افغانستان با احضار سفیر پاکستان در کابل: تجاوز ‌تان را بی‌پاسخ نخواهیم ماند

گزارشگر:14 اسد 1393 - ۱۳ اسد ۱۳۹۳

mnandegar-3وزارت امور خارجۀ افغانستان سفیر پاکستان در کابل را در پیوند آن چه تخطی‌های پاکستان در خاک افغانستان خوانده می‌شود، احضار کرد.
احمدشکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه کشور روز گذشته در یک نشست خبری اظهار داشت: «سفیر پاکستان فراخوانده شده است تا یادداشت اعتراض‌‍آمیز وزارت خارجه افغانستان در پیوند یک‌سری از تخطی‌های اخیری که از آن سوی خط دیورند در برابر افغانستان صورت گرفته؛ به وی تسلیم داده شود».
آقای مستغنی تصریح کرد: در این یادداشت از ۳ مورد تخطی به شدت انتقاد صورت گرفته و در رابطه به این تخطی‌ها اعتراضی جدی صورت گرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه بیان داشت: «مورد اولی که در این یادداشت آمده؛ عبارت از این است که مدارک موجوده نزد دولت افغانستان نشان می‌دهد که حکومت پاکستان به تعهدات خویش مبنی بر مبارزه علیه ترویستان پایبنده نبوده و برعکس، نه تنها به فعالیت‌های حمایتی خویش از طالبان ادامه داده؛ بلکه حضور نظامیان و مشاورین پاکستانی در صفوف تروریستان در افغانستان افزایش یافته است».
سخنگوی وزارت خارجه افزود که در این یادداشت، همچنین آمده است که افزون بر فعالیت‌های تخریبی و تدوام حمایت از تروریسم، ارتش پاکستان برخلاف تعهدات قبلی میان دو کشور و در مخالفت اصول بین المللی و با نقص ارزش‌های حُسن هم‌جواری طی چند روز اخیر حملات توپخانه‌یی بالای برخی از ولسوالی‌های کنر را افزایش داده است.
آقای مستغنی خاطر نشان ساخت که در یادداشت ‌میز وزارت خارجه افغانستان، این اقدام پاکستان تجاوز آشکار علیه تمامیت ارضی کشور دانسته شده و دولت و مردم افغانستان چنین عملیاتی را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت.
به گفتۀ او: حمله اخیر ــ که حدود یک هزار تن از تروریستان بالای ولسوالی حصارک ولایت ننگرهار که از آن سوی خط دیورند با حمایت مشاورین پاکستانی طراحی گردیده بود ــ مساله سومی است که در این یاداشت به آن اشاره شده است.
آقای مستغنی تاکید نمود که در این یادداشت هرگونه ادعای مقامات پاکستانی مبنی بر ورود تروریستان از خاک افغانستان به پاکستان که چندی پیش از سوی وزارت خارجه پاکستان مطرح شده بود، بی اساس خوانده شده است.
قابل یادآوری است که پیش از این نیز، وزارت خارجه افغانستان با ابراز نگرانی از مداخله پاکستان در امور افغانستان و دخیل بودن آن در برخی از ناامنی ها در کشور هشدار داده بود که در صورت ادامه این گونه اقدامات پاکستان، دولت افغانستان علاوه بر گفت‌و گوهای سیاسی از گزینه‌های دیگری از قبیل گزینه اقتصادی و نظامی استفاده خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.