده‌اند.
رانش زمین روز جمعه در ولسوالی ارگوی بدخشان، بزرگترین فاجعۀ طبیعی در تاریخ معاصر افغانستان را رقم زد.
آگاهان می‎گویند که شبیه این حادثه در گذشته نیز اتفاق افتیده است. باری در زمان پادشاهی امیرعبدالرحمان خان(۱۸۸۰- ۱۹۰۱) و باری هم در دوران حکومت محمد ظاهر شاه (۱۳۱۲-۱۳۵۲) چنین حوادث مرگباری اتفاق افتیده است.
عبدالقادر صیاد، معاون فرمانده پولیس بدخشان گفت که باشنده‌گان ولسوالی‌های همجوار از بدخشان و تخار به محل حادثه رسیده‌اند تا در عملیات نجات سهم بگیرند. او افزود که در روز شنبه هیچ جسدی یافت نشده است.
شاه ولی‌الله ادیب، والی بدخشان گفته است: «یافته‌های ابتدایی ما براساس گفته‌های مردم محل نشان می‌دهد که حدود ۲۵۰۰ تن به شمول زنان و کودکان ممکن است جان داده باشند». او در عین زمان گفت که جمع‌آوری معلومات تایید شده دشوار است و در تلاش اند که شمار دقیق تلفات را پیدا کنند.
مقام‌های محلی بدخشان گفته‌اند که قریۀ آب باریک در فاصله یک ساعت دو بار شاهد لغزش تپه بود. اغلب باشنده‌گان محل برای ادای نماز جمعه در مسجد بودند که لغزش زمین صورت گرفت و زمانی که دیگر باشنده‌گان قریه به کمک آن‌ها شتافتند، تپه‌یی دیگر لغزید و آن‌ها را زیر گرفت.
سید عبدالله همایون دهقان، رییس ولایتی اداره ملی آماده‌گی مبارزه با حوادث گفت: «این یک فاجعه است. لغزش زمین حدود یک هزار خانواده را متاثر کرده است. حدود ۳۰۰ خانواده (زیر آوار) مفقود اند که شمار آنها می تواند به دو هزار تن برسد.»
مقام‌های محلی گفتند که شمار خانه‌های ویران شده به ۳۵۰ تا ۴۰۰ خانه می‌رسد. دهقان گفت که حدود ۷۰۰ خانواده از محل نجات داده شده و کمک‌های اولیه مانند خیمه و کمپل به آنها فرستاده شده است.
سازمان ملل متحد که کمک‌ها را هماهنگ می‌‌‌‌‌‌کند، هشدار داده است که ممکن است سرک‌های مواصلاتی این محل برای موترهای سنگین قابل استفاده نباشند. مارک بوودن، هماهنگ کننده کمک‌های بشری ملل متحد در افغانستان گفت: «مهمترین اولویت در این لحظه نجات تا حد ممکن جان‌های بیشتر کسانی است که هنوز هم زیر آوار نفس می‌کشند».
واکنش‎های جهانی
بارک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده امریکا تلفات ناشی از این حادثه را «تراژیدی ترسناک» عنوان کرد و کمک‌های کشورش را وعده داد.
آقای اوباما گفت: «ما گزارش‌هایی از لغزش ویرانگر زمین در افغانستان داشتیم که به دنبال سیلاب‌های اخیر اتفاق افتاد. گزارش شده که افراد زیادی ناپدید شدند و عملیات نجات در حال انجام است. همان‌طور که ایالات متحده در جریان یک دهه دشوار با مردم افغانستان بود، ما حاضریم که به شرکای افغان خود در این رویداد طبیعی کمک کنیم.»
رییس جمهوری امریکا افزود که هرچند جنگ امریکا در افغانستان تا پایان امسال پایان خواهد یافت اما تعهدات کشورش به افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت.
دکتر حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز در پیامی با اظهار تأسف از کشته و مجروح شدن جمعی از مردم افغانستان در حادثۀ سیل و رانش زمین، با دولت و ملت افغانستان ابراز همدردی کرد.
آقای روحانی گفته که لازم می‌دانم همچون همیشه، مراتب نوع دوستی و آماده‌گی دولت و ملت بزرگ ایران را برای کمک‌های مادی و معنوی در این زمینه، به دولت افغانستان اعلام نمایم.
برخی از کشورهای دیگر نیز ضمن تسلیت به مردم افغانستان، برای کمک به قربانیان این رویداد ابراز آماده‏‎گی کرده اند.
ولسوالی ارگوی بدخشان کوهستانی است و جمعیت آن ۴۵ هزار نفر اعلام شده‌است.
مسوولان محلی می‌گویند که مردم با بیل و کلنگ به جان زمین افتاده اند اما نیروی انسانی برای بیرون آوردن اجساد از زیر خاک کافی نیست و باید با وسایل و تجهیزات ماشینی دست به کار شوند.
رویداد بدخشان حدود یک هفته پس از آب خیزی‌ها در ولایت های شمالی و ولایت بادغیس در غرب افغانستان خبرساز شده است. در سیلاب‌های هفته گذشته در ولایت جوزجان بیش از صد نفر جان دادند و در ولایت‌های فاریاب، سرپل، بلخ، سمنگان و بادغیس نیز ده‌ها روستایی کشته شدند و خانه‌های شان را آب برد.
حدود ۲۰ روز پیش هم رانش زمین در ولایت تخار در همسایگی ولایت بدخشان ۱۲۰ خانواده را مجبور به ترک خانه‌ کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.