«کمیسیون‌های انتخاباتی نتایج آرا را به گونۀ فرمایشی باطل می‌کنند»

گزارشگر:17 ثور 1393 - ۱۶ ثور ۱۳۹۳

بیش از یک هفتۀ دیگر به اعلام نتایج نهایی انتخابات باقی مانده است؛ اما ستادهای انتخاباتی شماری از نامزدان از نحوۀ کارکرد کمیسیون‌های انتخاباتی به شدت انتقاد می‌کنند.
نماینده‌گان ستاد انتخاباتی داکتر زلمی رسول می‌گویند، کمیسیون شکایات انتخاباتی، شکایت‌های آنان را اصلاً مورد توجه قرار نداده و در عوض می‌گویند که این ستاد انتخاباتی هیچ شکایتی در کمیسیون شکایات انتخاباتی نداشته است.mnandegar-3
نمایندۀ ستاد انتخاباتی زلمی رسول ضمن ارایه سندی که در دست داشت به روزنامه ماندگار گفت: «اگر شکایت‌های ما مورد بررسی قرار می‌گرفت، تغییرات زیادی در نتایج آرا به میان آمد و بایستی شماری از کارمندان کمیسیون انتخاباتی به دلیل تقلب‌هایی که انجام داده بودند به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌شدند؛ اما کمیسیون شکایات انتخابات روی ملحوظات سیاسی و ترس از افشای تقلب‌های زیادی که داشتند، از بررسی شکایات ما ابا ورزیدند».
در همین حال، نماینده‌گان ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله نیز از نحوۀ کار کمیسیون‌های انتخاباتی انتقاد کرده و ابراز نا رضایتی می‌کنند.
جنرال امرالله امان ناظر ستاد انتخاباتی داکترعبدالهت در کمیسیون انتخابات به روزنامه ماندگار گفت: «ما از تاریخ ۱۷ حمل تا ۶ ثور شکایت‌های کتبی و شفاهی خود را رسماً به مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی ارایه کردیم، اما متأسفانه تا امروز به تمامی این شکایات ما هیچ نوع پاسخی حقوقی که قناعت ما را فراهم کند، ارایه نشده».
او می‌افزاید، صندوق‌هایی که حاوی رای بودند و در داخل پاکت‌هایی به نام تیدی از قبل جا به جا شده و از ولایات مختلف آورده می‌شد و این ریذلشیپ‌ها از ۱ الی ۱۰، از ۱ الی ۹ و از ۱ الی ۶ مرکز داشتند و در داخل هر تیدی رای یک محل رای‌دهی جا به جا شده بود؛ اما متاسفانه در این میان تیدی‌ها خلاف اصول و طرزالعمل پاکت‌های کاغذی وجود داشت و طبق نورم بین‌المللی آماده نشده بود و معلوم نبود که از کجا آورده شده بود.
به گفتۀ جنرال امان، ما بیش از سه روز با کمیسیون انتخاباتی در این خصوص جلساتی داشتیم که باید در این خصوص به ما توضیح می‌دادند که این پاکت‌ها از کجا آورده شده بود؛ اما متاسفانه حتا در میان خود کمیشنرها و رییس کمیسیون در مورد این پاکت‌ها اختلافاتی، به منظور فریباندن ناظرین نامزدان به میان آمد و بالاخره تصمیم گرفته شده تا در مورد این پاکت‌ها رای‌گیری صورت گیرد که این رای‌ها داخل شمارش آرا شود یا خیر؟
او افزود، رییس کمیسیون انتخابات جناب نورستانی به ما اطمینان دادند که اگر این آرا شامل شمارش آرا گردد، ما ناظرین نامزدان را در جریان قرار می‌دهیم؛ اما بدبختانه تا آخرین روز اعلام نتایج ما در جریان قرار نگرفتیم که این خریطه‌های غیر استندرد و غیر قانونی پس از باز شدن کجا شد و با آنان چه‌گونه برخورد صورت گرفت و بالاخره این‌که وارد شمارش آرا شده یاخیر.
جنرال امان گفت، نه تنها سرنوشت ۴۱۷ خریطه‌ همچنان نا معلوم است؛ بل آرای در حدود ۵۲۷ مرکزی که از ولایت مختلف است را باطل کردند که نه تنها علت آن معلوم نیست، بلکه اسم مراکز هم تا هنوز نامعلوم است.
این عضو ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله تاکید کرد، مساله مهم دیگر اینکه به ما اجازه داده نشد تا از پروسه شمارش از نزدیک نظارت کنیم؛ بل ما از یک فاصله تقریباً سی متری که امکان دید وجود نداشت، روند شمارش و اسکن کردن را فقط تماشا کردیم.
وی اضافه کرد، ما در این مورد نیز هم به کمیسیون انتخابات و هم به مراجع بین‌المللی کتباً شکایات خود را تسلیم کردیم؛ ولی تا امروز پاسخ قانع‌کنندۀ حقوقی از هیچ مرجعی دریافت نکردیم.
او گفت، برای بعضی از نامزدان ‌یک لیدر شیپ سه بار تکرار شده؛ ولی برای نامزد دیگر از یک مرکز که چهار محل دارد، سه محل آن وجود دارد؛ اما محل چهارم ناپدید است، یعنی شش صد رای مردم غیب است وتا اکنون در این خصوص نیز هیچ‌گونه پاسخ قناعت بخشی به ما ارایه نشده.
جنرال امان با انتقاد از کمیسیون شکایات می‌گوید، فرمایشات کمیسیون شکایات انتخاباتی در اعلام نتایج ابتدایی که همانا باطل اعلام کردن آرای ۵۲۷ محل بود، عملی و نتیجه آن نامعلوم بودن ۴۴۴ محل است؛ بنابراین تمام این موارد نشان می‌دهد که یک هم‌آهنگی میان هردو کمیسیون وجود دارد و هر مرکز را که کمیسیون باطل اعلام کند، کمیسیون شکایات انتخاباتی برآن مهر تایید می‌گذارد.
به باور جنرال امان، در قانون اساسی هیچ مرجعی را پیدا کرده نمی‌توانید که از کمیسیون‌های انتخاباتی شکایت کنید و تنها شخص رییس‌جمهور صلاحیت دارد که در مورد این کمیسیون‌ها تصمیم بگیرد، بنابراین می‌توان گفت که اقدمات انجام شده از قبل طرح‌ریزی شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.