یک کمیشنر کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی: تفتیش به تقلب مشروعیت می‌بخشد

گزارشگر:21 سرطان 1393 - ۲۰ سرطان ۱۳۹۳

عزیزالله آریافر یک کمیشنر کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی می‎گوید که هر نوع تفتیش صندوق‌ها و بازشماری آراء از این پس، به تقلب مشروعیت می‌بخشد.
آقای آریافر که نسبت به عملکرد کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی به شدت معترض است، می‎گوید که در صورت تفتیش ممکن است بخشی از آرای مناطقی که در آن‌ها انتخابات صورت گرفته باطل شود؛ زیرا در جایی‌که مردم به صورت واقعی و حضوری در انتخابات شرکت کرده‌اند هم امکان اشتباه وجود داردmnandegar-3 و هم کارکنان متقلب در این جاها نشانه‌ها و نا رسایی‌های فنی‌یی را همچون تاپه نکردن فورم‌های نتایج، نگذاشتن این فورم‌ها در صندوق‌ها، نگذاشتن ژورنال، بسته‌بندی غیر حرفه‌یی برگه‌ها و…. بهانه‌هایی را برای ابطال آرای واقعی از خود به جا گذشته اند.
به گفتۀ او، در حالی که صندوق‌های حاوی برگه‌های تقلبی این بار به صورت بسیار فنی و حرفه‌یی تنظیم و بسته‌بندی شده‌اند.
آقای آریافر می‎افزاید: بناً هرنوع تفتیش عمدتاً باعث ابطال آرای واقعی خواهد شد، نه ابطال برگه‌های حاوی رأی تقلبی.
به گفتۀ این عضو کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی، در صورتی‌که در صندوق‌های تقلبی مشکلی هم وجود می‌داشت، کمیسیون با عدم موافقت برای تفتیش وسیع در آغاز، زمان قابل ملاحظه‌یی را برای پرکاری و تنطیم دقیق آن‌ها در اختیار گرفته است.
او در صفحۀ فیسبوکش نگاشته است: «حالا راه حل اساسی حقوقی این است که به پرسش‌های کلان مثل نشر یا عدم نشر فهرست واجدان شرایط رای دهی در هر مرکز مطابق (ماده ۴۴ قانون انتخابات)، تناسب نفوس، تعداد واجدان شرایط رأی دهی و میزان اشتراک واقعی در هر ولایت و دلایل عدم پیگیری اسناد تقلب مدیران کلان برگزار کنندۀ انتخابات در کل حوزۀ انتخاباتی؛ پاسخ داده شود.»
این اظهارات درحالی صورت می‎گیرد که تیم اصلاحات و همگرایی هم اعلام کرده است که طرح سازمان ملل متحد مبنی بر تفتیش و بازشماری حدود هفت هزار محل مردود است.
فاضل سانچاره‎کی سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی اعلام کرده است که نماینده ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان، با سرهم کردن چند مورد از مجموعۀ پیشنهادات ما قبل از اعلان نتایج ابتدایی از سوی مثلث تقلب، برای تصفیۀ آرای واقعی از آرای تقلبی، یک طرح ناقص ارایه کرده است.
او می‎گوید که بر اساس این طرح ۸۰۰۰ محل رای گیری مورد تفتیش قرار می‌گیرد و این تفتیش توسط کمیسیون شکایات انتخاباتی به ریاست آقای سعادت انجام می‌شود!
به گفتۀ آقای سانچاره‎‏کی، با توجه به این‌که ابعاد تقلب بسیار وسیع و گسترده است و ضرورت به تفتیش بیشتر از ۱۱۰۰۰ محل رای‌دهی به وسیله متخصصین بین‌المللی و با حضور ناظرین کاندیداها احساس می‌شود و از جانبی کمیسیون شکایات بی‌طرف و مستقل نبوده و جانبداری خود را از تیم مقابل نشان داده است؛ بنابراین نمی‌توان به این کمیسیون اعتماد کرد.
او همچنان افزود که طرح آقای یانکوبیش واقع بینانه نیست و نمی‌تواند به تصفیۀ آرای پاک از ناپاک کمک کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.