افزایش صندوق‌های خیالی

گزارشگر:2 سنبله 1393 - ۰۱ سنبله ۱۳۹۳

در پروسۀ تفتیش آرا، ناظران با صندوق‏‎هایی سر می‎خورند که هیچ رأیی در آن‌ها وجود ندارد و اما در «ریزلت‎شیت» دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات، صدها رأی از این «صندوق‎های خیالی» به سود یک نامزد مشخص حساب شده است.
تیم اصلاحات و همگرایی می‎گوید همه‌روزه در جریان تفتیش آرا با صندوق‎هایی سر می‎خورند که هیچ رأیی در آن‌ها وجود ندارد، اما در دفتر مرکزی کمیسیون (دیتاسنتر) بیش از ۵۰۰ رأی از هر یک از این صندوق‎های خالی، به سود تیم رقیب‌شان رأی حساب شده است. mnandegar-3
مسوولان ستاد اصلاحات و همگرایی می‎گویند که باید تمامی «صندوق‎های خیالی» باطل اعلام ‌شود و کمیسیون انتخابات و تیم رقیب آن‌ها، هیچ دلیلی مبنی بر درست بودن ریزلت‎شیت‎هایی‌که در دفتر مرکزی از صندوق‎های خیالی ساخته‌اند، نمی‎توانند ارایه کنند.
احمد ظهیر ظهیر عضو ستاد اصلاحات و همگرایی به روزنامۀ ماندگار گفت: «همه‌روز با چند صندوق‎ خیالی در کمیسیون مواجه می‎شوند؛ صندوق‎هایی‌که برگه‎های رأی‎دهی به‌گونۀ بسته شده و دست‎نخورده در آن‎ها ریخته شده و یک فرد هم رأی خود را استعمال نکرده است؛ اما در دفتر مرکزی کمیسیون برای این صندوق‎های خیالی، ریزلت‎شیت ساخته‌اند. این ریزلت‎شیت‎ها خیالی و تقلبی است.»
افزایش صندوق‎های خیالی نگرانی تیم تحول و تداوم را به بار آورده است. مسوولان این تیم، کمیسیون انتخابات را متهم می‎کنند که شب‌هنگام صندوق‏‎های آنها را خالی می‎‏کند. اتهامی که از سوی کمیسیون انتخابات رد می‎شود.
اما این عضو تیم اصلاحات و همگرایی می‎گوید که این ادعا که گویا صندوق‎های آن‎ها دست‌کاری شده نادرست است؛ زیرا تمامی ۶۰۰ برگه‎ رأی‌دهی دست ناخورده در درون صندوق‎ها وجود دارد.
آقای ظهیر گفت که کمیسیون و تیم رقیب آنها چاره‎یی جز این که بپذیرند این صندوق‎ها خیالی و تقلبی است، ندارند.
روند ابطال آرا روز دوشنبه آغاز می‌شود
در همین حال روند تفتیش در کمیسیون انتخابات جریان دارد. از آغاز روند تفتیش تاکنون ۶۶ درصد کل آرا تفتیش شده است. اما باوجود وعده‌هایی که کمیسیون انتخابات داده بود روند تفتیش سریع نشده و با کندی به پیش می‌رود.
کمیسیون انتخابات می‌گوید بیش از ۶۰۰۰ چک لیست یا ورق‌های نتایجی که از تفتیش صندوق‌ها به دست آمده وارد سیستم کمپیوتری شده تا نتایج انتخابات براساس آن اعلام شود.
مقام ها در این کمیسیون می‌گویند که ابطال آرا روز دوشنبه سوم سنبله آغاز خواهد شد. نور محمد نور سخنگوی کمیسیون انتخابات روز شنبه گفت: «امروز بحث‌هایی صورت گرفت تا هرچه زودتر روند تفتیش و جمع بندی نتایج به پایان برسد و نتیجه کار کمیسیون انتخابات اعلام شود.»
اختلاف‌نظر دو تیم انتخاباتی در مورد ابطال آرا
با گذشت روزها از پروسۀ تفتیش آرا، تا اکنون دو تیم انتخاباتی دربارۀ لایحۀ ابطال آرا تفاهم نکرده‎اند.
محمد ظاهر اغبر یک عضو تیم اصلاحات و همگرایی روز شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که پیشنهادات مشخص این تیم در رابطه به طرزالعمل روند ابطال آرا، شفافیت این پروسه را تضمین خواهد کرد.
آقای اغبر از سازمان ملل متحد خواست که به پیشنهادات این تیم هر چه زودتر پاسخ بدهد: یک تعداد خواسته‌های خود را ما با ملل متحد شریک ساختیم که تا به حال جواب آن برای ما داده نشده است. چند موردی که نزد ما مجهول است و در انتخابات اصل است، قات شدن ورق رایدهی توسط ناظر کمیسیون مستقل انتخابات، مسأله دوم ابطال تک مارک‌هاست که یک اندازه گفته باشد، و مسأله سوم محلات خیالی است. من باور دارم که ملل متحد به این موارد توجه می‌کند.»
آقای اغبر همچنان می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات باید در پایان هر روز معلومات ابطال آراء را که در مرکز جمع بندی نتایج صورت می‌گیرد با اعضای این تیم شریک سازد.
از سوی دیگر، نماینده‌گان تیم تحول و تداوم می‌گویند که پروسه تفتیش بر اساس یک طرزالعمل تائید شده از سوی کاندیدان و سازمان ملل متحد صورت گرفته است.
داوود سطان‌زوی عضو این تیم می‌گوید که پروسه ابطال آراء دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز بر اساس چک لست قبلی صورت خواهد گرفت: ما با چیزی که در طرزالعمل به شکل شفاف قبول شده و چیزی که بر اساس همو طرزالعمل و قانون انتخابات به پیش می رود موافق هستیم. اگر چیزی اضافی که قابل تعجب باشد و کس بی‌خبر باشد از آن، اضافه شود قابل قبول نیست. پروسه تکمیل شده بود که تفتیش آغاز شد.»
دیدار دو نامزد
همزمان با تفتیش آرا، روز گذشته دو نامزد باهم دیدار و گفت‏وگو کردند.
سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی می‎گوید که این دیدار در منزل داکتر عبدالله عبدالله صورت گرفت و هردو نامزد پیرامون مسایل سیاسی، اقتصادی و امنیتی، محتویات توافقات سیاسی وتخنیکی و نقش و جایگاه رییس‌جمهور ورییس شورای اجراییه در چارچوب توافق سیاسی بحث وتبادل نظر کردند.
فاضل سانچارکی گفته است: «یکی از مواردی که هردو نامزد به شدت روی آن تأکید می‌کنند، حضور هردو شخصیت در ساختار حکومت وحدت ملی است، به این معنا که هم داکتر صاحب عبدالله و هم داکتر صاحب اشرف علاقه مند هستند که هردو در نقش‌های رییس‌جمهور و رییس شورای اجراییه در کنار هم باشند و صلاحیت‌ها و اختیارات هریک برای دیگری می‌تواند قابل قبول و توجیه‌پذیر باشد؛ اما در این مورد توافق نهایی هنوز صورت نگرفته است.»
او گفت که در نشست امروز(دیروز) حداقل دو مورد از چهار مورد اختلافی حل شد و تنها دو مورد دیگر باقی ماند که قرار است در نشست‌های بعدی حل و فصل شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.