کمیسیون شکایت‏های انتخاباتی: رسیده‎‏گی به شکایت‏ها بر نتیجۀ نهایی تأثیر می‎گذارد

گزارشگر:16 ثور 1393 - ۱۵ ثور ۱۳۹۳

کمیسیون شکایات انتخاباتی روز دوشنبه شکایات زون جنوب غرب، و شمال غرب کشور را بررسی کرد. قندهار، هرات و فراه بیشترین شکایت‌ها را داشت و بیشتر شکایت‌ها در این ولایات علیه داکتر عبدالله و زلمی رسول ثبت شده است.
مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند رسیده‌گی به این شکایات می‌تواند بر نتایج نهایی تاثیر بگذارد. اما نماینده‌‎گان این دو نامزد می‌گویند اسنادی که نشان دهد واقعاً تقلب به نفع آن‌ها صورت گرفته، وجود ندارد.mnandegar-3
عبدالستار سعادت رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی روز دوشنبه ۱۵ ثور ۱۳۹۳ در جلسه علنی رسیده‌گی به شکایات گفت: «در بعضی موارد دفاعیه‌ها خوب است اما در برخی دیگر ضعیف. ما اسناد هردو طرف را بررسی می‌کنیم بعداً دفاعیه این‌ها را در نظر می‌گیریم؛ هر کدام که منطق عالی و بالا را داشت در مورد تصمیم می‌گیریم».
رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت با آن که هنوز در مورد شکایت‌ها فیصله نشده اما رسیده‌گی به شکایات می‌تواند در نتایج آرا تاثیر گذار باشد.
کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید فیصله نهایی این کمیسیون تا ۲۱ ثور نهایی خواهد شد و این نتایج در اختیار کمیسیون انتخابات قرار خواهد گرفت. کمیسیون انتخابات براساس تقویم انتخاباتی، به تاریخ ۲۴ سور نتایج نهایی را اعلام خواهد کرد.
ولایت قندهار بیشترین شکایات را در جلسه علنی روز دوشنبه داشت. غالباً این شکایت‌ها علیه زلمی رسول ثبت شده است. وادار کردن مردم با استفاده از زور برای رای دادن به یک نامزد خاص، پر شدن صندوق‌ها در خانه‌های زورمندان محلی و ممانعت از حضور ناظران در مراکز رایدهی از موارد شکایات در ولایت قندهار بود.
اما عبدالرووف زاهد، نماینده زلمی رسول در این جلسه گفت این شکایت‌ها رسمی نیستند و شواهد کافی مبنی بر دست داشتن تیم زلمی رسول در تقلب‌ها وجود ندارد: «ما قبلا خبر داشتیم که بعضی کاندیدان قصداً می خواهند شخص داکتر صاحب زلمی رسول را زیر سوال ببرند. تمام اتهامات قبل از انتخابات من فکر می کنم ارائه شده و هیچ سندی هم وجود نداشت».
اما در ولایت فراه بیشتر شکایت‌ها علیه داکتر عبدالله عبدالله ثبت شده است. داخل شدن افراد مسلح غیر مسوول در مراکز رای دهی و رای دادن به جای مردم یکی از شکایت ها بود.
اما زلگی سجاد، نماینده داکتر عبدالله گفت که اسناد کافی در مورد این شکایت‌ها وجود ندارد: «تصاویر و اسنادی که ارایه شد مربوط به شکایات نبود. تصاویری بود که در هنگام تفتیش و بررسی محل گرفته شده که گویای هیچ مطلبی نبود. در این مراکز هم آرای دیگر نامزدان بیشتر بوده و اگر تقلبی صورت گرفته به نفع دیگران صورت گرفته است».
از سوی دیگر، اخیراً نشستی از سوی حامد کرزی با حضور دو نامزد پیشتاز و نماینده‌‎گان کمیسیون های انتخاباتی تدویر شده است. با آن که گفته می شود با این اقدامات کوشش می‌شود تا دو نامزد باهم توافق کنند و از رفتن به دور دوم انتخابات خودداری شود، اما مسئولان کمیسیون های انتخاباتی می‌گویند در این نشست‌ها بیشتر در مورد برگزاری دور دوم انتخابات بحث شده است.
آقای سعادت گفت: «دو نامزد پیشتاز انتخابات بودند و بحث شد که اگر انتخابات به دور دوم می‌رود آمادگی‌ها چگونه است، چه چیزهایی در دور اول آموخته شده و چگونه باید شفافیت در انتخابات تضمین شود».
جلسات علنی رسیده‌گی به شکایت‌های انتخابات قرار است سه روز دیگر نیز ادامه یابد. اما در این جلسات به شکایت‌ها رسیده‌گی نمی‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.