صلاح‌الدین ربانی: جهانیان باید به خواست مردم افغانستان درخصوص تعیین زعامت‌شان احترام بگذارند

گزارشگر:30 سنبله 1393 - ۲۹ سنبله ۱۳۹۳

صلاح الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی افغانستان با اشاره به مداخلۀ کشورهای خارجی در انتخابات ریاست‎جمهوری کشور می‎گوید که جهانیان باید به خواست مردم افغانستان درخصوص تعیین زعامت‌شان احترام بگذارند.
آقای ربانی که روز گذشته در سومین سالروز شهادت پروفیسور استاد برهان الدین ربانی در تالار لویه جرگۀ کابل سخن می‎زد گفت که ما قبلاً هشدار داده بودیم mnandegar-3که مردم افغانستان تنها در برابر نتایج شفاف انتخابات تمکین خواهند کرد؛ اما این هشدارها جدی گرفته نشد که نتیجه آن را همۀ ما امروز شاهد استیم.
او تأکید کرد، هر گونه بی‌توجهی نسبت به رای مردم که در ۱۶ حمل و ۲۴ جوزا به نمایش گذاشتند، پیامد زیان‌باری برای آینده افغانستان خواهد داشت.
آقای ربانی افزود، همان‌گونه که مردم با درک مسوولیت شهروندی به پای صندوق‌های رای رفتند، این مسوولیت را نیز درک می‌کنند که چه‌گونه از رای‌شان پاسداری کنند.
وی گفت، حکومتی که بنابر تقلب روی کار آید و مشروعیت‌اش ضعیف باشد، مردم هم به آن اعتماد نخواهند کرد؛ بنابراین زمانی‌که اعتماد وجود نداشته باشد، کشور خود به خود دچار مشکلات خواهد شد.
آقای ربانی با هشدار به خارجی‌ها افزود، ما از همکاری‌های جامعه جهانی تشکر می‌کنیم؛ اما جهان باید به خواست مردم افغانستان در خصوص تعیین زعامت ملی‌شان احترام بگذارند و نباید هیچ ذوق و سلیقه‌یی را بر مردم افغانستان تحمیل کنند.
او گفت، جمعیت اسلامی پس از شهادت استاد ربانی، با درک شرایط و در مشوره با سایر جریان‌های سیاسی تصمیم گرفت تا وارد پروسه انتخابات شود؛ اما برخی‌ها که نتوانستند این همبستگی را صدمه بزنند، در جریان کارزارهای انتخاباتی اتهام‌های نامناسبی را به آدرس این حزب مطرح کردند؛ اما مردم با رای پاک و انگشتان بریده، پاسخ این افراد را دادند.
رییس جمعیت اسلامی افغانستان، با انتقاد از کمیسیون‌های انتخاباتی گفت، ما از همان آغاز پروسه انتخابات درک کرده بودیم که نمی‌شود به کارگذاران انتخاباتی اعتماد کرد.
صلاح‌الدین ربانی افزود، به همین دلیل هشدار دادیم که متوالیان برگزارکنندۀ انتخابات یا با رفتار صادقانه در تاریخ از خود نام نیکی بر جای می‌گذارند و یا با ناتوانی و دغل‌بازی مردم سالاری را نابود کرده و خود را نیز بدنام تاریخ می‌سازند.
او گفت، با وجود بی‌مهری‌های فراوان و دادن القاب نادرست به مجاهدین مانند جنگ‌سالار و تفنگ‌سالار، ما همیشه تلاش کردیم تا در راستای ساختن یک افغانستان با ثبات و مرفه سهیم باشیم.
او ضمن انتقاد از عدم بررسی پرونده ترور استاد ربانی گفت، هر روز ماشین خون‌خوار ترور از میان نخبه‌گان جهادی و سیاسی ما قربانی می‌گیرد؛ اما اگر در طی سیزده سال همان‌طور که استاد شهید تاکید داشتند، روی نظام‌سازی سطحی فکر نمی‌کردیم، شاید امروز وضعیت این چنین نمی‌بود.
وی افزود: «سیزده سال قبل بی‌دقتی، ذوق زده‌گی و عجله سبب شد تا اساس یک حکومتی بنیاد نهاد شود که نتواند از فرصت‌های بزرگی تاریخی با وجود کمک‌های فراوان جامعه جهانی استفاده کند».
در همین حال، حامد کرزی در این مراسم خطاب به شرکت کننده‌گان گفت، من در این روزها مصروف کارهای هستم که خودتان می‌دانید چه کارهای است.
او تأکید کرد، قرار است امروز(دیروز) میزبان مجلس دیگری باشم که در آن رهبران جهادی، بزرگان و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد و ابراز امیداروی کرد که «خبرهای خوشی» را به مردم افغانستان داشته باشد.
رهبران جهادی، بزرگان و نامزدهای انتخابات افغانستان در طی چند روز گذشته در ارگ ریاست جمهوری با هم جلسه داشتند که به گفته اعضای ارشد ستادهای دو نامزد تمام اختلافات دو طرف بر سر تشکیل دولت وحدت ملی تا اندازۀ برطرف شده است.
به گفتۀ این مسوولان، تنها اختلاف باقی مانده نحوۀ اعلام انتخابات ریاست جمهوری است که انتظار می‌رود دو نامزد امروز بر سر این موضوع نیز به توافق برسند.
استاد برهان‌الدین ربانی رهبر جمعیت اسلامی افغانستان و رییس شورای عالی صلح که گفته می‌شود برای اولین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را در افغانستان اساس گذاشت، درست سه سال قبل در ۲۹ سنبله توسط یک مرد تروریست که مواد منفجره همراه‌اش را در دستارش جاسازی کرده بود، در خانه‎اش در کابل به شهادت رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.