سفارت امریکا: ۹۰ درصد آبدات و آثار تاریخی افغانستان در معرض خطر قرار دارند

گزارشگر:16 ثور 1393 - ۱۵ ثور ۱۳۹۳

mnandegar-3وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از ملل متحد، یونسکو و سایر موسسات حفظ آثار تاریخی در سطح بین‌المللی خواهان کمک‌های مالی و تخنیکی در قسمت حفظ آثار تاریخی این کشور که در معرض خطر قرار دارند شده است .
سفارت امریکا در کابل هم در این اواخر با نشر خبرنامه گفته است که ۹۰ در صد آبدات و آثار تاریخی افغانستان در معرض خطر قرار دارند.
مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گویند، حدود ۱۲۰۰ اثر و آبدهء تاریخی کشور در معرض نابودی قرار داشته و اگر به آن توجه صورت نگیرد از بین خواهند رفت.
جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، این وزارت بودجهء کافی برای حفاظت و یا بازسای این بناها در اختیار ندارد و کارهای جامعه جهانی. نیز در این مورد کافی نبوده است.
آقای نورانی گفت، وزارت اطلاعات و فرهنگ کشوردر این رابطه از ملل متحد و سایر مراجع مربوط خواهان همکاری گردیده است.
جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: وزیر اطلاعات و فرهنگ به یونسکو ملل متحد و سایر سازمان های معتبر بین المللی مراجعه کرد و همین موضوع را برایشان یاد آور شده گفت که آثار ما در معرض خطر قرار دارد و شما کمک کنید به خاطر این که آثار از لحاظ قدامت تاریخی خود اهمیت دارد و در واقع سرمایه بین المللی است.
به گفتۀ مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ در افغانستان، بناهای تاریخی زیادی وجود دارند که قدامت آنها به هزاران سال پیش بر می‌گردد.
از سوی دیگر، عمرا خان مسعودی رییس موزیم ملی در صحبت با رادیو آزادی گفت که افغانستان پس از آن که درسال ۲۰۰۵ عضویت کنوانسیون حفظ میراث های فرهنگی جهان را کسب کرد تعدادی زیادی از آثارتاریخی را به کشور برگرداند.
آقای مسعودی گفت به همکاری یونسکو از بعضی کشور ها آثار تاریخی را که مربوط افغانستان می شد به سفارت افغانستان سپرده شده است .
عمراخان مسعودی گفت: از سال ۲۰۰۷ به این طرف توانستیم بیشتر از ۹۰۰۰ آثار تاریخی که به غیر قانونی به خارج از کشور منتقل می‌شد شناسایی کنیم و دوباره برگردانیم و ما نظر به قانون یونسکو و همکاری پولیس انترپول این حق را داریم تا در برگشتاندن آثار تاریخی اقدام نماییم و هر چی روابط ما با کشور های دیگر نزدیک باشد، نتیجهء آن مثبت است و امید داریم به این هدف برسیم .

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.