سازمان ملل: نتایج به تأخیر افتید؛ قدم‎های دیگر باید با شفافیتِ کامل همراه باشد

گزارشگر:1 سرطان 1393 - ۳۱ جوزا ۱۳۹۳

معاون نمایندۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان اعلام کرد که به منظور اعتمادسازی بین دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، اعلام نتایج قسمی به تأخیر افتاده است.
این تصمیم پس از آن گرفته شد که داکتر عبدالله عبدالله روابط خود با کمیسیون انتخابات را به حالت تعلیق درآورد و همه ناظران او، مرکز شمارش آرا و کمیسیون انتخابات را ترک کردند.mnandegar-3
نیکولاس هیسم، معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان روز شنبه، ۳۱ جوزا، در یک کنفرانس خبری در کابل گفت با آن که اعلام نتایج قسمی به تعویق افتاده ولی کمیسیون انتخابات به کارش ادامه خواهد داد: «این واضح است که پروسه انتخابات مطابق تقویم انتخابات پیش خواهد رفت. قدم‌هایی که برداشته می‌شوند باید با شفافیت کامل همراه باشد».
هیسم افزود که سازمان ملل متحد آماده است تا برای حل مشکل انتخابات کار کند. او گفت که با هر دو نامزد ریاست جمهوری در ارتباط است و برای حل معضلی که پیش آمده، تلاش می‌کند. معاون فرستاده ویژه سازمان ملل متحد افزود که انتخاب رییس جمهور آینده تنها از طریق انتخابات ممکن است و هیچ راهی جز ادامۀ پروسه انتخابات وجود ندارد.
این مقام سازمان ملل متحد از هر دو نامزد ریاست‌جمهوری خواست تا از استفاده کلمات حساسیت برانگیز اجتناب کنند. آقای هیسم گفت که مردم افغانستان در شرایط حساس کنونی، خواهان آرامش هستند.
در همین حال، کمیسیون انتخابات می‌گوید که آرا به دقت شمارش می‌شوند و کمیسیون حاضر است تا قناعت داکتر عبدالله را به دست آورد.
احمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «من به نماینده‌گی از کمیسیون مستقل انتخابات تعهد می‌نمایم که کمیسیون در هر نوع سوالات یا توضیحاتی که این دو ستاد انتخاباتی در مورد روند جمع بندی یا در کل در مورد روند انتخابات دور دوم ریاست جمهوری داشته باشند، کمیسیون انتخابات به کمال بسیار میل آن را در اختیار هر دو کاندیدا قرار می دهد».
رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفت به خاطر مشکلاتی که در چند روز اخیر پیش آمده، نتایج قسمی به تاخیر افتاده است. نورستانی گفت هنوز مشخص نیست که سازمان ملل متحد چ‌گونه بین داکتر عبدالله و کمیسیون انتخابات میانجیگری خواهد کرد. آقای نورستانی افزود، گفت‌وگوها در این مورد بین حکومت، کمیسیون انتخابات و نماینده‌گان سازمان ملل متحد ادامه دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.