وزیر صحت عامه: مرگ و میر مادران باردار کاهش یافته است

گزارشگر:11 جوزا 1393 - ۱۰ جوزا ۱۳۹۳

وزیر صحت عامۀ کشور با اشاره به مرگ و میر مادران باردار، اظهار داشت که این نوع مرگ در دو سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.
ثریا دلیل، وزیر صحت عامه روز شنبه در نشست خبری اعلام کرد که مرگ و میر مادران باردار در دو سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است.
وی افزود: میزان مرگ و میر مادران هنگام زایمان، هم‎اکنون در هر دو ساعت یک مادر است در حالی که در ۱۲ سال گذشته در هر ۲۷ دقیقه یک مادر جان خود را از دست می‎داد.mnandegar-3
وزیر صحت عامه یکی از دلایل کاهش مرگ و میر مادران در کشور را ارتقای وضعیت بهداشتی از جمله وجود پزشکان و کادرهای متخصص، تزریق خون در هنگام زایمان و استخدام قابله‌های حرفه‌یی در مرکز ولایت‌های افغانستان دانست.
به گفته وی، تنظیم خانواده و ایجاد فاصله بین ولادت‎ها نیز یکی دیگر از دلایل کاهش مرگ و میر مادران در کشور است که بر اساس آمار ۲۰ درصد زوج‎ها از یکی از روش‎های آن استفاده می‎کنند.
ثریا دلیل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با وجودی که وزارت صحت عامه در عرصه‌های مختلف پیشرفت کرده اما ناامنی و کمبود بودجه بزرگترین مشکل این وزارتخانه محسوب می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد که مدیریت و رهبری افغان‎ها در بخش بهداشت بهتر از هر زمانی در این کشور صورت می‌گیرد تا جایی که در این اواخر این وزارتخانه جایزه جهانی «عزم و اراده» را از سازمان جهانی بهداشت در سویس به‌دست آورده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.