جمیل کرزی: تیم تحول و تداوم به قوم‌گرایی دامن می‌زند

گزارشگر:گفت‌و گو کننده: هارون مجیدی/ 11 جوزا 1393 - ۱۰ جوزا ۱۳۹۳

آقای جمیل کرزی با سپاس از این‌که برای گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار وقت گذاشتید. به عنوان نخستین پرسش، برداشت‌هایی‌تان را از دور اول انتخابات (۱۶ حمل) برای مان بگویید؟

انتخابات دور اول ریاست‌جمهوری بسیار خوب بود و در یک زمان مناسب برگزار گردید. در این انتخابات مردم افغانستان به وجه احسن آن شرکت کردند و به جهانیان این را وانمود کردند که ما مردم افغانستان خواستار صلح و ثبات در کشور خود هستیمmnandegar-3 و هر پروسه‌یی‌‌که یک روند دموکراتیک و معتدل برای کشور باشد، آن را حمایت می‌کنیم و در همان راه قدم می‌زنیم.
برگزاری دور نخست انتخابات ریاست جمهوری را بسیار موفق می‌دانم و نباید فراموش کرد که انتخابات‌ همیشه نه تنها در افغانستان که در کشورهای دیگر نیز مشکلات خود را دارد و انتخابات ۱۶ حمل هم مشکلاتی داشت که آن قدر گسترده نبود تا این پروسه را زیرِ پرسش ببرد.
در نتایجی‌که اعلام گردید دیده شد که انتخابات به دور دوم رفت و از چند هفته بدین‌سو کاروزارهای انتخاباتی میان دونامزد پیشتاز ریاست‌جمهوری آغاز گردیده است؛ به نظر شما چه چالش‌هایی فرا راه انتخابات در دور دوم خواهد بود؟
تیم حزبی ما (حزب همبستگی ملی جوانان افغانستان) ما پیش از این نیز به این نظر بودند که انتخابات به دور دوم می‌رود به‌خاطری که شمار نامزدان در دور اول زیاد بود.
حالا که انتخابات به دور دوم رفته است، یگانه چالشی که موجود است مسایل امنیتی است؛ شخصاً هراس دارم که مبادا دشمنان صلح و ثبات افغانستان از خالی‌گاهی‌که ایجاد می‌شود، استفاده نکنند. هرچند نیروهای امنیتی درحال برنامه‎ریزی برای پر کردن این خالیگاه ها هستند.
در کنار این، در تیم طرف مقابل ما، یک مشکلی جدی را می‌بینیم؛ آنها بسیار کوشش کردند تا مسایل قومی ساخته شود و این از چالش‌های کلان بوده است که الحمدالله ما نگذاشتیم که این موارد به گونه‌یی‌که تیم تحول و تداوم می‌خواهد، عملی شود و به خاطر وحدت ملی، یکجا بودن مردم افغانستان و به خاطر آیندۀ فرزندان کشور ما در تیم خود تلاش می‌کنیم.
شما ترکیب تکت اصلاحات و همگرایی را چگونه می‌بینید؟
داکتر صاحب عبدالله یک شخصیت ملی افغانستان هستند؛ شخصی هستند که از روز تولدشان تا حالا در بیرون از کشور زندگی نکرده و همواره در خدمت مردم بوده است. به خاطر حق و حقوق مردم مبارزه کرده اند و به خاطر استقلال و وحدت ملی کشور سال‌های درازی را با هم‌رزمان دیگر خود ررزمیده اند.
واضح است که هر تکت و ترکیبی مشکلات خود را دارد به همین اساس تیم ما و حزب ما خواست که با تیم اصلاحات و همگرایی بپیوندد تا ما توانسته باشیم تصویری از وحدت ملی را برای مردم نشان دهیم و تصویری را ارایه کنیم که داکتر صاحب عبدالله عبدالله تنها نیستند و اقوام و احزاب ملی افغانستان با تیم آنها یکجا هستند و به خاطر یک حکومتی که پایه‌های وسیع مردمی و بنیاد وحدت ملی را داشته باشد، به پیش می‌رویم.
– چقدر باورمند هستید که تیم اصلاحات و همگرایی در دور دوم پیروز می‌شود؟
انشاالله، ما خود را پیروز می‌دانیم؛ براساس اینکه ما محبت، اخلاص و پذیرایی مردم را می‌بینیم خود را در دور دوم انتخابات پیروز می‌دانیم.
زمانی که ما به ولایات مختلف سفر داشتیم دیدیم که مردم واقعاً درصدی اعتماد خود را بالای این تیم بالا برده اند و می‌خواهند که به تیم اصلاحات و همگرایی بپیوندند و به این تیم رأی دهند، عنقریب هم شماری زیادی از ریش‌سفیدان، چهره‌های مردمی و ملی و همچنان علمای کشور نیز به این تیم خواهند پیوست.
حکومتی که در آینده تشکیل می‌شود، چگونه حکومتی خواهد بود؟
حکومت آینده با پایه‌های وسیع مردمی و با اشتراک همه اقوام افغانستان تشکیل خواهد شد.
با توجه به نوع ساختار کشور ما که متشکل از اقوام و هویت‌های مختلف است و همۀ آنها توقع دارند تا نماینده‌هایی خود را در حکومت به وجه احسن ببینند، حکومت آینده نیز این موارد را در نظر خواهد گرفت و ما یک حکومت برخاسته از وحدت همه اقوام در کشور را خواهیم داشت.
حالا که شما و حزبِ‌تان یکی از متحدان تیم اصلاحات و همگرایی در دور دوم است، نگرانی شما در این دور انتخابات چیست؟
نگرانی تیم قراری که پیشتر هم گفتم، تنها نا امنی در کشور است و دوم دامن زدن به موضوعات قومی و زبانی از طرف تیم تحول و تداوم است.
نگرانی دیگری که عملاً وجود دارد و در دور نخست انتخابات هم تا حدی وجود داشت، دخالت بعضی از اراکین بلندپایه دولت به سطح وزا، والی صاحبان، ولسوالان که به نفع تیم تحول و تداوم کار می‌کنند که شماری از وزرا با تمام امکانات مادی و معنوی کمپاین می‌کنند و این نگرانی تیم حزبی ما و تیم اصلاحات و همگرایی است که ما بارها با مسوولان آن را شریک ساخته ایم.
اگر اندکی در پیوند به حزب‌تان برای خواننده‌گان روزنامۀ ماندگار معلومات بدهید؟
حزب همبستگی ملی جوانان افغانستان در سال ۱۳۷۷ خورشیدی در دیار مهاجرت تأسیس شد؛ بعد از این که ادارۀ موقت در افغانستان ساخته شد، حزب ما از اولین احزابی بود که در افغانستان دفتر خود را باز کرد و آهسته آهسته فقط به خاطر آرامی، آبادی، استقلال و وحدت ملی در این راستا کارهای داشته ایم.
برای نخستین‌بار هم در وزارت عدالیه حزب همبستگی ملی جوانان افغانستان ثبت و راجستر شده است؛ ما در ولایات مختلف افغانستان و در شوراهای ولایتی اعضای خود را داشته ایم.
تا سطح معین، شهرداران و روسا در ارگان‌های مختلف اعضای این حزب فعالیت دارند.
برای بار دوم هم بر بنیاد قوانین نافذۀ کشور حزب همبستگی ملی جوانان افغانستان خود را در وزارت عدلیه افغانستان ثبت کرده است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد؛ این حزب عملاً در بیست ولایت کشور نماینده‌گی دارد و بر همین اساس وزارت محترم عدلیه برای ما اجازۀ نظارت از پروسۀ انتخابات را نیز داده است، از میان پنجاه یا شصت حزبی که در وزارت عدلیه فعالیت دارد تنها بیست و نه حزب اجازۀ نظارت از پروسۀ انتخابات را دارد.
-در دور اول انتخابات حزب همبستگی ملی جوانان افغانستان چه موقفی را اختیار کرده بود؟
در دور اول انتخابات ریاست جمهوری تا یک زمانی ما تنها نظاره‌گر بودیم و مطالعه می‌کردیم که نامزدان محترم چه برنامه‌هایی را برای افغانستان دارند و در دور اول با کمال افتخار می‌توانم بگویم که از تیم اعتدال، برابری و سازندگی به رهبری داکتر زلمی رسول حمایت کردیم.
در دور دوم هم از تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله حمایت می‎کنیم.
چرا از تیم اصلاحات و همگرایی حمایت کردید؟
فقط بر اساس برنامه‌هایی که داکتر صاحب عبدالله و تیم‌شان دارند و متعهد هستند که وحدت ملی را در کشور تأمین کنند و اختلافات سمتی و قومی را از میان بردارند؛ ما این گام را برداشتیم و خواستیم به جهانیان نشان دهیم که همیشه مردم افغانستان در مواقع حساس تاریخ‌شان به‌خاطر نجات افغانستان یکجا می‌شوند و کوشش می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.