روسیه: نیروهای امریکایی تا ۲۰۲۴ در افغانستان می‌مانند

گزارشگر:4 جوزا 1393 - ۰۳ جوزا ۱۳۹۳

رییس عمومی ادارۀ استخبارات نظامی روسیه می‌گوید، امریکا پلان خروج نیروهای خود را از افغانستان آماده کرده است، اما احتمال دارد که نیروهای این کشور حداقل تا سال ۲۰۲۴ میلادی در افغانستان بمانند.
جنرال ایگور سرگوون گفت، نیروهای بین‌المللی کمک به امنیت در افغانستان یا آیساف در نظر دارند تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۴۰ هزار عسکر، ۴۰ هزار وسایط زرهدار و نقلیه و حدود ۳۰ هلیکوپتر نظامی‌شان را از افغانستان بیرون بکشند، اما او پیشبینی می‌کند که امریکا قادر نخواهد بود که قوای خود را تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان بیرون کند.mnandegar-3
جنرال ایگور سرگوون رییس عمومی اداره استخبارات نظامی روسیه این مطلب را دیروز در سومین کنفرانس امنیتی بین‌المللی در مسکو بیان کرد.
رییس اداره استخبارات نظامی روسیه اضافه کرد که اگر تمام راه‌ها بر روی امریکا باز باشند، باز هم خروج قوا، وسایل و تجهیزات آن تا سال ۲۰۱۷ میلادی ادامه خواهد یافت.
به گفتۀ رییس اداره استخبارات نظامی روسیه، اگر راه‌های جنوبی افغانستان به روی این نیروها مسدود شوند، در آن صورت خروج نیروها تا سال ۲۰۲۰ میلادی دوام خواهد کرد.
امریکا تاکید می‌کند که قرارداد همکاری‌های امنیتی و دفاعی بین کابل و واشنگتن راه را برای حضور نظامی امریکا و همچنان پلان برای خروج نیرو های امریکایی از افغانستان، مساعد می‌سازد. اما رییس جمهور حامد کرزی امضای این قرارداد را به رییس‌جمهور جدید افغانستان محول کرده است.
این موضوع نگرانی‌هایی را در میان نماینده‌گان مجلس کانگرس امریکا نیز ایجاد کرده و آنها سیاست بارک اوباما را در ارتباط به پلان خروج نیرو های امریکایی از افغانستان و سایر مسایل بین المللی انتقاد کرده اند.
بر اساس گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، برای رفع این نگرانی‌ها قصر سفید روز سه شنبه نشست خصوصی به اشتراک سوزان رایس مشاور امنیت ملی، دینیس مکدونو رییس دفتر قصر سفید و عدهء از نماینده گان کانگرس امریکا تشکیل داد. در این نشست شماری از نماینده گان حزب جمهوریخواه نیز اشتراک کرده بودند.
در این اجلاس سوزان رایس در مورد پلان های رییس‌جمهور امریکا مبنی بر خروج نیروهای امریکایی تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی از افغانستان، به پاسخ سوالات اشتراک کننده گان پرداخت.
از سوی دیگر، مسأله افغانستان و خروج نیروهای خارجی از این کشور در گفت‌وگوهای وزرای دفاع روسیه و پاکستان در حاشیه این اجلاس نیز مطرح شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.