فرستاده ویژۀ کاخ سفید در امور آسیای مرکزی: پس از روشن‎شدن نتایج انتخابات افغانستان موافقت‏نامۀ امنیتی امضا می‎شود

گزارشگر:16 سنبله 1393 - ۱۵ سنبله ۱۳۹۳

mnandegar-3فرستاده ویژه امریکا در امور کشورهای آسیای مرکزی گفت: واشنگتن برنامه‌یی برای استفاده از خاک ترکمنستان در طرح خروج نیروها و تجهیزات حاضر در افغانستان ندارد.
دانیل روزنبلوم معاون جدید دستیار وزیر امور خارجه امریکا در امور کشورهای آسیای مرکزی که به ترکمنستان سفر کرده ‏‌است، روز گذشته در یک نشست خبری ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: فعلاً نیازی به خاک ترکمنستان برای خروج از افغانستان نداریم و در حالی است که مسیرهای دیگر نیز فعال بوده که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
وی در خصوص حوادث اخیر مرکز مشترک افغانستان و ترکمنستان گفت: اطلاع دقیقی از واقعیت این حوادث در دست نیست و فعلاً در حد فرضیه این موارد مطرح می‌شود و نمی‌توان در خصوص آن اظهار نظری کرد.
فرستاده عالی رتبه وزارت خارجه امریکا تصریح کرد: امریکا همواره چالش‌ها و تهدیدات امنیت عمومی در منطقه را دنبال می‌کند و در این زمینه با شرکای خود در منطقه همکاری کرده و اجازه تحرکات افراط گرایان در منطقه را نخواهد داد.
*پیمان امنیتی با افغانستان پس از اعلام نتایج انتخابات امضا می‏‌شود
روزنبلوم با اشاره به اهمیت امضا پیمان امنیتی کابل-واشنگتن گفت: پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات افغانستان تلاش خواهیم کرد، هرچه زودتر این توافقنامه نظامی امضا و حضور امریکا در افغانستان ادامه پیدا کند.
وی در ادامه بر موضع امریکا در خصوص خط لوله گاز تاپی اشاره کرد و گفت: خط لوله گاز تاپی از ظرفیت بسیای مناسبی برای تامین مایحتاج کشورهای پاکستان و هند برخوردار است اما تاکنون بنابر مشکلات اقتصادی و امنیتی امکان بهره‌برداری کامل از آن میسر نشده است.
پروژه خط لوله گاز تاپی از ابتدای دهه ۹۰ میلادی همواره مورد پیگیری بوده اما برخلاف میزان بالای توجه طرف‌های خارجی شامل امریکا و سازمان‌های بین‌المللی نتوانسته وارد مرحله اجرایی شود.
به باور کارشناسان، مهم‌ترین مشکل این پروژه بحث امنیت بوده زیرا تاپی به طول ۱۶۴۰ کیلومتر از میدان گازی دولت‌آباد ترکمنستان آغاز شده و به طور موازی با بزرگراه هرات-قندهار، وارد قلمرو پاکستان و از طریق کویت به مولتان هند خواهد رسید. اما به دلیل عدم وجود امنیت در مسیر ساخت، این پروژه بیش از ۲ دهه گذشته عملا پیشرفتی نداشته است.
این در حالی است که طی این مدت، ترکمنستان موفق به احداث چندین خط لوله گاز به خارج شامل ایران و چین شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.