برنامۀ غذایی جهان جیرۀ غذایی یک میلیون افغان را کاهش داد

گزارشگر:23 میزان 1393 - ۲۲ میزان ۱۳۹۳

mnandegar-3برنامۀ غذایی جهان به دلیل کمبود بودجه سهمیه یا جیره غذایی حدود یک میلیون افغان را کاهش داده است. این خود نشان‌دهنده این است که با ختم ماموریت جنگی نیروهای بین‌‌‌المللی در افغانستان کمک‌ها به این کشور نیز کاهش خواهند یافت.
برنامه غذایی سازمان ملل متحد از طریق کمک‌های بلاعوض کشورهای عضو تمویل می‌شود. کلاود جیبیدار، مسوول افغانستان برنامه غذایی جهان گفته است که این سازمان با شکاف ۳۰ میلیون دالری در تمویل برنامه‌های خود در افغانستان مواجه است.
او در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت که به این دلیل مجبور شده اند سهمیه یا جیره غذایی افغان‌های نیازمند کمک را کاهش دهند. به گفته او، جیره غذایی حدود یک میلیون نفر از روزانه ۲۱۰۰ کالوری به ۱۵۰۰ کالوری کاهش یافته است.
بسیاری از این افغان‌ها که کمک‌های برنامه غذایی جهان را به دست می‌آورند، به دلیل جنگ میان طالبان و نیروهای حکومتی خانه‌های شان را ترک کرده اند.
رییس بخش افغانستان برنامه غذایی جهان هشدار داده گفت: «غذا چیزی است که هر کسی روزانه به آن نیاز دارد. بنابراین این (مشکل) جدی است».
این اداره صرف حدود شش هفته وقت دارد که ذخایر قبلی در گدام ها غذایی، برای امداد رسانی به مناطق کوهستانی رسانده شوند. زیرا معمولاً در جریان زمستان سخت راه ها به آن مناطق مسدود می شوند.
افغانستان بعد از شکست رژیم طالبان توسط نیروهای ایتلاف زیر رهبری ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۰۱ دریافت کننده ده‌ها میلیارد دالر کمک بین المللی بوده است.
این کشور هنوز هم نیاز زیاد به کمک‌های خارجی دارد. برنامه غذایی جهان در تامین مواد غذایی حدود ۳٫۷ میلیون نفر کمک می‌کند که حدود ۱۰ درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد.
با خروج اکثر نیروهای بین المللی در پایان سال جاری میلادی، بسیاری سازمان‌های امدادی نگران اند که کمک‌ها ممکن است کاهش یابند و کشورهای کمک‌دهنده قبلاً مصروف بحران‌های دیگر به شمول مبارزه با ویروس ایبولا و مهاجران سوریه و عراق شده اند.
کارمندان امدادی می‌گویند که کاهش شدید پول‌های امدادی ممکن است دست‌آوردهای اجتماعی ۱۳ سال گذشته را به مخاطره مواجه سازد. مسئول بخش افغانستان برنامه غذایی جهان گفت: «در این مرحله زمانی حساس مهم است که افغانستان به فراموشی سپرده نشود».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.