فساد گسترده در زندان قندهار کوهستانی: پسر خالۀ کرزی نیز از زندان قندهار فرار کرده بود

- ۱۳ حوت ۱۳۹۲

ناجیه نوری

به دنبال فرار شماری از زندانیان از زندان قندهار، یک آگاه سیاسی می‎گوید که پسر خاله حامد کرزی رییس‌جمهور کشور با دادن سه‌صد هزار دالر امریکایی رشوه ماه ثور سال جاری از زندان قندهار رها گردیده است.
جاوید کوهستانی به روزنامۀ ماندگار گفت که در ماه ثور سال روان چهارده‌تن از زندانیان زندان قندهار موفق به فرار شدند که یکی از آنان به نام زمری، پسر خالۀ حامد کرزی بوده است.mnandegar-3
به گفتۀ کوهستانی، این شخص را که پول‌های احمدولی کرزی نزدش بوده، از دوبی آوردند و زندانی کردند؛ اما او با دادن سه صدهزار دالر امریکایی به مسوولان زندان، موفق به فرار گردیده است؛ اما به دلیل قرابتش با رییس‌جمهور کرزی این خبر مخفی باقی ماند.
این درحالی است که در هفتۀ جاری هم ۱۲ عضو گروه طالبان از زندان قندهار فرار کردند.
پیش از این مقامات امنیتی گفته بودند که این افراد را بر اساس نامه‌یی که از اداره امنیت ملی این ولایت به آنها رسیده بود، رها کردند؛ اما بعداً مشخص شده که این نامه جعلی بوده است.
رحمت‌الله اطرافی رییس امنیت ولایت قندهار گفته بود، نامه‌یی به زندان فرستاده شده که در آن خواسته شده بود ۲۸ زندانی رها شوند.
به گفته این مقام محلی، ۱۲ نفر از این ۲۸ زندانی دوره محکومیت خود را تکمیل نکرده بودند و نباید رها می‌شدند.
اما حالا یک مقام ارشد دولتی که نخواست نامش فاش شود، گفته که این افراد با همکاری یکی از افسران مسوول در زندان

قندهار، فرار کرده‌اند و خود این افسر نیز به همراه اعضای طالبان فرار کرده‌ است.
جاوید کوهستانی می‌گوید، این ۱۲ تن از جملۀ اعضای مهم گروه طالبان هستند که سه تن آنان از قوماندان بسیار مهم گروه طالبان در قندهار، هلمند و ارزگان بوده اند.
او افزود، چون در زندان و محابس قندهار فساد بسیار گسترده است، بنابراین ممکن است که این افراد در بدل دادن رشوه موفق به فرار شده باشند.
به باور کوهستانی، به دلیل این‌که متخلفین و مجرمین مجازات نشده اند، از این زندان تا کنون افراد بسیار خطرناک طالبان و حتا پاکستانی‌ها در بدل گرفتن پول رها شده اند.
کوهستانی هر چند رهایی این زندانی را چالشی سد راه انتخابات نمی‌داند؛ اما به این باور است که افراد و اشخاصی در تلاش اند که با پرداخت پول اعضای مهم گروه طالبان را از بند رها کنند تا زمینه را طوری فراهم سازند که انتخابات را با چالش مواجه سازند.
این آگاه نظامی تصریح کرد، شکی وجود ندارد که رهایی این زندانیان نیز به هدف مختل ساختن انتخابات انجام شده؛ اما نباید فراموش کرد که چنین اقداماتی نمی‌تواند سد راه برگزاری انتخابات گردد.
پیش از این نیز شماری از زندانیان به صورت دست‌جمعی موفق به فرار از زندان قندهار شده بودند و یکبار هم گروه طالبان به این زندان حمله کرده و شماری از زندانیان را رها کردند.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.