آگاهان در یک‌ساله‌گی شهادت استاد ربانی: تاهنوز کسانی که متهم به قتل‌ استاد ربانی اند، حرفی نگفته‌اند

گزارشگر:اسلامپور - ۲۸ سنبله ۱۳۹۱

یک سال از شهادت استاد برهان‌الدین ربانی رییس پیشین شورای عالی صلح گذشت، اما تاهنوز کوچک‌ترین اقدام مؤثر در مورد بررسی پرونده آن رویداد صورت نگرفته است و کسانی که مظنون به دخالت در این توطیه اند، در مقام‌های بالای حکومتی قرار دارند.
استاد برهان الدین ربانی یک سال قبل در شامگاه چنین روزی در منزلش توسط یک فرد انتحاری که ظاهراً به عنوان پیام‌آور صلح توسط برخی از اعضای شورای عالی صلح، به خانه استاد راه پیدا کرده بود، به شهادت رسید.
عبدالعلی کوهی استاد دانشگاه کابل به این باور است که کسانی که در ترور استاد شهید مظنون بودند، اکنون در پست‌های بلند دولتی قرار دارند.
او گفت: تقریباً این حادثه یک ترور دولتی است و از کسانی که تروریست‌ها را تا خانۀ استاد رهنمای کرده‌اند، تاهنوز پرسشی به عمل نیامده است. مردم در جریان بررسی‌های پروندۀ ترور قرار ندارند.
به باور استاد کوهی، دولت می‌خواهد این جنایت را همانند سایر جنایت‌هایی صورت گرفته خاموش نگه‌دارد و بالاخره مردم این حادثه را به فراموشی بسپارند. به باور این استاد، در حقیقت دولت افغانستان در بی‌تفاوتی مطلق قرار دارد و بسیار سوال‌هایی‌ست که مردم از دولت می‌خواهند، دولت یا پاسخی به این سوال‌ها ندارد و یا نمی‌خواهد پاسخ بدهد و حلقات خاص دولتی می‌خواهد بالای این قضیۀ ملی سرپوش بگذارند.
استاد عبدالعلی کوهی همچنان از جمعیت اسلامی انتقاد کرد که در زمینه بررسی پرونده شهادت استاد ربانی هیچ‌ اقدامی نکرده است. در حالی که به گفته او، جمعیت اسلامی می‌توانست دولت را زیر فشار قرار دهد.
این استاد دانشگاه می‌گوید: باورمن این‌است که یک نوع همکار و هماهنگی بین شبکه‌های تروریستی داخل افغانستان و بیرون از کشور در این ترور وجود داشته‌اند.
به باور این استاد، مخالفان دولت، طالب‌ها و طالب‌های ارگ ریاست‌جمهوری تشخص دادند که برهان‌لدین ربانی یک شخصیت مطرح و مرکزی است، جوان‌ها، نهضت‌های فکری همه در او جمع شده می‌توانند؛ بنبابرین بران شدند تا او را از سر راه خود بردارند.
به باور این ستاد دانشگاه قضیه ترور استاد خیلی مبهم نیست و این یک گپ پلانیزه شده است و حلقه‌هایی از جریان ترور استاد در داخل خبر دارند.
استاد کوهی از جامعه‌جهانی و دولت افغانستان تقاضا می‌کند که باید در راستای بازیافت حقایق و چگونگی ترور استاد همکار کند و پرونده استاد تعقیب و پیگیری شود.
اما فاضل سنچارکی از اعضای ایتلاف ملی به این باور است که حکومت افغنستان و نهادهای ذیربط طی این مدت هیچ‌گونه اقدامی جدی و عملی در راستای روشن‌شدن علل و عوامل قتل‌های زنجیره‌یی به خصوص در مورد پرونده استاد که روشن سازد چه دست‌هایی پشت این حوادث قرار دارند انجام نداده است. به باور آقای سانچارکی، نه تنها ترور استاد ربانی در پردۀ ابهام باقی مانده است ‌که تمامی پرونده‌ها و قتل‌های زنجیره‌یی هم‌چنان در حاله‌یی از ابهام فرو رفته اند
او به گونه مشخص در مورد بررسی نشدن پرونده شهادت استاد ربانی گفت: رهبری حکومت افغانستان در مورد پیگیری علل این قتل‌ها اراده و عزم جدی ندارد.
به باور سانچارکی، در مورد شهادت استاد برهان‌الدین ربانی مسایل زیادی مطرح است؛ یک مساله اصل طرح‌ریزی و پلان شهادت استاد است که توسط چه کسانی صورت گرفته است؟ دوم: مجریان این پلان و طرح است که به‌دست چه کسانی به اجرا در آمده است؟ سوم: چه کسانی بستر‌ساز و هموار‌کننده راه کسانی بوده‌اند که دست به یک چنین جنایت هولناکی زد‌ه‌اند و در نهایت چهره ماندگار جهاد و مقاومت مردم افغانستان را از ما گرفتند.
او گفت: درخواست مردم از جامعه جهانی و حکومت افغانستان این است که در قبال شهادت نخبه‌گان جهاد و مقاومت و شخصیت‌های ملی افغانستان که این‌ها سرمایه‌های بی‌بدیل مردم ما استند، بی‌تفاوتی صورت نگیرد. چرا که این سبب بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت و جامعه جهانی می‌گردد.
اما فرهاد عظیمی نماینده مجلس در مورد تجلیل از نخستین سالروز شهادت استاد ربانی می‌گوید:
بر گزاری و تجلیل از سالروز شهادت استاد ربانی -رییس جمهور سابق افغانستان و رهبر جهاد ومقاومت- یک امر لازمی برای دولت و مردم افغنستان است. ولی رهروان راه استاد هیچ وقت به بزرگداشت از شهادت اکتفا نمی‌کنند و خواهان تحقیقات جدی در قسمت دلایل شهادت استاد ربانی هستند.
او از حکومت می‌خواهد که هرچه عاجل مردم افغانستان و رهروان راه استاد ربانی شهید را در جریان بگذارند که چه عوامل باعث شده تا آن انتحاری به خانه استاد راه پیدا کرد. پیش تر از این ها استاد عطا محمد نور والی بلخ نیز به شدت از بی توجهی حکومت به بررسی پرونده شهادت استاد ربانی انتقاد کرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.