نگرانی از کمیسیونِ انتخابات

گزارشگر:25 جوزا 1393 - ۲۴ جوزا ۱۳۹۳

انتخابات دورِ دوم هم گذشت، اما مردم در این دور به‌سانِ دور اول حضورِ بسیارگرم و باشکوه نداشتند؛ ولی با آن‌هم حضور آنان در دور دومِ انتخابات قابل توجه بوده است. اگرچه رییس کمیسیونِ انتخابات در کنفرانس مطبوعاتی پایان روز رای‌دهی، حضور مردم را بالاتر از هفت میلیون نفر تخمین کرد، اما به نظر می‌رسد که این رقم به واقعیت نزدیک نیست. زیرا مردم حس کرده‌اند که حضور در این دور انتخابات، کمتر از حضور در دورِ اول بوده است.
تأکید روی رقمِ بیش از هفت میلیون، به این معنا می‌تواند باشد که کمیسیون می‌خواهد راه را برای حساب کردنِ صدهاهزار رایی که از مراکزِ ناامن و خیالی به نفعِ یک نامزد مشخص واریز شده است را نیز شاملِ حساب سازد و تقلب‌ها را صحت بخشد.
در عین حال، به‌رغمِ یک‌سلسله ناامنی‌ها که در روز انتخابات در گوشه و کنارِ کشور رونما شد، کار نهادهای امنیتیِ کشور قابل قدر و ستایش است. این نهادها نشان دادند که می‌توانند از عهدۀ برگزاری و تأمین امنیتِ یک‌چنین جشن‌های ملی‌ برآیند. توانایی نیروهای امنیتی کشور را باید ستود و نباید توانایی آن‌ها را به دلیل بروز چند مورد ناامنی نادیده گرفت. اما این انتخابات خالی از مشکل‌هم نبوده و متأسفانه قراین نشان داده که کمیسیون انتخابات، بی‌طرفی خود را حفظ نکرده است و نیز برخی افراد در نهادهای امنیتی نیز به نفعِ نامزد مشخصی کار کرده‌اند و هم‌چنین برخی مقام‌های دولتی، برهنه‌تر از دور اول، به نفع یک نامزد مشخص کار کرده‌اند.
تمام شدنِ برگه‌های رای‌دهی در ساعت۱۰ صبح در کابل و برخی از ولایت‌های دیگر، توقیفِ صندوق‌ها و برگه‌های رای‌دهی‌یی که به گفتۀ فرمانده پولیسِ کابل به فرمان ضیاءالحق امرخیل در موترهای لاری به مناطقِ نامعلوم انتقال داده می‌شد در روز رای‌دهی، و نیز پر شدن صندوق‌های رای‌دهی به نفع اشرف‌غنی احمدزی در برخی ولایت‌ها مثل بلخ و پکتیکا در شبِ قبل از روز رای‌دهی و غلط رساندنِ شماره کارتِ رای‌دهنده‌گان در جدول ثبت‌نام در محلاتِ رای‌دهیِ برخی از ساحاتی که گمان می‌رفت نامزد مشخصی در آن محل‌ها رای بسیار دارد و نیز بسته ماندنِ چندین محل رای‌دهی در کابل به‌دلیل این‌که به آن مرکزها رنگ و تاپه نرسیده است؛ همه و همه نشان می‌دهد که کمیسیون مستقل انتخابات به نفع یک نامزدِ خاص کار کرده و نیز کوتاهی‌هایی در برخی عرصه‌های کاری‌اش داشته است. هم‌چنین، شمارش آرا نیز با مشکل‌هایی در برخی از ساحات مواجه بوده است. از این‌رو به نظر می‌رسد که شکایت از روند انتخابات این‌بار بسیار جدی باشد.
با این وصف، مردم به فعالیتِ کمیسیون انتخابات به‌خصوص رییس دارالانشای این کمیسیون شک کرده‌اند و انتظار دارند که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به‌گونۀ شفاف به شکایت‌های مردم و نامزدان رسیده‌گی و از اثربخشیِ تقلبِ گسترده در انتخابات جلوگیری کند.
اگرچه کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در دور اولِ انتخابات نتوانست به شکایت‌ها به گونۀ درست رسیده‌گی کند؛ اما بازهم مردم این انتظار را دارند که این‌بار کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به گونۀ بسیار صادقانه به تقلب‌های سازمان‌یافته رسیده‌گی کند. زیرا تقلباتی که در این دور از انتخابات صورت گرفته است، به مراتب جدی‌تر از تقلب‌هایی‌ست که در دور اول صورت گرفته بود.
به هر رو، روز ۲۴ جوزا سپری شد و کار کمیسیونِ انتخابات به شمارش آرا و بازشماریِ آن رسیده است. در این مرحله ایجاب می‌کند که کمیسیون انتخابات ـ که می‌تواند حق را باطل و باطل را حق سازد ـ کارش را کاملاً صادقانه و شجاعانه انجام دهد. مسوولان کمیسیونِ انتخابات باید یقین داشته باشند که آن‌ها نسبت به عمل‌کردشان در پیشگاه خداوند پاسخ‌گو اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.