وزیر صحت عامه: ضریب تغذیۀ اطفال با شیر مادر را به ۹۰ درصد افزایش می‌دهیم

گزارشگر:15 اسد 1393 - ۱۴ اسد ۱۳۹۳

وزیر صحت عامه با اشاره به این‌که تغذیه با شیر مادر ۱۳ درصد مرگ‌ومیر کودکان را کاهش می‎دهد، گفت: کوشش می‎کنیم در آینده آمار ۵۹ درصدی تغذیه با شیر مادر در افغانستان را به ۹۰ درصد برسانیم.
ثریا دلیل وزیر صحت عامۀ کشور روز گذشته در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی تغذیه کودکان با شیر مادر در کابل گفت: تغذیه با شیر مادر ۱۳ درصد مرگ‌ومیر کودکان را کاهش می‎دهد.mnandegar-3
دلیل گفت: تغذیه با شیر مادر از زمان تولد و ادامه آن تا شش ماه ۱۳ درصد مرگ‌ومیر کودکان را کاهش می‌دهد و این نوع تغذیه موثرترین روش برای تداوم حیات کودک است.
وی افزود: بر اساس ارزیابی که وزارت صحت افغانستان و صندوق بین‌المللی حمایت از کودکان (یونیسف) انجام داده در این کشور حدود ۵۹ درصد کودکان از زمان ولادت به‌طور معمول تا شش ماه، توسط شیر مادر تغذیه می‎شوند.
ضریب تغذیۀ اطفال با شیر…
وزیر صحت عامه اظهار داشت: کوشش می‎کنیم تا در آینده آمار ۵۹ درصدی تغذیه با شیر مادر در افغانستان را به ۹۰ درصد برسانیم.
دلیل تصریح کرد: تحقیقات نشان می‎دهد که تغذیه با شیر مادر باعث کاهش سرطان‎ در مادران نیز می‎شود.
وزیر صحت عامه گفت، شعار امسال تجلیل از هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، هدفی به سوی زنده‌گی موفق است.
در همین حال، اکهیل آییر نماینده یونیسف در افغانستان دراین محفل گفت، تغذیه با شیر مادر بهترین آغاز زنده‌گی برای اطفال است.
او افزود، تغذیه با شیر مادر یکی از ساده‌ترین، عاقلانه ترین و کم مصرف ترین راه برای کمک به اطفال صحتمند، خانواده‌های قوی‌تر و رشد پایدار است.
وی تأکید کرد، «تغذیه با شیر مادر، هدفی دست یافتنی برای زنده‌گی» عنوانی است که برای امسال انتخاب شده و این عنوان نشان‌‌‌‌‌دهندۀ رابطۀ حیاتی میان تغذیه با شیر مادر و دست یافتن به اهداف هزاره، مخصوصاً هدف چهارم یعنی کاهش در میزان مرگ و میر اطفال است.
به گفتۀ آییر، اگر هر طفل در جهان فوراً بعد از به دنیا آمدن از شیر مادر تغذیه شود، جلو یک پنجم مرگ‌های قابل پیش‌گیری کودکان گرفته می شود.
درهمین حال نماینده سازمان صحی جهان دراین محفل گفت، قدم نخست برای جلو گیری از سوی تغذی اطفال، تغذیه از شیرمادر در ساعات اول زندگی است.
به گفتۀ او، ۴۴ درصد مرگ و میر کودکان ناشی از سوی تغذیه است که تغذیه از شیرمادر در ساعات اول زندگی و ادامه آن تا شش ماهه‌گی آسان‌ترین راه برای جلوگیری از این نوع مرگ و میر است.
نمایندۀ سازمان صحی جهان تاکید کرد، تغذیه خالص با شیرمادر از جمله فعالیت‌های کلیدی برای بقای زندگی اطفال است و حدود ۲۰ در صد زندگی اطفال زیر پنچ سال را نجات می‌دهد.
همه‌ساله از این روز در اول اگست به عنوان هفته جهانی تغذیه از شیرمادر در تمامی کشورهای دنیا جشن گرفته می‌شود.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.