پرویز مشرف رییس‌جمهور سابق پاکستان: حضور طالبان پنجابی در افغانستان خبری خوش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند است/ وزارت خارجۀ پاکستان: اتهامات تکراری کابل بی‌اساس و غیرسازنده است

گزارشگر:26 سنبله 1393 - ۲۵ سنبله ۱۳۹۳

پاکستان اتهامات اخیر مقام‌های عالی افغانستان مبنی بر دست داشتن آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی پاکستان در ناآرامی‌های این کشور را «بی اساس و غیرسازنده» توصیف کرد.
کابل به‌تازگی نسبت به بیانیه اخیر عصمت اله معاویه فرمانده طالبان ایالت پنجاب پاکستان که اعلام کرده است فعالیت‌های نظامی را در پاکستان متوقف می‌کند mnandegar-3اما همچنان به حملات خود در افغانستان ادامه خواهد داد، بشدت واکنش نشان داده است.
شورای امنیت ملی افغانستان مدعی شده اند که بیانیه این فرمانده طالبان «دخالت آژانس‌های امنیتی پاکستان در افغانستان» است.
وزارت امور خارجه پاکستان عصر سه شنبه با صدور بیانیه‌یی در پاسخ به این ادعای افغانستان اعلام کرد: اسلام آباد این‌گونه اتهامات را کاملاً رد می‌کند و به هیچ گروهی هرگز اجازه نخواهد داد تا از خاک این کشور علیه کشورهای دیگر استفاده کند.
در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: اتهامات اخیر شورای امنیت ملی و وزارت امور خارجه افغانستان ناامید کننده است. ادعاهای تکراری افغانستان مبنی بر دخیل دانستن آژانس‌ها و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی پاکستان در اقدامات تروریستی در آن کشور کاملاً بی‌اساس و غیرسازنده است.
این بیانیه می‌افزاید: پاکستان بارها اعلام و تاکید کرده است که کاملاً متعهد است تا اجازه ندهد که حمله‌یی از خاک آن علیه کشورهای دیگر صورت گیرد.
وزارت امور خارجه افغانستان به‌تازگی «معظم شاه» کاردار سفارت پاکستان در کابل را احضار کرد و مراتب نگرانی عمیق کابل نسبت به بیانیه اخیر فرمانده طالبان ایالت پنجاب مبنی بر تلاش وی برای ادامه حملات تروریستی در خاک افغانستان را به طرف پاکستانی اعلام کرد.
در بیانیه روز سه شنبه وزارت امور خارجه پاکستان تاکید شد که دولت پاکستان از دولت افغانستان خواستار متوقف کردن سیاست اتهام زنی علیه اسلام آباد است و همواره بر ضرورت همکاری دو کشور برای مبارزه علیه تروریسم تاکید دارد.
این درحالی است که اکثریت تحلیلگران بین‎المللی معتقد هستند که جنگ افغانستان از سوی پاکستان رهبری می‎شود.
اسناد و شواهد کافی دال بر رهبری جنگ در افغانستان از سوی دستگاه استخباراتی پاکستان ارایه شده است؛ اما اسلام آباد همواره این اتهامات را رد می‎کند.
پرویز مشرف رییس‌جمهور سابق پاکستان:
حضور طالبان پنجابی در افغانستان خبری خوش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند است
در این حال، رییس جمهور سابق پاکستان اعلام کرد: اطلاعیه طالبان پنجابی پاکستان در مورد عدم فعالیت نظامی در پاکستان و انتقال عملیات‌ها به افغانستان را خوشایند دانسته و آن را به عنوان پیروزی ارتش این کشور در برابر آن‌ها برشمرد.
پرویز مشرف رییس‌جمهور سابق و رییس اسبق ستاد ارتش پاکستان و سرکرده مسلم‌لیگ شاخه قائداعظم اعلام طالبان پنجاب پاکستان را در مورد عدم فعالیت در پاکستان را خوشایند دانست و گفت: اطلاعیه طالبان پنجابی مبنی بر عدم فعالیت نظامی در پاکستان و انتقال آن به افغانستان به منزله پیروزی ارتش این کشور در برابر آن‌ها است.
وی افزود: تصمیم طالبان پاکستان در این مورد خبر خوشایندی برای مردم و نهادهای دولتی این کشور است.
مشرف گفت: برقراری امنیت تأثیر مثبتی بر اقتصاد پاکستان خواهد داشت و روند سرمایه‌گذاری در این کشور را نیز با افزایش روبرو خواهد کرد.
رییس‌جمهور سابق پاکستان تأکید کرد: برای ثبات سیاسی اقدامات امنیتی دولت پاکستان لازم و ضروری می‌باشد، بنابراین حکومت فعلی باید در جهت تقویت ارتش این کشور کوشا باشد.
رییس سابق ستاد ارتش پاکستان با اشاره به حادثه مادل تاون که در ان تعدادی از حامیان طاهرالقادری به وسیله نیروهای پولیس کشته شدند، گفت: هیچ حکومتی حق خشونت علیه تظاهرات‌کنندگانی که به صورت مسالمت‌آمیز دست به اعتراض و انتقاد می‌زنند را ندارد.
وی همچنین با محکوم کردن پولیس اسلام‌آباد به خاطر بازداشت کارمندان و حامیان احزاب اپوزیسیون دولت طی هفته جاری، اظهار داشت: رفتار پولیس پاکستان در مورد دستگیری کارکنان و طرفداران احزاب تحریک انصاف به رهبری عمران خان و تحریک عوامی به رهبری طاهرالقادری کاملاً غیر قانونی و غیر دموکراتیک بوده، به همین دلیل این اقدام را محکوم می‌کنیم.
در روزهای گذشته عصمت الله معاویه رهبر طالبان پنجاب پاکستان در اطلاعیه‌یی اعلام کرده بود: به دلیل اوضاع وخیم منطقه‌ و مشکلات داخلی در این گروه، فعالیت نظامی خود را در پاکستان متوقف کرده و به امور تبلیغاتی می‌پردازیم و از این پس تحرکات نظامی خود را در افغانستان سازمان‌دهی خواهیم کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.