نشریۀ کریشتن ساینس‌مانیتور: اشرف‌غنی ماهانه ۱۵۰هزار دالر برای لابی در امریکا می‌پردازد!

گزارشگر:علی‌میثم نظری / 25 اسد 1393 - ۲۴ اسد ۱۳۹۳

دو روز پیش، مورخ ۱۴ آگست ۲۰۱۴، نشریۀ کریشتن ساینس‌مانیتور مقاله‌یی به نشر رساند و از لابی‌گری گسترده و پُرهزینۀ اشرف‌غنی گزارش داد.
پس از انتخابات دور اولِ ریاست جمهوری افغانستان و کسب مقام دوم، آقای اشرف‌غنی فعالیت و هزینۀ لابی‌گریِ خود را افزایش داد و از رویکردهای گوناگون برای پیروز شدن استفاده کرد. mnandegar-3
آقای غنی هم‌چنان برای توجیه نتایج ابتداییِ دور دومِ انتخابات ریاست جمهوری که تقلبِ بی‌سابقه و روش‌مندی به سودش انجام شد، تلاش کرد تا امریکایی‌ها را به طرفِ خود جلب و جذب کند و حکومتِ امریکا را با خود داشته باشد.
به گفتۀ نویسندۀ این مقاله، هزینه‌یی که آقای غنی برای فعالیت‌های لابی‌گری می‌پردازد، ماهانه نزدیک به ۱۵۰ هزار دالر می‌باشد.
تیم تحول و تداوم با دو شرکت امریکایی که هدف‌شان تقویت و پیرایشِ نام و گسترشِ نفوذ سیاست‌مدارانِ خارجی است، قرارداد بسته است. بر اساس منابع موثق، آقای اشرف‌غنی ۴۵ هـزار دالر به شرکت سانیتاس انترنشنل (Sanitas International) ‍‍ در یک ماه پرداخته است و این شرکت برای همکاری در بخش‌های رای‌زنی، تبلیغاتی و رسانه‌یی، جمع آوری کمک‌ها، تأمین منافع و سیاست‌های تیم یاد شـده در دولت امریکا و رسانه‌های غربی فعالیت کرده است.
هم‌چنین، تیم انتخاباتی اشرف‌غنی ۱۰۰هـزار دالر ماهانه به شرکت رابرتی وایت ال‌ال‌سی(Roberti White LLC) می‌پردازد. فعالیت و تکاپوی این شرکت، دادنِ مشوره‌های سیاسی و فراهم کردنِ خدماتِ روابط عامه عالی‌الخصوص در راستای توسعه و اجرای استراتژی‌های انتخاباتی و سیاسی، رای‌زنی رسانه‌یی، پیام‌رسانی و دیگر خدمات به تیم تحول و تداوم می‌باشد.
آقای اشرف‌غنی با چنین اعمال و تلاش‌ها، در واقع اهمیت نقش ایالات متحدۀ امریکا در معضل انتخاباتیِ افغانستان را مورد تأکید قرار داده است.
نویسندۀ مقاله اشاره می‌کند که آقای جو ریچی (Joe Ritchie) که نامش در شرکت سانیتاس انترنشنل ثبت است، به رایگان به تیم داکتر عبدالله عبدالله مشوره می‌داد. به گفتۀ شرکت یاد شـده، تیم اصلاحات و همگرایی هرگز برای این شرکت پول نپرداخته و هیچ نوع قرارداد میان‌شان به امضا نرسیده؛ اما تنها یکی از مشاوران و حامیان‌شان که آقای جو ریچی می‌باشد، با ایشان به تماس بوده است.
کریستافر هاروین (Christopher Harvin)، یکی از کارمندان سانیتاس انترنشنل، می‌گوید که در ماه جون، تیم آقای غنی این شرکت را استخدام نمود و همکاری میان ایشان آغاز گردید.
سانیتاس انترنشنل هم‌زمان برای دیگر سیاست‌مدارانِ خارجی هم کار و فعالیت می‌کنــد و یکی دیگر از مشتری‌های‌شان آقای پرابو سوبیانتو، نامزد ناکام انتخابات ریاست جمهوری اندونیزیا می‌باشد.
آقای سوبیانتو در دهۀ نود میلادی، متهم به جرایم جنگی شده بود.
در پایان مقاله، نویسنده پیش‌بینی می‌کند که شاید آقای جان کری برای بار سوم به افغانستان بیاید و این مرتبه پیش از آمدن‌، فشارهای لابی‌گرهای آقای غنی بر سرشان بیشتر خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.