چین روز جمعه میزبان کنفرانس «فرآیند استانبول دربارۀ افغانستان» است دکـتر غنـی امـروز بـه چیـن مـی‎‏رود

گزارشگر:6 عقرب 1393 - ۰۵ عقرب ۱۳۹۳

چین جمعه این هفته میزبان کنفرانس «فرآیند استانبول درباره افغانستان» خواهد بود.
چهارمین کنفرانس بین‌المللی «فرآیند استانبول درباره افغانستان» در سطح وزرای امور خارجه جمعه ۹ عقرب به میزبانی چین برگزار خواهد شد.
ریاست این کنفرانس به عهده وانگ یی وزیر امور خارجه چین و ضرار احمد عثمانی همتای افغانش خواهد بود. mnandegar-3وزرای امور خارجه و یا مقامات بلندپایۀ همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه‌یی در این کنفرانس حضور خواهند اشت.
این کنفرانس قرار است در طول سفر سه روزه دکتر غنی رییس‌جمهور جدید افغانستان به چین برگزار شود.
کنفرانس فرآیند استانبول درباره افغانستان در چین اهمیت بسیاری خواهد داشت چراکه چین برای اولین بار میزبان نشستی مهم و بین‌المللی درباره افغانستان و پس از تشکیل دولت جدید در این کشور است.
در نومبر ۲۰۱۱ کشورهای چین، روسیه، افغانستان و دیگر کشورهای مرکزی آسیا به توافقی در ترکیه دست‌یافتند که طی آن روابط منطقه‌یی با افغانستان را از منظر جدید بررسی کنند تا امنیت و ثبات بیشتری برای افغانستان در پی داشته باشد.
این توافق که به «فرآیند استانبول برای افغانستان» مشهور است شامل ۱۴ عضو، افغانستان، چین، هند، ایران، قزاقستان، پاکستان، روسیه و ترکیه و ۲۸ کشور حمایت‌کننده شامل امریکا، انگلیس، سازمان ملل و سازمان همکاری‌های شانگهای از آن حمایت می‌کنند.
با پیش‌روی طرح کمربند اقتصادی جاده ابریشم، افغانستان قابلیت دریافت شمار زیادی زیرساخت و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی متعدد از چین را داراست. طرح اقتصادی «کمربند اقتصادی جاده ابریشم» می‌تواند اقتصاد افغانستان را متحول کند که خود منجر به جلوگیری از فعالیت شبه‌نظامیان خواهد شد.
دکتر غنی به چین می‌رود
براساس یک خبر دیگر، رییس‌جمهور اشرف‌غنی احمدزی امروز به چین می‌رود؛ اقدامی که به نقش مهم پکن در آینده افغانستان نه تنها در بازسازی اقتصادی کشور پس از خروج نیروهای امریکا و متحدانش بلکه بر یک سیاست خارجی استراتژیک با هدف برقراری صلح در سراسر منطقه اشاره دارد.
به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، اشرف غنی احمدزی، رییس جمهوری افغانستان روز سه شنبه برای یک سفر سه روزه به چین می‌رود و در آنجا با شی جینپینگ، همتای چینی خود و همچنین سرمایه‌گذاران بالقوه دیدار خواهد کرد تا حمایت مالی آن‌ها را از تحولات افغانستان که به تازه‌گی از ۳۰ سال جنگ و فساد رهایی یافته و همچنین برای از بین بردن اقدامات شورشی طالبان تلاش می‌کند، جلب کند.
احمدزی، رهبر هیاتی از تجار افغانی را در نشستی به عهده خواهد داشت و امیدوار است تا در آن نشست نظر مثبت سرمایه‌گذاران چینی را نسبت به سرمایه‌گذاری بر صنعت معدن افغانستان جلب کند. وی همچنین در نشست چند جانبه دیگری در سطح وزرا شرکت خواهد کرد تا درباره مسائل امنیت منطقه‌ای اقتصاد و سیاست مذاکره کنند.
اشرف غنی احمد زی از اواخر دسمبر سال جاری میلادی که زمام امور افغانستان را به دست گرفته در اولین سفر خارجی خود به عنوان رییس جمهوری این کشور به عربستان سعودی سفر کرد.
این سفر به چین نشان می‌دهد که اشرف غنی قصد دارد تا از منابع طبیعی افغانستان به عنوان معاوضه‌یی برای تاسیسات زیربنایی و صنعت استفاده کند تا سیر سریع کاهش در رشد اقتصادی را معکوس کند. بانک جهانی اعلام کرد، سال جاری میلادی رشد اقتصادی افغانستان به ۵۷ / ۱ درصد رسیده در حالی که این رشد در سال ۲۰۱۳ میلادی ۷ / ۳ درصد و در سال ۲۰۱۲ میلادی ۴ / ۹ درصد بود.
چین یکی از بزرگترین حامیان جهانی کشورهای در حال توسعه است که از نظر منابع طبیعی غنی هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.