اگر امروز نتایجِ ابتدایی اعلام شود…

گزارشگر:16 سرطان 1393 - ۱۵ سرطان ۱۳۹۳

امروز شانزدهمِ سرطان، قرار گفتۀ رییس کمیسیون انتخابات، نتایج ابتداییِ انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام می‌شود. مسلماً اعلانِ نتایجِ ابتدایی در شرایطی که داکتر عبدالله عبدالله ـ نامزد پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری ـ در مورد نحوۀ کارِ کمیسیون‌های انتخاباتی اعتراض دارد، منطقی و درست به‌نظر نمی‌سد؛ اما نامزد دیگر به‌شدت خواهانِ اعلامِ نتایج ابتدایی در این روز است.
پیش از این‌، یک بار اعلام نتیجۀ ابتدایی به تأخیر افتـاد، اما هیچ پیشرفتی در جهتِ شامل شدنِ تیم اصلاحات و همگرایی به پروسه صورت نگرفت. اکنون انتظار همه این است که کمیسیون مستقل انتخابات، برای ایجاد اعتماد در پروسه، از نشر اعلان نتایج ابتدایی در این روز (شانزدهم سرطان) خودداری کند. اما با آن‌هم، با توجه به سیاستِ ارگ ریاست‌جمهوری و درخواستِ تیم تحول و تداوم، این احتمال وجود دارد که کمیسیون انتخابات ـ به عنوان نهادی که نتوانسته بی‌طرفی‌اش را در امرِ انتخابات حفظ کند ـ نتایج را امروز اعلام کند.
تا جایی که دیده شده، کمیسیون مستقل انتخابات در برابرِ شرط‌ها و پیشنهادهایی که از سوی تیم اصلاحات و همگرایی مطرح شده، به گونۀ بی‌طرفانه عمل نکرده و از منطقِ تیم تحول و تداوم کار گرفته است. این کار و برخورد کمیسیون مستقل انتخابات، سبب شد که تیم اصلاحات و همگرایی همۀ رابطه‌هایش را با کمیسیون‌های انتخاباتی قطع کند و کارِ این کمیسیون‌ها را فاقد مشروعیت اعلام کند.
در عین حال، کمیسیون‌های انتخاباتی مدعی‌اند که آنان طبق تقویمِ انتخاباتی عمل می‌‌کنند. اما تأخیری که در برگزاری انتخاباتِ دورِ دوم صورت گرفت، نشان داد که این کمیسیون توانایی عمل کردن بر بنیاد تقویم انتخاباتی را ندارد؛ بنابراین، نباید تقویم انتخاباتی بهانه‌یی شود تا از به‌میان آمدنِ یک حکومتِ مشروع در افغانستان جلوگیری صورت گیرد.
با توجه به کاستی‌ها و فسادهایی که در کمیسیون مستقلِ انتخابات وجود داشته و با توجه به این‌که یک نامزد از نفوذ و تأثیرِ بالفعل در کمیسیون مستقلِ انتخابات برخوردار است؛ انتظار می‌رود که کمیسیون مستقلِ انتخابات اجازه ندهد که اعمالِ نفوذهای سیاسی، روی تصامیمِ این کمیسیون تأثیر بگذارد. مردم افغانستان، نگران اعمال نفوذِ سیاسی بر کمیسیون مستقل انتخابات‌اند؛ چنان‌که اسناد ارایه‌شده از طرف تیمِ اصلاحات و همگرایی و سخنان شخص رییس کمیسیون مستقل انتخابات، نشان داد که این کمیسیون متأثر از سیاست‌ها و دخالت‌هایی‌ست که از بیرون بر آن اعمال می‌‌گردد.
از این رو، هر نوع اعلام نتایجِ ابتدایی در این روز، شایبۀ اعمال نفوذ در کار کمیسیون مستقلِ انتخابات را بیشتر می‌سازد و حتا سبب می‌شود که همه باور کنند کمیسیون مستقل انتخابات، نتوانسته اصلِ استقلالیت را تمثیل کند و در حمایت از تیمِ تحول و تداوم قرار گرفته است.
شایسته است تا کمیسیون مستقل انتخابات در فرصتی که در پیش رو دارد، بدون در نظرداشتِ هر نوع ملاحظۀ سیاسی، در جهت شفاف‌سازیِ روند انتخابات کار کند و اعتماد از دست رفته را دوباره احیا سازد و کشور را از سقوط به دامنِ بحران نجات دهد. اگر امروز کمیسیون مستقل انتخابات به هدایتِ تیم تحول و تداوم و حمایتِ ارگ ریاست جمهوری، به اعلان نتایج ابتدایی بپردازد، در واقع نخستین قدم را به هدفِ کشاندنِ افغانستان به بحران و بی‌ثباتی برداشته است.
در شرایط کنونی، اعلام نتایج ابتدایی به لحاظ سیاسی، یک اقدامِ کاملاً حساسیت‌زاست که می‌تواند سبب بروزِ چالش‌های کلان در کشور شود. حتا اگر کارِ این کمیسیون بر معیارهای مسلکی استوار باشد تا از بروز جنجال‌های کلانِ سیاسی و اجتماعی جلوگیری شود، بازهم باید در اعلان نتایج ابتدایی، احتیاط به خرج داده شود. زیرا تا زمانی که یک ‌طرفِ بازی‌های انتخاباتی شامل پروسه نشود و بازشمارشِ آرا به‌خصوص در محلاتی که مورد انتقاد ناظرینِ اتحادیۀ اروپا قرار دارد، مورد توجه قرار نگیرد و با توجه به پیشنهادهای مکررِ یک طرفِ قضیه، آرای پاک از آرای ناپاک جدا نشود؛ اعلان نتایج ابتدایی، کشور را عملاً به سمتِ جنگ و بی‌ثباتی سوق می‌دهد.
حالا ثبات و فسادِ افغانستان در گروِ درایت و عقلانیتِ کمیسیون مستقلِ انتخابات است. دیده شود که این کمیسیون به اشارۀ ارگ و یک تیمِ انتخاباتی کار می‌کند یا مصلحتِ جامعه را در نظر گرفته، اعلام نتایجِ ابتدایی را به تعویق می‌افکند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.