چاقی با ما چه می‌کند؟

- ۱۳ اسد ۱۳۹۳

بخش دوم و پایانی

mnandegar-3چاقی، درد را تشدید می‌کند
در یک تحقیق معلوم شد افرادی که وزن بیشتری دارند و سنگین‌تر هستند، درد و ناراحتیِ بیشتری را تجربه می‌کنند. در این مطالعه، کارشناسان بهداشتِ عمومی روی اطلاعاتِ مربوط به وضعیت سلامتیِ بیش از یک میلیون نفر آزمایش و بررسی انجام دادند. این اطلاعات از طریق مصاحبه‌های تلیفونی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ میلادی جمع‌آوری شده بودند. ۳۸ درصد از شرکت‌کننده‌گان مبتلا به اضافه‌وزن و ۲۵ درصد آن‌ها چاق بودند. به گزارش سایت انترنتی هلت دی نیوز، نتایج بررسی‌ها نشان داد میزان احساس درد در افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند، نسبت به گروهی که وزن طبیعی دارند، ۲۰ درصد بیشتر است.

باعث تغییر واکنش زبان
دانشمندان اعلام کردند که چاقی ممکن است در نقاطی از مغز که سیستم طعم را از طریق سلول‌ها روی زبان کنترل می‌کند،‌ تغییر ایجاد کند. با توجه به نشریۀ «پلاس وان»، زیست‌شناسان دانشگاه «بوفالو» دریافتند که داشتن اضافه‌وزن، واکنش زبان را در غذاهای مختلف تغییر می‌دهد.آن‌ها ۲۵ موش طبیعی را با ۲۵ تا از هم‌نوع‌های این موش‌ها که غذاهای بسیار چرب می‌خوردند و چاقی مفرط داشتند مقایسه کردند. محققان دریافتند که موش‌های چاق، سلول‌های گیرندۀ طعم و مزۀ کمتری در مقایسه با آن‌هایی که لاغرتر بودند، داشتند و به محرک‌های شیرین پاسخ کمتری دادند. علاوه بر این، سلول‌های پاسخ در حیوانات چاق حتا واکنش ضعیف‌تری را نشان داد.

خطر ابتلا به بیماری گُرده
بررسی محققان نشان می‌دهد چاقی و اضافه‌وزن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های پیشرفتۀ گُرده را افزایش دهد. محققان دانشگاهِ کالیفرنیا اعتقاد دارند نوجوانانِ چاق پیش از آن‌که به سن بزرگسالی برسند، می‌توانند با کاهش وزن از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری کنند. به بیان دیگر، مقابله با شیوع چاقی روندی سریع نخواهد داشت، اما در صورتی که اقدامات پیش‌گیرانه انجام شود، تعداد کمتری از افراد به بیماری‌های قلبی، کلیوی و دیابت مبتلا خواهند شد. همچنین گفته شده است افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، بیشتر در معرض بیماری‌های پیشرفتۀ کلیوی قرار می‌گیرند، اما این خطر برای افراد غیردیابتی با اضافه‌وزن هم وجود دارد.

اُفت شنوایی
بررسی‌ها نشان می‌دهد چاق بودن به‌خصوص افزایش چربی شکمی، در بروز اختلالات شنوایی نقش دارد. در این بررسی اطلاعاتِ بیش از ۶۸هزار زنِ شرکت‌کننده در مطالعۀ سلامتِ پرستارانِ هاروارد ارزیابی شد. هم‌چنین از این افراد درخواست شد در فاصلۀ سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۹ میلادی هر دو سال یک بار به پرسش‌های مطرح‌شده در مورد وضعیت سلامت و عاداتِ روزانۀ‌شان به دقت پاسخ دهند. در سال ۲۰۰۹ میلادی از آنان در مورد قدرت شنوایی‌شان نیز پرسش‌هایی مطرح شد. به گفتۀ پزشکان در طول انجام این مطالعه، از میان هر شش زن یک نفر به عارضۀ افت شنوایی یا ناشنوایی مبتلا شده بود. همچنین در افرادی که شاخص تودۀ بدنی یا اندازۀ دور کمر بیشتر بود، خطر بروز مشکلات شنوایی نیز افزایش پیدا می‌کرد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.