۲۵ هزار شهروند کشور در یک سال نابینا شدند

گزارشگر:19 میزان 1393 - ۱۸ میزان ۱۳۹۳

mnandegar-3مسوولان می‌گویند درحال حاضر در کابل، هرات، بلخ و ننگرهار یک شفاخانه دولتی چشم وجود دارد که خدمات ابتدایى را عرضه مى‌کنند و وسایل پیشرفته ندارد.
داکتر احمد شاه سلام، مسوول وقایه نابینایان در وزارت صحت عامه به نقل از موسسه انترنشنل اجنسی فور پریونشل آف بلانس، گفت که در یک سال گذشته ۲۵ هزار افغانستانی نابینا شده اند.
همزمان با این در شفاخانه‌هاى ولایتى قندوز و قندهار نیز تنها یک داکتر چشم وجود دارد و در تشکیل سایر شفاخانه‌های دولتی کشور هیچ داکتر چشم وجود ندارد.
شماری از داکتران چشم در کابل که در حال حاضر در شفاخانه‌های خصوصی سرگرم کار هستند، می‌گویند: عرضه خدمات چشم در بخش دولتى نسبت به ۳۵ سال قبل عقب افتاده تر شده است، زیرا ۳۵ سال قبل یک شفاخانه مجهز در کابل ایجاد گردید که در اثر جنگ هاى داخلى از فعالیت باز ماند و ١٣ سال قبل پس از بازسازى طى یک قرارداد به شفاخانه خصوصی «کیور» واگذار شد.
ساختمان شفاخانه نور براى ۲۷ سال به شفاخانه کیورسپرده شده و دولت از کیور کرایه و تکس اخذ نمى کرد، اما پس از ۲۷ سال این شفاخانه را با وسایل آن به حکومت افغانستان واگذار مى کند.
همزمان با این اسدالله عصمت، سرطبیب شفاخانه نور تایید می کند که این شفاخانه تعمیر معیارى ندارد و نیاز به وسایل پیشرفته دارد.
به گفتۀ سرطبیب شفاخانه نور، متخصصین افغان در بخش چشم مجرب هستند و در خارج آموزش دیده اند، اما وسایل پیشرفته براى آنان وجود ندارد تا خدمات بهتر را عرضه کنند.
آقای عصمت با اشاره به این که تعداد کمی از بیماران چشم براى انجام عملیات‌ها به خارج مى‌روند، گفت: بارها مسوولان شفاخانه نور با مقامات وزارت صحت عامه مشکلات یادشده را شریک ساخته اند، اما تا کنون در این زمینه اقدام عملى صورت نگرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.