در برنامۀ گرامی‌داشت از هفتۀ شهید در دانشگاه پروفیسور استاد برهان‌الدین ربانی: تفکرِ مسعود بازخوانی شود

گزارشگر:هارون مجیدی/ 26 سنبله 1393 - ۲۵ سنبله ۱۳۹۳

از هفتۀ شهید و سیزدهمین سالروز شهادت احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور در دانشگاه پروفیسور استاد برهان‌الدین ربانی گرامی‌داشت به عمل آمد.
در این برنامه، شمار زیادی از استادان دانشگاه، دانش‌جویان و نماینده‌گان مردم در مجلس اشتراک کرده بودند.
فضل‌‌‌‌‌‌‌‌الحق فضل معاون دانشگاه پروفیسور برهان‌الدین ربانی ضمن خوش آمد‌گویی به مهمان، گفت: mnandegar-3گرامی‌داشت از هفتۀ شهید و یادبود از شهادت قهرمانی ملی کشور فرصت خوبی ا‌ست تا از جان‌فشانی‌ها و رشادت‌های این بزرگان یادی نماییم.
در این برنامه، داکتر سید علی کاظمی عضو مجلس نمایندگان سخنرانی نموده گفت: یکی از خصلت‌های شهید احمدشاه مسعود خدا محوری او بود که او در دوره‌ها و حالت‌های گوناگون، هیچ‌گاه از یاد خدا غافل نبود.
آقای کاظمی هم‌چنان گفت: مسوولیت پذیری شهید احمدشاه مسعود از نکات برجسته در زنده‌گی مبارزاتی او است؛ زمانی‌که جوان بود و نگریست که سرزمین و مردمش تحت اسارت قرار دارند، به جبهات رفت و در مقابل رژیم به‌خاطر بیرون کشیدن مردم از آن حالت، مبارزه کرد.
این عضو مجلس با بیان این که ابعاد زنده‌گی مسعود نیازمند مطالعات و تلاش‌های زیادی است، گفت: «شهید احمدشاه مسعود به آنچه می‌گفت باور داشت و به آن عمل می‌کرد.»
آقای کاظمی خطاب به دانشجویان خاطرنشان کرد که یکی از استراتیژی دشمنان همواره این بوده است تا بزرگان‌مان را از میان بردارند؛ اما بر ما است تا با اندوختن علم و دانش و بودن در لایه‌های اجتماعی و اقتصادی راه این بزرگان را تعقیب کنیم.
ضیا ولی‌زاده یکی از سخنرانان در این نشست گفت: شخصیت شهید احمد شاه مسعود فراتر از اندیشه و قابلیت ما است و ما تا هنوز هم نتوانسته‌ایم تا راه این بزرگان را به گونۀ واقعی بشناسیم.
آقای ولی زاده با بیان این‌که شهید احمد شاه مسعود برای تمام بشریت مبارزه می‌کرد گفت: گرامی‌داشت از هفتۀ شهید این را می‌رساند که ما ره‌رو راه مبارزه و عدالت‌پسندی این شهدا هستیم.
در عین حال، استاد عبدالصمد مشتاق استاد جامعه شناسی این دانشگاه گفت: برای نسل جوان که علم‌دار تفکر امروزی هستند، باید متن تفکر شهید مسعود بازخوانی شده و این متن را به نسل‌های دیگر نیز انتقال دهیم.
آقای مشتاق با بیان این که شهید احمد شاه مسعود با اندیشۀ متعالی مبارزه کرد و گفت: اما این سرزمین(افغانستان) همواره اندیشه‌ها را باز نمی‌تابد و هرازگاهی که اندیشه‌یی سر بلند کرده است با مداخلۀ بیرونی‌ها از میان برداشته شده است.
استاد مشتاق تأکید کرد: هر انقلابی دارای دو عنصر است یکی خون و دیگر پیام که شهدا با ریختن خون خود پیام عدالت‌خواهی و حق‌پسندی را به جهانیان رساندند.
آقای مشتاق خاطر نشان کرد: «شهید احمد شاه مسعود انسجام وحدت ملی و همآهنگی مردم را می‌خواست و همواره با صدای رسا بیان می‌داشت که مردم افغانستان را هیچ حیله و نیرنگی از هم نمی‌پاشد چون این مردم با هم اشتراکات زیادی دارند که باعث شده است تا در مقابل دشمنان بایستند.»
این استاد دانشگاه تأکید کرد: شهید احمد شاه مسعود همواره ارزش‌های مردم‌سالاری را ارج می‌گذاشت و برای این که یوغ استعمار از گردن هموطنانش به دور باشد و مردم به دست خود سرنوشتِ خود را بسازند، مبارزه کرد.
از هفتۀ شهید و سالروز شهادت قهرمان ملی کشور همه ساله در این دانشگاه یادبود می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.