رسـتاخـیز مـردمـی

گزارشگر:هارون مجیدی/ 9 سرطان 1393 - ۰۸ سرطان ۱۳۹۳

روزجمعه (۶ سرطان) ده‌ها هزار تن از شهروندان کابل و هواداران تیم اصلاحات و همگرایی در یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری، خواهان جداسازی آرای پاک از ناپاک گردیدند.
این معترضان از سه منطقه: میدان هوایی، سلیم کاروان و غرب کابل راهپیمایی خود را آغاز کرده و در چوک فوارۀ آب باهم یکجا گردیدند.
اعتراض‌کننده‌گان کمیسیون انتخابات و حکومت را متهم به همکاری با تقلب‌کاران کرده گفتند، تنها جداسازی آرای پاک از ناپاک ما را به آینده آرزومند می‌سازد.mnandegar-3
هم‌چنان، در همین روز صدهاتن از شهروندان ولایت‎های بلخ و سمنگان به خاطر تقلب سازمان‎‏یافته به سود تیم تحول و تداوم راه‎پیمایی کرده و گفته‎اند که باید عدالت انتخاباتی رعایت شود.
اعتراض‌کننده‎گان این شعارها را سر می‎دادند: «رای ما عزت ماست»،»عاملان تقلب باید محاکمه شوند»، «قیام ما در برابر تقلب گسترده است»، «نتایج عملکرد کمیسیون انتخابات را مردود می‌شماریم»، «رأی ما کجاست؟»، «از جان خود می‌گذریم؛ از رأی خود نه»، «ما ملت بیداریم؛ از تقلب بیزاریم».
دفاع از رأی مردم
در این خیزش‌های خودجوش مردمی که ساعت هشت بامداد جمعه از چندین نقطۀ شهر شروع شد، اعضای ارشد تیم اصلاحات و همگرایی نیز حضور داشتند.
داکتر عبدالله عبدالله رهبر تیم اصلاحات و همگرایی هم در میان شور و هیجان مردم حضور یافت و با پاره کردن تصاویر رییس پیشین دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات و تصاویری از گوسفند انزجار خود را از تقلب و متقلبین اظهار داشت.
در سوی دیگر شهر، حاجی محمد محقق معاون دوم تیم اصلاحات و همگرایی که در میان جمع بزرگی از شهروندان غرب کابل سخن می‌زد، گفت: «شما مردم عزت‌مند در دور اول انتخابات نیز تیم اصلاحات وهمگرایی را به پیروزی رسانیدید. اما دست‌های پشت پرده نگذاشتند و درصدی این تیم را پایین اعلام کردند، اگرنه آرای تیم اصلاحات وهمگرایی به ۵۶ فیصد رسیده بود. تیم اصلاحات و همگرایی به خاطر اتمام حجت، چون تیم رقیب، تأکید داشتند که به دور دوم می‌رویم، ماهم رفتیم. اما متأسفانه که از دوسه نقطه، آن‌ها دو سه میلیون رأی را تقلب کرده و به ارادۀ مردم خیانت کردند.»
معاون دوم تیم اصلاحات و همگرایی تأکید کرد که آرای پاک از ناپاک باید جداشده و در نقاطی که تقلب شده مطابق به قانون انتخابات باید انتخابات دوباره برگزار شود.
آقای محقق با اشاره با استعفای رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات بیان داشت، وقتی تقلب‌کار رفت، تقلب آن همراه با دار و دسته اش نیز برود.
پاک‌کاری جاده‌ها
معترضانی که در راهپیمایی روز جمعه اشتراک کرده بودند، شمارِ شان به بیش از صدها هزار تن می‌رسید که مسیر چند کیلو متری را پیمودند تا به مرکز اصلی تجمع (چوک فوارۀ آب) در نزدیکی ارگ رسیدند.
این معرتضان بعد از پایان یافتن اعتراضات مدنی‌شان مسیرهایی را که پیموده بودند، دوباره از وجود بوتل‌های آب، نوشابه، پلاستیک و… پاک کردند که به پنداشت شماری از شهروندان بی‌پیشینه‌ترین برخورد در راهپیمایی‌هایی بوده است که در جریان سال‌های گذشته در کشور اتفاق افتاده بود.
به گفتۀ مسوولان نهادهای امنیتی در جریان این راهپیمایی به هیچ شهروند و نهادی خساره وارد نگردیده است.
این اعتراضات عصر همان روز در نزدیکی خانۀ داکتر عبدالله عبدالله به پایان رسید.
دو نیم میلیون رأی تقلبی در دورِ دوم
همچنان، روز شنبه (۷ سرطان/تیر) شماری زیادی از سران ولایات قندهار، پکتیا، پکتیکا، ننگرهار و هلمند در یک نشست خبری در کابل گفتند که تقلب وسیع در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به‎‌گونۀ سازمان یافته صورت گرفته است.
آنان، ارگ ریاست جمهوری و به‌ویژه حامدکرزی را عامل به‌وجود آمدن هرگونه بحران در کشور دانستند.
داکتر عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز ریاست جمهوری در این نشست گفت، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوی بیش از دو و نیم میلیون رأی تقلبی به صندوق‌ها ریخته شده است.
داکتر عبدالله تأکید کرد: «ما به‌خاطر بحرانی کردن اوضاع گردهم نیامده‌ایم. ما بر اساس یک روند قانونی و رای پاک مردم؛ حق خود را می‌خواهیم. از حق خود نمی‌گذریم و بر مبنای قانون حق خود را می‌خواهیم.»
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان ساخت: « آن کسی که در ارگ و یا جایی دیگر نشسته است؛ باید مسوولیت بحران افغانستان را برعهده بگیرد.»
آقای عبدالله افزود، ما نتایج دور اول را با وجود تخطی‌های زیاد پذیرفتیم که به دور دوم برویم و در این دور، اصلاحات انجام شود. اما در دور دوم به اندازه‌یی تقلب شده که سلامتی تمام افغانستان را به خطر انداخته است.
داکتر عبدالله عبدالله هم‌چنان گفت، تیم رقیب از ترس این که اشتباه نکنند و رای‌شان به اندازه‌یی نباشد که پیروز نشوند؛ دست به تقلب گسترده زدند و میزان این تقلب به دو نیم میلیون رأی می‌رسد.
در این نشست، محمد شفیق گل آغاشیرزی نامزد دور نخست انتخابات ریاست جمهوی هم در پیوند به پیشینۀ اشرف غنی احمدزی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی من وزیر فواید عامه بودم یکصد و پنجاه ملیون دالر را دزدی کرده بود.
گل آغا شیرزی می‌گوید، بحران انتخاباتی ناشی از کارشکنی‌های آقای کرزی است؛ او است که برای اشرف غنی تقلب نموده و کمیسیون‌های انتخابات را به گروگان گرفته است و خواهان حفظ قدرت و بقا در ارگ است و اگر راه‌کاری برای بیرون کردن او از ارگ روی دست نگیریم، او کماکان به گروگان‌گیری همۀ ما ادامه می‌دهد.
در اخیر این نشست، واحد سیاسی تیم اصلاحات و همگرایی بستۀ صدایی دیگری از تقلبات سازمان یافته در انتخابات دور دوم را نشر کرد.
در این بستۀ صدایی، بحث‌های محب الله صمیم والی پکتیکا، ضیاالحق امرخیل رییس پیشین دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات، نادرخان کتوازی عضو مجلس، آدم خان سیرت رییس دفتر امرخیل و رییس دفتر کمیسیون انتخابات در پکتیکا نشر گردید که مصروف نقشه در آوردن برای تقلب در انتخابات بودند.
در این مکالمات پخش شده نشان داده می‌شود، صندوق‌هایی تقلبی‌یی که یک شب پیش از برگزاری انتخابات به نفع اشرف غنی احمدزی در ولسوالی برمل پُر شده بود و توسط ارتش ملی افشا شد، نقشه‌یی ریخته می‌شود تا ارتش ملی متهم به تقلب گردد.
تیم اصلاحات و همگرایی از چندین هفته بدین‌سو به دلیل آنچه تقلبات سازمان یافته گفته می‌شود روابط خود را با کمیسیون انتخابات به حالت تعلیق در آورده و نمایندگان خود را از این کمیسیون فراخوانده است.
با به تعلیق در آمدن روابط تیم اصلاحات و همگرایی با کمیسیون انتخابات شمار زیادی از شهروندان و فعالین مدنی جنبشی را زیر نام «جنبش ضد تقلب» راه‌اندازی کرده و دست به اعتراضات مدنی زده اند.
این معترضان در بخش‌های مختلفی از شهر کابل و ولایات دیگر چادر برپا کرده و خواستار به محاکمه کشانیدن متقلبین گردیده اند.
این معترضان هم‌چنان گفته اند، تا زمانی که به خواسته های برحق آنان رسیدهگی صورت نگیرد به اعتراضات خود ادامه داده و دامنۀ این اعتراضات در تمامی ولایات کشور گسترش خواهد یافت.
با این وصف اما، کمیسیون انتخابات گفته است که آنان به کارهای شمارش آرا ادامه می‌دهند و تا روز چهارنشبۀ همین هفته نتایج ابتدایی انتخابات را اعلان خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.