وزیر خارجۀ امریکا: مـی‌توانیـم از کـابل درس عـبرت بگیـریـم

گزارشگر:6 میزان 1393 - ۰۵ میزان ۱۳۹۳

وزیر امور خارجه امریکا در مقاله‌یی با اشاره به مراسم تحلیف رییس‌جمهوری افغانستان در روز دوشنبه نوشت: مردم افغانستان شاهد اولین گذار دموکراتیک در تاریخ کشورشان و فعالیت رییس‌جمهوری جدید و همکاری آن با اولین مقام اجرایی افغانستان خواهند بود.
جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در مقاله‌یی برای روزنامه واشنگتن پست نوشت: این لحظه به آسانی به دست نیامده است و در درجه اول متعلق به میلیون‌ها رای‌دهنده افغان است mnandegar-3که با شجاعت به پای صندوق‌های رای رفتند تا در ماه اپریل و جون به‌رغم تهدیدهای طالبان رای دهند.
کری در ادامه نوشتار خود آورده است: پیام رای‌دهنده‌گان روشن بود: هیچ بمب دست‌ساز و عامل انتحاری نمی‌تواند در راه آینده دموکراتیک کشورشان اخلال ایجاد کند. این لحظه همچنین به اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله، دو دولتمردی که پس از انتخابات بسیار بحث‌انگیز منافع کشورشان را در اولویت قرار دادند و متحد شدند تا دولت وحدت ملی تشکیل دهند، تعلق دارد.
کری افزود: ایالات متحده از روند انتخاباتی معتبر، شفاف و جامع، بدون جانبداری از هیچ نامزد خاصی حمایت کرده است. این دقیقاً به خاطر بی‌طرفی روشن و تعهد ما نسبت به روند دموکراتیک در افغانستان است و زمانی که اتهامات جدی درباره تقلب در انتخابات پس از دور دوم انتخابات مطرح شد، ما از دو طرف حمایت کردیم. البته ما به نامزدها برای رسیده‌گی به تقلب در انتخابات و شکاف‌های سیاسی بالقوه خطرناک کمک کردیم اما مردم افغانستان و افغان‌ها به تنهایی تصمیم‌گیری‌های دشوار انجام دادند.
وزیر خارجه امریکا تاکید کرد: کسانی که در واشنگتن سریعاً دموکراسی افغانستان را زیر سوال می‌برند،‌ باید این سوال را از خودشان بپرسند که آیا پس از کارزار انتخاباتی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا در کمتر از ۹۰ روز که آنها مبارزه‌یی تلخ و به شدت جنجالی داشته‌اند می‌توانند، دولت وحدت ملی تشکیل دهند که حکم قدرتمندی برای حکمرانی داشته باشد؟ با بازگشت به صفحات گذشته تاریخ در انتخابات سال ۲۰۰۰ درمی‌یابیم که پاسخ آن خیر است. این روند آسان نیست. لحظات بسیار حساسی وجود داشته است که حس می‌شد آینده سیاسی افغانستان در جهات خطرناکی تلوتلو می‌خورد اما سرانجام دولتمردی و سازش پیروز شد. شاید واشنگتن بتواند از کابل درس عبرتی بگیرد.
در ادامه مقاله کری در واشنگتن پست آمده است: ما قرار است از اینجا به کجا برویم؟ دولت جدید افغانستان بر روی یک چشم‌انداز مشترک برای اصلاحات اقتصادی، دولت صادق، امنیت و صلح ساخته شده است. اشرف غنی و عبدالله مبارزات خود را بر روی سیستم عامل فراگیر و دولت جامع پایه‌گذاری کردند و دولت وحدت ملی تلاش آنها برای ارج نهادن به آن وعده‌هاست. این وعده در حال حاضر باید در عمل و نه کلمات اجرا شود. تصمیم‌گیری‌های دشوار در میان افغان‌ها با تشکیل دولت وحدت ملی و یا برگزاری مراسم تحلیف پایان نمی‌یابد، بلکه تنها آغاز می‌شود. مردم افغانستان و دولت جدید آنها با چالش‌های جدی اقتصادی و امنیتی مواجه هستند. ادامه کمک‌های امریکا و کمک‌های بین‌المللی در کنار اصلاحات اقتصادی که رهبران جدید سیاسی در افغانستان وعده آن را داد‌ه‌اند، کمک خواهد کرد که این کشور کسری بودجه خود را بهبود بخشد. اشرف غنی، رییس‌جمهور و عبدالله رییس اجرایی به رای‌دهنده‌گان قول دادند که توافقنامه امنیتی دوجانبه افغانستان – امریکا را به عنوان یکی از اولین اقدامات خود امضا می‌کنند. این چارچوب حقوقی ایالات متحده امریکا را متعهد می‌کند تا به آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی ملی افغان ادامه دهد تا افغانستان هرگز بار دیگر به پناهگاهی برای تروریست‌ها تبدیل نشود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.