انتقاد تندِ کمیسیون شکایات از کمیسیون انتخابات: پیش‌داوری دربارۀ رفتن انتخابات به‎دور دوم نقض صریح قانون است

گزارشگر:22 ثور 1393 - ۲۱ ثور ۱۳۹۳

کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی اعلام کرد که نمی‎تواند بر بنیاد زمان قانونی نتایج انتخابات را به کمیسیون مستقل انتخابات بسپارد.
مسوولان این کمیسیون گفته‎اند که حجم شکایت‎ها بالاست و آن‎ها نتوانسته‎اند تمامی این شکایت‎ها را بررسی کنند و نیاز به زمان دارند.
بربنیاد قانون، باید کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی نتایج انتخابات را روز یک‎شنبه به کمیسیون انتخابات تسلیم می‏‎کرد. mnandegar-3
نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایت‏‎های انتخاباتی روز یکشنبه در کابل تأخیر در اعلام نتایج ابتدایی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و بررسی دقیق شکایت‌ها را از عوامل تاخیر در سپردن این نتایج عنوان کرد.
او گفت: «دو روز کمیسیون مستقل انتخابات اعلام نتیجۀ ابتدایی را به تاخیر انداخت، هرگاه ما آن دو روز را محاسبه کنیم باید ما به تاریخ بیست ثور کار خود را ختم می‌کردیم؛ امروز که احتمالش بعید است، فردا هم تاکید ما بر این است که کار ما به اتمام برسد و ما بتوانیم ناوقت فردا و یا پس فردا نتایج نهایی خود را به کمیسیون مستقل انتخابات روان کنیم. «
از سویی هم سخنگوی این کمیسیون می‌گوید، حجم شکایات و دفاعیه‌ها بیش از حد بوده و نیاز است تا شکایات به دقت بررسی شده و شفافیت و عدالت در آن تامین گردد.
همچنان، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی گفت که بررسی‌ها روی شکایات مربوط به شوراهای ولایتی نیز در ولایات آغاز شده اند.
این درحالی است که کمیسیون مستقل انتخابات با انتقاد از کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته است که این نهاد مطابق تقویم انتخاباتی عمل نکرده است.
اما آقای محسنی ضمن انتقاد از کمیسیون انتخابات گفت: « کمیسیون انتخابات در بسیاری از موارد کم کاری داشته. از جمله اعلام احتمال رفتن انتخابات به دور دوم قبل از اعلام نتایج نهایی انتخابات نقض صریح قانون اساسی است».
عملکرد کمیسیون شکایت‏‎های انتخاباتی با شک‎وگمان‏‎هایی به‎همراه بوده است. برخی از نامزدان انتخابات این کمیسیون را به جانب‎داری متهم کرده اند. در ضمن، دو دسته‏‎گی در میان اعضای کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی، وجهۀ این نهاد را به شدت صدمه زده است.
برخی منابع در کمیسیون شکایت‏‎های انتخاباتی می‎گویند که شماری از افراد در این کمیسیون به گونۀ واضح به نفع یک نامزد مشخص کار می‎کنند.
تصمیم‎گیری در پشت‎ درهای بسته از انتقادهای دیگری است که بر این نهاد وارد است.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.