وابسته‌گی به انترنت و مدیریتِ آن

گزارشگر:29 اسد 1393 - ۲۸ اسد ۱۳۹۳

گردآورنده: ایلناز دشتی

mnandegar-3با همه‌گانی شدن عرصۀ انترنت در اوایل دهۀ نود میلادی، مسالۀ استفادۀ مفرط از این فناوری از حدود سال ۱۹۹۴ توجه روان‌شناسان را به خود جلب کرد. مشکل اعتیاد انترنتی از عواض زنده‌گی در دنیای متمدن است ولی با این‌حال این مشکل در جوامع غربی کمتر از جوامع شرقی به چشم می‌خورد، و علت این امر این است که در جوامع غربی ارایۀ انترنت به درون جامعه، به همراه یک برنامۀ مدون و پایدار و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته است، در حالی که در سایر کشورها این برنامه‌ریزی وجود نداشته است. تاریخچۀ ظهور این اعتیاد به عنوان یک اختلال جداگانه، اولین‌بار در سال ۱۹۹۵ توسط ایوان گلدبرگ مطرح شد و در سال ۱۹۹۶ توسط یانگ توسعه یافت. وابسته‌گی به انترنت را اعتیاد مدرن می‌نامند. این نوع وابسته‌گی دارای علایم اجتماعی است.
انجمن روان‌پزشکی امریکا معیارهایی را برای تشخیص اعلام کرده است:
یک الگوی استفاده که موجب اختلال در عمل‌کردها یا حالت ناخوشایند درونی در طول یک دورۀ دوازده‌ماهه شود و فرد باید ۳ معیار از ۷ معیار را داشته باشد:
۱ـ تحمل نسبت به استفاده از رایانه و انترنت: افزایش میزان استفاده از رایانه و انترنت به منظور کسب رضایت قبلی
۲ـ علایم ترک: احساس بی‌قراری، بدخلقی و عصبانیت در هنگام تلاش برای قطع یا کم کردنِ استفاده از رایانه و انترنت
۳ـ استفاده از رایانه و انترنت بیشتر از آن‌چه برنامه‌ریزی شده است.
۴ـ دروغ گفتن به دوستان و اعضای خانواده در مورد زمان استفاده از رایانه و انترنت
۵ـ کاهش فعالیت‌های اجتماعی، شغلی و تفریحی به دلیل استفاده از رایانه و انترنت
۶ـ تداوم استفاده با وجود آگاهی از آثار منفی آن
۷ـ نداشتن توانایی برای مهار خود در استفاده از انترنت و رایانه

مدیریت اعتیاد انترنتی
آگاهی از مدت زمان
مقدار زمان آنلاین بودن و استفاده‌های متفاوتی که از انترنت طی یک هفته انجام می‌دهید را بر اساس مقدار ساعات در طی یک هفته یادداشت کنید، برای راهنمایی بیشتر موارد زیر را یادداشت نمایید:
چند ساعت در هفته را در چت‌روم‌ها مشغول هستید؟ چند ساعت در هفته را به ایمیل خود اختصاص می‌دهید؟ چند ساعت در هفته را به جست‌وجو در وب سایت‌های مختلف می‌گذرانید؟

استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان
برای مدیریت زمانِ خود موارد زیر را بررسی کنید:
انتخاب فعالیت جدید و پی‌گیری مداوم.
تفریحاتی که در زنده‌گی روزمره داشته‌اید، باعث می‌شود که تمایل شما برای حضور در انترنت کاهش یابد. برای استفاده از انترنت برنامه‌ریزی خود را عوض کنید؛ مثلاً ساعت حضور شما در انترنت اگر ۳۰ ساعت در هفته است، از این به بعد بیست ساعت در هفته تغییر دهید. استفادۀ خود را در صورتی که به صورت هفته‌گی‌ست، به چند روز در هفته تغییر دهید.

تقویت روابط بین فردی
ایجاد موقعیت‌های جدید و لذت بردن از جمع خانواده و دوستان، استراتژی بسیار موثری خواهد بود. تقویت روابط بین فردی باعث می‌شود که فرد به‌جای فرار کردن از جمع خانواده و دوستان، مدت زمان دیدار با اطرافیان را بیشتر کند. اغلب افرادی که دچار اعتیاد آنلاین هستند، خود را از خانواده، دوستان، فعالیت‌ها و عادات اجتماعی‌یی که پیش از این از آن‌ها لذت می‌بردند، جدا نموده‌اند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.