یک مقام امنیتی به دنبال مذاکره با طالبان در هلمند است

گزارشگر:25 اسد 1393 - ۲۴ اسد ۱۳۹۳

mnandegar-3پس از چندین ماه درگیری شدید میان نیروهای ارتش افغانستان و طالبان در جنوب کشور، فرمانده نیروهای ویژۀ امنیتی در هلمند به دنبال توافق با طالبان است.
این در حالی است که صدها تن از طالبان هر روز به مقر سربازان ارتش افغانستان در این منطقه حمله می‌کنند.
ولایت هلمند یکی از مناطقی است که نیمی از تریاک افغانستان در آنجا کشت می‌شود و تعدادی از مناطق این ولایت در کنترل قاچاقچیان مواد مخدر و ستیزه جویان طالبان قرار دارد.
طی درگیری‌های چندین ساله در این منطقه صدها سرباز امریکایی و انگلیسی کشته و مجروح شده اند و در حالیکه نیروهای خارجی آماده می‌شوند اواخر امسال از افغانستان خارج شوند، در حال حاضر تامین امنیت این منطقه در دست نیروهای داخلی قرار دارد.
جنرال اسداله شیرزاد، فرمانده نیروهای ویژه پولیس روز پنجشنبه با اشاره به تلاش خود در ناحیۀ سنگین در ولایت هرات در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت :« با توجه به تماس‌هایی که با طالبان و بزرگان قبیله برقرار کرده‌ام، این گفت‌وگوها را از قبل آغاز شده است.»
وی گفت :« در حال حاضر، امنیت بهترین گزینه در منطقه سنگین است، اما برای داشتن ولایتی آرام، ما باید زمان بیشتری را برای گفت‌وگوها اختصاص دهیم.»
این در حالی است که قاری یوسف احمدی، سخنگوی طالبان هر گونه مذاکره با نیروهای امنیتی در ولایت هلمند را رد کرد و گفت :« در حال حاضر ما هیچ طرحی برای گفتگو نداریم.»
به گزارش خبرگزاری رویترز از لشکرگاه، در ماه جون تعداد ۸۰۰ تن از جنگجویان طالبان در منطقه سنگین به مقر پولیس و دفاتر دولتی حمله کردند.
نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کردند از آن زمان تاکنون، نیروهای ارتش این کشور ۴۰۰ ستیزه جوی طالبان را در ولایت هلمند از پای درآورده اند.
با این حال، غلام فاروق پروانی، معاون فرمانده نیروهای مستقر در سه ولایت جنوبی در افغانستان از جمله ولایت هلمند در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد نیروهای تحت امر وی همچنان به مبارزه با ستیزه جویان طالبان ادامه خواهند داد، اما وی اخبار مربوط به آغاز گفت‌وگوها با طالبان را نیز رد نکرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.