اعتراض‌کننده‎گان در کابل: سرنوشت ما را تقلب رقم نخواهد زد!

گزارشگر:1 سرطان 1393 - ۳۱ جوزا ۱۳۹۳

هزاران نفر از شهروندان کابل در اعتراض به آنچه تقلب گسترده در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری خوانده می‌شود؛ دست به راه‎پیمایی مسالمت‎آمیز زدند.
اعتراض‌کننده‌گان با حمل شعارهایی بر ضد ضیاالحق امرخیل رییس دبیرخانه کمیسیون انتخابات، خواهان دستگیری و به دادگاه کشانیدن کسانی شدند که در تقلب وسیع دست داشته اند.mnandegar-3
آنان با سر دادن شعارهایی چون «امرخیل خیانت می‌کند، کرزی حمایت می‌کند» ، «دزدان رای ما باید دستگیر و محاکمه شوند»، « تا آخرین قطرۀ خون خود، از رای خود حفاظت می‌کنیم» ، «رای ما خون ماست»، خواهان برکناری فوری آقای امرخیل شدند.
اعتراض‌کننده‌گان با به آتش کشیدن عکس امرخیل شعار می‌دادند که باید امرخیل به عنوان خاین ملی معرفی شود.
حاجی خلیل دره صوفی یکی از هماهنگ‌کنندگان این تظاهرات تاکید نمود که این اقدام آنان گام نخست برای برآورده شدن خواسته‌های شان بوده و حرکت مدنی آنان به زودی سراسر کشور را فرا خواهد گرفت.
آقای دره صوفی تاکید نمود: « تقلب دیگر بس است. ما دیگر اجازه نمی‌دهیم که سرنوشت مردم ما با تقلب رقم بخورد».
علی اکبر جمشیدی نماینده مردم در مجلس بزرگان و یکی از اعتراض کننده‌گان اظهار داشت: « ما امروز به خاطر ایجاد بی‌نظمی و ناامنی دست به اعتراض نزده ایم. ما امروز به خاطر حمایت از مردم سالاری و دموکراسی به خیابان‌ها آمده ایم».
سناتور جمشیدی به شدت از اظهارات اخیر حامد کرزی رییس جمهور کشور نسبت به خواسته‌های تیم اصلاحات و همگرایی انتقاد نمود و آن را غیرمسوولانه توصیف کرد.
وی خطاب به آقای کرزی گفت: « اگر به خواسته‌های مشروع مردم افغانستان و تیم اصلاحات و همگرایی جواب مثبت داده نشود؛ پس بدانید که خود شما هستید که کشور را به سوی بحران می‌برید».
گفتنی است که تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله طی چندین کنفرانس مطبوعاتی نگرانی‌شان را از تقلب و تخلف گسترده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بودند و خواهان به تعلیق درآمدن وظیفه کسانی شد که گفته می‌شود در این روند به طور مستقیم دخیل بوده اند.
اما این خواسته تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی از سوی حکومت و کمیسیون انتخابات مورد توجه قرار نگرفته و رییس جمهور کرزی در یکی از مصاحبه‌های خود تاکید کرد که جنجال‌های انتخاباتی باعث بحران در کشور نخواهد شد.
در اخیر، تظاهرکننده‌گان با صدور قطعنامه‌یی، خیمه‌های اعتراضی خود را در منطقه دهمزنگ شهر کابل برپا کردند و دست به تحسن زدند.
در این قطعنامه آمده است که در ۱۰ ولایت کشور، تقلبات گسترده با تبانی کمیسیون انتخاباتی و همکاری امرخیل صورت گرفته و باید امرخیل بدون تاخیر از وظیفه‌اش برکنار شود.
در بخش دیگری از این قطعنامه؛ آمار ارایه شدن از سوی کمیسیون انتخابات از میزان مشارکت مردم در انتخابات دور دوم مبالغه آمیز و دور از واقعیت خوانده شده و مظاهره کنندگان خواهان ارایه آمار واقعی از اشتراک مردم شده اند.
در بخش دیگری از این قطعنامه آمده است که در برخی ولایت ها، صندوق ها به طور مهندسی شده پر شده و باید آرای پاک مردم در این ولایت ها از آرای ناپاک مشخص گردد.
در قطعنامه تذکر داده شده که تا زمان برآوردن شدن خواسته های مردم افغانستان، باید روند شمارش آرا متوقف گردد؛ در غیر این صورت نتیجه ی اعلام شده از سوی کمیسیون قابل قبول مردم افغانستان نخواهد بود.
در قطعنامه تاکید شده است که در صورت برآورده نشدن خواسته های مردم افغانستان، حرکت های مدنی شهروندان کشور در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.