غرق در امواج موذی

گزارشگر:3 سنبله 1393 - ۰۲ سنبله ۱۳۹۳

بخش نخست

mnandegar-3هر طرف می‌رویم، می‌رسیم به جدیدترین تکنالوژی‌ها؛ آی پد، تبلت و عجیب‌ترین گوشی‌هایی که حتا به فکر ژول‌ورن هم نمی‌رسید! خیلی هم راحت از این تکنالوژی‌ها استفاده می‌کنیم. بهتر است بگوییم چارۀ دیگری نداریم. حذف کردن هر کدام‌شان، شاید عواقبی داشته باشد که به هیچ‌وجه قابل قبول نباشند. تا قبل از این دربارۀ خطرات موبایل‌ها هشدارهایی داده شده بود اما آیا آی پدها و تبلت‌ها، که شاید به‌نوعی گوشی‌های بزرگتری هستند، این خطرات را چند برابر نمی‌کنند؟
همه چیز از میدان‌های امواج الکترومغناطیسی شروع می‌شود؛ امواجی که به‌خصوص چند سال پیش صحبت از سرطان‌زایی‌شان بالا گرفت اما هیچ وقت نتایج قطعیِ آزمایش‌ها به دست نیامد. شاید هم به دست آمد و هیچ وقت اعلام نشد. نکتۀ مهم در رابطه با این امواج این است: گوشی‌های همراه تبلت‌ها، دکل‌های BTS و انواع پارازیت‌ها ما را احاطه کرده‌اند. هیچ راه فراری هم نیست، چون این امواج تقریباً همه جا وجود دارند. از خانه و اداره گرفته تا بیگِ دانش‌آموزان. واقعاً چه باید کرد؟

وایرلس‌ها خطرناک‌اند؟
امواج الکترومغناطیسی نوعی از امواج رادیویی هستند که ما را احاطه کرده‌اند. با این‌که هنوز هیچ چیزی به‌صورت صددرصد اعلام نشده، اما نتایج اولیۀ تحقیقات نشان می‌دهد که به خصوص امواج وایرلس (بی‌سیم) می‌توانند خطرناک باشند. یکی از این تحقیقات اولیه که نتایجش در مجلۀ نورواندولوژی (عصب ـ تومورشناسی) منتشر شد، تأثیر این امواج را بر مغز حیوانات بررسی کرد. نتایج نشان داد در معرض وایرلس بودن می‌تواند به DNA مغز آسیب برساند. تحقیقاتِ دیگری که در مجلۀ بین‌المللی علوم پایه منتشر شد، نشان داد که این دستگاه‌ها به ویژه زمانی که نزدیک به سر قرار گرفته باشند، می‌توانند باعث تخریب DNA شوند. اما جدیدترین نتایج منتشرشده اعلام کرده است، میزان اکسیداتیوهای استرس در بزاق افرادی که مدت زمان بیشتری از تکنالوژی‌های روز استفاده کرده اند، نسبت به کسانی که در معرض این امواج نبوده اند، بیشتر ترشح شده است.

«بالقوه» سرطان‌زا!
سازمان بهداشت جهانی چند سال پیش، یعنی در سال ۲۰۱۱ خبری را منتشر کرد که برای اکثریتِ مردم دنیا ناخوشایند بود. نتایج تحقیقات نشان داده بود امواج وایرلس می‌توانند به صورت بالقوه سرطان‌زا باشند. بالقوه بودن این مسأله یعنی تحت شرایط خاصی امکان ابتلا به بیماری‌ها فراهم می‌شود اما قبل از این‌که بترسید لازم است در جریان یک نکتۀ خیلی ظریف قرار بگیرید: از آن‌جا که هنوز هیچ چیز به صورت قطعی ثابت نشده و دنیای ما هم پُر است از امواج الکترومغناطیسی، به جای نگرانی باید به فکر راه حل‌هایی باشیم که در حال حاضر در دسترس‌مان هستند؛ راه حل‌هایی که حداقل استفاده از تبلت‌ها و آی پدها را امن و مناسب می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.