نیویارک پست: افراد نفوذی را آموزش می‌دهیم تا افغانستان را بگیرند

گزارشگر:نیویارک پست- فرارو/ 20 اسد 1393 - ۱۹ اسد ۱۳۹۳

mnandegar-3ترور یک جنرال امریکایی توسط یک تروریست طالب در لباس سرباز ارتش افغانستان بیانگر استراتژی حماقت‌آمیز دولت امریکا در قبال افغانستان است.
ارتش تحت فشارهای باراک اوباما در آستانۀ پایان سال خروج نیروهای امریکا از افغانستان، استخدام افغان‌های محلی برای برپا کردن یک ارتش ملی و پولیس را آغاز کرد.
ضمن این‌که پنتاگون تحت برنامۀ عفو عمومی به دولت افغانستان اجازه داده که زندان‌های امریکا که مخصوص طالبان و دیگر تروریست‌ها بود را تخلیه کرده و پس بگیرد. در عین حال یک برنامه «استقرار مجدد» تروریستی که بودجه تسلیم‌شدن و پیوستن جنگجویان طالبان به دولت را تامین می‌کند نیز از سوی امریکا اجرا می شود.
شگفت‌آورتر این‌که این دو برنامه نیروهای امنیتی افغان که برای جایگزینی نیروهای امریکایی استخدام می‌شوند را آموزش می‌دهد. نگرانی امروز سرویس اطلاعات ارتش امریکا این است که ۲۵ درصد نیروهای امنیتی افغان از نیروهای عملیاتی یا هواداران طالبان یا القاعده هستند و این یعنی ما در حال تجهیز و آموزش یک ارتش دشمن نفوذی با ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر نیرو هستیم که دسترسی آسانی نیز به پرسنل و اطلاعات امریکا دارند. این نفوذ گسترده، کل استراتژی خروج از افغانستان را به خطر می‌اندازد و مسأله انتقال امنیت کشور به نیروهای امنیت ملی داخلی در اول جنوری ۲۰۱۵ را با مشکل روبرو می‌کند.
سیزده سال پس از سرنگون کردن طالبان، ما در حال آموزش آن‌ها برای تصرف دوباره افغانستان هستیم.
ترور شگفت آور روز سه شنبه یک جنرال دو ستاره امریکایی توسط نفوذی‌های طالبان، نشانه بسیار بدی است.
یک سرباز افغان یونیفورم پوش در کابل در کمین جنرال‌هارولد گرین بوده و از پشت به وی شلیک می‌کند. وی بلندپایه ترین مقام نظامی امریکا است که از زمان جنگ ویتنام تاکنون در جریان جنگ کشته شده است. وی در جریان بازدید از دانشگاه نظامی مارشال فهیم مورد حمله قرار گرفت و به همراه چند تن دیگر کشته شد.
فرد دستگیر شده محمد رفیق الله، جوان ۲۷ ساله‌یی است که بیش از دو سال پیش به ارتش افغانستان پیوست. وی از ولایت پاکتیکا جذب ارتش شده بود؛ منطقه‌یی در شرق افغانستان که یکی از مقرهای طالبان است.
اواخر سال ۲۰۱۲ از میان هر چهار سرباز امریکایی و عضو ناتو که در افغانستان کشته می‌شدند، یک نفر توسط هواداران یا نیروهای عملیاتی طالبان که به استخدام نیروهای امنیتی افغان در آمده بودند، کشته شدند و به همین دلیل پنتاگون از برخی استخدامی‌های ارتش تست دروغ سنج گرفت، اما این شامل تمامی افراد نمی‌شد. اما این گروه تحقیقاتی افغانستان را ترک کردند و در حال حاضر وظیفه استخدام نیروها با خود افغان‌ها است که در جذب نیروهای جدید اهمیتی به سوابق افراد نمی‌دهند.
منابع اطلاعاتی می‌گویند برخی از سربازان سرکش افغانی از دو منبع جذب شده اند. یکی از این برنامه‌ها، برنامه صلح و ادغام مجدد افغانستان، یک برنامه ۶۰ میلیون دالری است که عمده بودجه‌اش توسط امریکا تامین می‌شود و توسط افغان‌ها اداره می‌شود. اسناد پنتاگون نشان می‌دهد بیش از هشت هزار و ۲۵ تن از جنگجویان طالبان و القاعده تاکنون در این برنامه ثبت نام کرده اند. ضمن این‌که برنامه عفو عمومی که تا پایان سال نیز اجرایی خواهد شد، خطرات بیشتری را متوجه نیروهای امریکا می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.