شماری از علما در آغاز هفتۀ شهید و به پیشواز از سیزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور: انـدیشۀ مسـعود قـامت شمشیر را خم کـرد

گزارشگر:محمدهارون مجیدی/ 16 سنبله 1393 - ۱۵ سنبله ۱۳۹۳

در روز نخست هفتۀ شهید و سیزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود، روز گذشته (شنبه) ده‎ها تن از علما و آگاهان امور دینی، دربارۀ شخصیت معنونی و سجایای اخلاقی مسعود سخنرانی کردند.

احمد ولی مسعود رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود در این نشست گفت: علما در هفتۀ گرامی‌داشت از شهدا و سالروز شهادت شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور، مسوولیت بیشتر دارند تا پیام جهادگران و شهدا را به نسل امروزی برسانند.mnandegar-3
آقای مسعود افزود: هفتۀ شهید و روز شهادت شهید احمدشاه مسعود را به خاطر قربانی و انقلاب ملی باید به یک فرهنگ تبدیل کنیم.
او بیان داشت: شهدا و شهادت پیوند‌دهندۀ ما برای تحکیم وحدت ملی در کشور است.
احمد ولی مسعود از علما خواست تا برای جوانان تاریخ واقعی جهاد و مقاومت مردم را بیان کنند تا اندیشه مبارزه و آزادی‌خواهی از میان برداشته نشود.
آقای مسعود تأکید کرد: تقوای درونی و پاک‌نفسی و اعتدال از ویژگی‌های شخصیتی شهید مسعود بود؛ حرف مهم در جان‌مایۀ سیاسی احمدشاه مسعود عدالت خواهی بود.
آقای مسعود با خوانش چند یادداشت شخصی شهید احمدشاه مسعود در این نشست اذعان داشت که شهید مسعود در یادداشت‌هایش نوشته است که در زمان دانشجویی، از کسانی که به دین باور نداشتند، نفرت داشته است.
رییس عمومی بنیاد شهید احمدشاه مسعود گفت: «در برنامه‌های شهید مسعود اول اخلاق بود و بعد سیاست؛ زمانی‌که تصمیمی را می‌گرفت، از او پرسان نمی‌کردند چون باور داشتند که مسعود برای مردم می‌اندیشد و بر ضد منافع مردم تصمیمی نمی‌گیرد.»
در عین حال، عنایت‌الله بلیغ مشاور امور دینی و عقیدتی رییس‌جمهور در این نشست گفت: شهید تعریف مشخص خود را دارد و کسانی که نفس خود را به تقرب خداوند و اعلای کلمت الله می‌کنند، شهید مقام اول هستند.
این عالم دین با بیان خاطره‌یی از شهید احمدشاه مسعود گفت: «زمانی که می‌خواستیم دانشگاه البیرونی را در ولایت کاپیسا ایجاد کنیم و پیشنهادات شماری از استادان را نزد شهید مسعود رح بردیم تا منظوری بگیریم؛ شماری از دوستان هم با ما بودند؛ آمر صاحب کارهای دیگر را انجام داد و اما منظوری استادان را برای ما نداد. دوستانی‌که با ما بودند، اندکی قهر شدند؛ اما شهید احمدشاه مسعود گفت: در جایی‌که استاد سیاف نشسته است و استاد برهان‌الدین ربانی نشسته است، به کدام جرأت منظوری استادان را بدهم و با اشاره به ما گفت که مرا در جملۀ پرسونل البیرونی حساب کن.»
آقای بلیغ هم‌چنان گفت که آیات و روایات متعدد در دین مبین اسلام وجود دارد که گفته شده است خداوند از شهدا استقبال می‌کند و برای‌شان مهمانی داده می‌شود و شهدا هرگز نمرده‌اند.
در عین حال، مولوی شهزاده شاهد عضو شورای عالی صلح افغانستان در این نشست گفت: شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور از جوانی تا روز شهادت در سنگر جهاد از ناموس، دین و آزادی این کشور دفاع کرد؛ به همین نسبت ما از هفتۀ شهید و سالروز شهادت شهید احمدشاه مسعود همواره گرامی‌داشت می‌کنیم.»
آقای شاهد تأکید کرد: شهید احمدشاه مسعود انسان متعهد بود و تعهدی را که گرفته بود، هیچ‌گاهی به آن خیانت نکرد که این مورد در تصمیم‌گیری‌های تاریخی او هویدا است.
این عضو شورای عالی صلح افغانستان افزود: «اگر ما در کشور سلطان محمود غزنوی، ابدالی، سیدجمال الدین و… داشتیم؛ شهید احمدشاه مسعود در رهبری و دفاع از منافع مردم از هیچ کدام این شخصیت‌ها کم نبود و حتا بالا بود.»
آیت الله شیخ هاشم صالحی آگاه دینی و مشاور مقام ریاست جمهوری و سخنران دیگر این نشست گفت: «زمانی که روس‌ها با همه تجهیزات بالای مردم افغانستان هجوم آوردند و بار دیگر که قشون سیاه با حمایت‌های وسیع بر کشور ما هجوم آوردند؛ رهبری و عقیدۀ راسخ شهدای افغانستان به ویژۀ چهره‌هایی مانند شهید احمدشاه مسعود، شهید مزاری و… این اشغالگران را شکست دادند.»
آقای صالحی افزود: پیام شهید احمدشاه مسعود برای مردم افغانستان این بود که او جان خود را برای عفت، حیا و عقیدۀ اسلامی داد و امروز به تمام علما است تا تطبیق‌کنندۀ پیام او باشند.
هم‌چنان، عبدالمالک ضیایی رییس عمومی مساجد و تکایا در این نشست گفت: «شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور در زمان جهاد و مقاومت با علما رابطۀ بسیار حسنه و نزدیک داشت و هر زمانی‌که نیاز می‌بود با علما مشور می‌کرد و بعد کاری را انجام می‌داد.»
آقای ضیایی افزود: شهید احمدشاه مسعود در ابتدای جهاد همه علما را گردآورد و آن‌ها را در بخش‌های گوناگون توظیف کرد و مسوولیت مکاتب، مدارس، قضا و فرهنگی را به علما سپرد.
این آگاه دینی تأکید: کارنامه‎‌های شهید مسعود فرامرزی است و او مربوط به همه می‌شود و تنها مربوط به یک قوم و ولایت خاص نیست.
رییس عمومی مساجد و تکایا همچنان گفت: اندیشۀ مسعود قامت شمشیر را در روزگار جهاد و مقاومت خم کرد.
هم‌چنان اشتراک کننده‌گان این نشست از همه هواخواهان شهید احمدشاه مسعود خواستند تا از گشت‌زنی‌های بی‌جا، خودداری کرده و سبب آزار و اذیت شهروندان نگردند.
قرار است تا پایان هفتۀ شهید، از سیزدهمین سالروز شهادت قهرمان ملی کشور شهید احمدشاه مسعود در کابل و ولایت‎های کشور طی مراسمی گرامی‎داشت به عمل آید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.