ادارۀ انکشافی زون پایتخت: ساحات غیر پلانی کابل به‌سازی می‌شود

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 10 اسد 1396 - ۰۹ اسد ۱۳۹۶

ساحات غیر ماستر پلان شهر کابل، با هزینۀ کمتر به ساحۀ پلان شده تبدیل می‌شوند.
مسوولان در ادارۀ انکشافی زون پایتخت به روزنامۀ ماندگار می‌گویند که ادارۀ مستقل انکشاف زون پایتخت، روی طرح به‌سازی ساحات غیر پلانی شهر کابل کار می‌کند.
mandegar-3عطا محمد، سخنگوی ادارۀ مستقل انکشاف زون پایتخت، می‌گوید که بررسی‌های ابتدایی روی ایجاد “گرین زون” در ساحۀ وزیر اکبرخان جریان دارد.
آقای عطا گفت که تمرکز ادارۀ انکشافی زون پایتخت روی بهبود وضعیت زنده‌گی مردم، به‌سازی ساحات غیر پلانی و ایجاد ساحات سبز یا “ گرین زون” است.
این در حالی است که ۷۰ درصد منازل و شهرک‌ها در کابل را ساحات غیر پلانی تشکیل می‌دهد. خانه‌های غیر منظم در دامنه‌های کوه‌های کابل که از گل ساخته شده است به فقدان راه‌های مواصلاتی، نبود آب و برق روبرو استند.
از سویی هم، شهر کابل، از نبود کانالازسیون معیاری رنج می‌برد، حتا برخی از شهر‌ک‌های تازه اعمار شده نیز دارای آب رو‌های منظم و کانالازسیون معیاری نیستند.
اما، سخنگوی ادارۀ انکشافی زون پایتخت با اشاره به این مشکلات می‌گوید که فراهم سازی راه‌های مواصلاتی خانه‌های غیرپلانی دامنه‌های کوه‌های کابل و رفع مشکلات فاضلاب آنان، دسترسی به آب و برق و عرضه خدمات بهتر، از برنام‌های این اداره است.
به گفتۀ او، ادارۀ انکشافی زون پایتخت، در حال حاضر در ساحۀ دشت برچی، یکه توت و پکتیا کوت برنامه‌های به‌سازی خود را شروع کرده است.
اعمار و ترمیم راه‌های مواصلاتی، کاهش ازدحام ترافیکی و ایجاد ساحۀ سبز در ساحات غیر پلانی از برنامه‌های ادارۀ انکشاف زون پایتخت گفته شده است.
آقای عطا خاطر نشان کرد که طرح به‌سازی ساحۀ دشت برچی از طرف رییس حکومت وحدت ملی تأیید شده در مرحلۀ اجرا قرار دارد.
سخنگوی ادارۀ انکشافی زون پایتخت تصریح کرد که راه‌های بدیل برای به‌سازی ساحات غیر پلانی شهر کابل، چهار قلعۀ وزیر آباد، یکه توت، پکتیاکوت، چهلستون روی دست قرار دارد.
آقای عطا بیان داشت که طرح‌ها به‌سازی ساحات غیر پلانی طوری ارایه می‌شود که با هزینۀ و ضرر کم این ساحات به ساحۀ پلانی تبدیل شود.
او گفت که هر ساحۀ غیر پلانی‌یی که تحت برنامۀ به‌سازی قرار می‌گیرد، ساحۀ سبز، به‌سازی راه‌های مواصلاتی، دسترسی بهتر به عرضۀ خدمات، برق، آب و …، در نظر گرفته می‌شود.
ادارۀ مستقل انکشاف زون پایتخت، به اساس فرمان رییس حکومت وحدت ملی، در سرطان سال ۱۳۹۵ آغاز به فعالیت کرد. این ادارۀ روی به‌سازی ساحات غیر پلانی ناحیه‌های کابل، میدان شهر مرکز ولایت وردک، لوگر، کاپیسا و پروان فعالیت می‌کند.
در همین حال، برخی از شهروندان، کارهای این نهاد را نمادین عنوان می‌کنند، به باور آنان، تا هنوز حکومت قانون تکسی را در شهر نتوانسته معیاری سازد و از عضب زمین‌ها جلوگیری کند، چگونه می‌تواند، ۷۰ درصد کابل که غیر پلانی اعمار شده را به‌سازی کند.
جمع آوری دیوار‌های سمنتی
هم‌‌چنان، جلیل صالحی، سخنگوی شهر داری کابل به روزنامۀ ماندگارمی‌گوید که کار جمع آوری دیوار‌های سمنتی از اطراف نهادها و منازل که از اول ماه سرطان آغاز شده بود که به صورت عادی جریان دارد.
آقای صالحی افزود که درحال حاضر دیوارهای سمنتی را از پیشروی شورای ملی، از اطراف‌خانه‌های برخی از شخصیت‌ها و نهادهای دولتی وخصوصی برداشته‌اند.
آقای صالحی هرچند در مورد درصدی دقیق پیشرفت برداشت دیوارهای سمنتی چیزی نمی‌گوید، اما تأکید می‌کند که این پروسه موفقانه به پیش می‌رود.
نصب دروازه‌ها،
هم‌چنان، آقای جلیل صالحی، با شاره به نصب دروازه در برخی از جاده‌های داخل شهر کابل می‌گوید که این کار مربوط این ادارۀ نمی‌شود. حدود سه هفته پیش حکومت دست به نصب دروازه‌ در برخی از جاده‌های داخل پایتخت زد، اما پس از واکنش‌های شهروندان برخی از این دوازه‌ها دوباره جمع آوری شدند.
به گفتۀ شهروندان، این دروازه‌ها برای عبور مرور، آتش نشان‌ها، موترهای نظامی، امبولانس‌ها و بس‌های شهری موانع ایجاد کرده است.
آگاهان باور دارند که جاده‌های پایتخت از چند نگاه با نصب چنین دروازه‌‌های مشکل دارد.
۱ – سامانه‌های لین‌کشی در ساختمان‌های کابل معیاری نیست و هر از گاهی باعث شارتی برق و آتش سوزی می‌شود که نیاز به موترهای آتش نشان دارد و ارتفاع دروازه‌های نصب شده به اندازۀ نیست که موتر آتش‌‌نشان و امبولانس‌ها بتواند از آن عبور کنند.
۲ – سامانۀ کانالازسیون در پایتخت وجود ندارد و چاه‌های سبتیک (فاضلاب) در هر گوشۀ شهر در خانه‌های رهایشی و ساختمان‌های شهری وجود دارد که نیاز به تصفیه با تانکرها دارد که این تانکرها نیز نمی‌توانند از دروازه‌های مذکور عبور کنند.
۳- در شهر کابل بیشتر از بس‌های شهری استفاده می‌شود که بس‌ها نیز نمی‌توانند از این درواز‌ها عبور کنند.
شهروندان در واکنش‌ به نصب دروازه‌ها گفته اند که این روند ناکام است.
شفیق بابر یکی از کاربران فیسبوک، نگاشته که این یک پروژۀ ناکام است.
هم‌چنان، ظاهر قادری در واکنش به نصب دروازه‌‌ها در جاده‌های داخل شهر، طنز گونه نوشته که کشور جاپان پس از طرح پروژۀ نصب دروازه‌ها در جاده‌های داخل شهر کابل، نوع کوچک موتر‌های آتش نشان را به افغانستان عرضه می‌کند.
اما، جلیل صالحی سخنگوی شهر داری کابل می‌گوید که برنامۀ نصب دروازه‌ها بالای جاده‌های داخل شهر کابل از طرف شهرداری کابل صورت نگرفته است.
اما، آقای صالحی اضافه کرد که برای رفع مشکلات عبور موترهای آتش نشان، امبولانس و …، این دروازه‌های متحرک ساخته می‌شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.